FreshRecruitment
Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.
In de laatste week van december is het weer tijd voor de jaaroverzichten over de vijf hoofdthema's van VMT (voedselveiligheid, wetgeving, duurzaamheid, R&D en technologie). Deze keer: Duurzaamheid & MVO.
FreshRecruitment
FreshRecruitment
FreshRecruitment
Vitals Voedingssupplementen BV
Cornelis Vrolijk Seafood
Consumptie vlees en zuivel blijft dominant, verschuiving richting meer plantaardig gaat langzaam. Diepgewortelde gewoonten rondom de consumptie van dierlijke producten, weinig kookvaardigheden en een voedselomgeving geënt op dierlijke eiwitten werken niet mee.
Arla Foods heeft de eerste Melkunie-producten voorzien van het keurmerk Beter voor Natuur & Boer. De melk en karnemelk liggen inmiddels in de winkel. Yoghurt volgt binnenkort, en in 2026 worden ook andere producten zoals vla, pap en Breaker voorzien van het logo.
STARTUP BELICHT - Crustalicious in Colijnsplaat heeft een verwerkingsmethode ontwikkeld om het vlees uit krabben te halen. Hierdoor wordt het aantal plaagdieren in zee verminderd en krijgt de markttoegang tot een geheel nieuw product: rauw krabvlees, dat vervolgens in veel verschillende toepassingen verwerkt kan worden. Van surimi tot Aziatische snacks en pasta.
Net als steeds meer andere grote industriële bedrijven ziet ook melkpoederproducent Vreugdenhil Dairy Foods haar verduurzaming via elektrificatie haperen. Wat is er nodig om deze impasse te doorbreken? Waar zitten de pijnpunten? Een interview met Gert Hertong, programmamanager CO2-reductie bij Vreugdenhil.
Het bekende Informatieblad 85 van NVWA wordt vernieuwd en gaat later dit jaar verder onder een nieuwe naam: het Handboek Levensmiddelenmicrobiologie. In dit VMT-webinar op woensdag 2 juli van 10.00 uur tot 11.30 uur licht de toezichthouder de belangrijkste veranderingen toe. Meld je hier aan.
Steeds vaker zien we op verpakkingen van uiteenlopende voedingsmiddelen de claim 'verrijkt met proteïne'. Of het nu gaat om zuivelproducten, sportdrankjes of zelfs chips: producenten spelen in op de toenemende vraag naar eiwitrijke voeding.
VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van april: Gastronology brengt Dysphalicious-producten nu ook voor thuisgebruik op de markt, Solar Foods introduceert Solein Shake, eiwitpoeder op basis van microbieel eiwit, en Vivera introduceert verse Plantaardige Signature Burger.
Hoewel alternatieve eiwitproducten het nog altijd pittig hebben om te overleven in de schappen van de supermarkt, doet IFFA er dit jaar alles aan om de productcategorie serieus te nemen. De beurs die traditioneel vooral technologische vernieuwingen in de vleesindustrie toont, pakt uit met 'World of New Proteins'.
Op 3 april publiceerde de NVWA de resultaten van een onderzoek naar producten met paarden- en ezelinnenmelk. Wat bleek? Op het overgrote deel van de websites stonden verboden medische claims. Wat is ook alweer de wettelijke basis voor het verbod op medische claims en hoe kun je ze vermijden?
Hoe kun je als producent kwalitatieve, innovatieve producten ontwikkelen, wanneer de wetgeving nog niet volledig is uitgekristalliseerd of zelfs ontbreekt? Hoe gaan producenten van kweekvlees en precisiefermentatie om met deze ontbrekende/trage wetgeving? Tijdens het Food Law Event op 10 juni vertellen Karin Verzijden (Axon), Tim van de Rijdt (Mosa Meat) en Marcel Wubbolts (Vivici) meer over dit actuele onderwerp.
Wat staat er in het NVWA Handboek Etikettering? Wat zijn de laatste wetswijzigingen op gebied van etikettering? En welke verplichte vermeldingen moeten er op een etiket? De nieuwe collectie van VMT over etikettering bevat een aantal 'must reads' voor iedereen die met etikettering bezig is.
De Nutri-Score is nu ruim één jaar officieel ingevoerd in Nederland. Sommige producenten zetten het logo op meerdere producten, anderen juist bewust niet. Hoe gaat het nu met het voedselkeuzelogo? Wordt het een logo van de retailers of gaan A-merken nog volgen? En gaat het logo wel het gewenste effect hebben? VMT vroeg het aan vijf experts en vertegenwoordigers van verschillende branches. "Er is nu sprake van cherrypicking."