Europarlement stemt in met uitstel duurzaamheidsrapportages
Een meerderheid van het Europees Parlement heeft afgelopen donderdag 3 april ingestemd met uitstel van de rapportageverplichting voor duurzaamheid en maatschappelijk ondernemen.
Een meerderheid van het Europees Parlement heeft afgelopen donderdag 3 april ingestemd met uitstel van de rapportageverplichting voor duurzaamheid en maatschappelijk ondernemen.
Zuivelproducent Melkunie heeft consumenten een te rooskleurig beeld gegeven van de duurzaamheid van zijn producten. De Reclame Code Commissie (RCC) heeft klachten van Wakker Dier hierover gegrond verklaard.
OP DE KLAAGBANK - De Reclame Code Commissie (RCC) doet jaarlijks zo'n 400 uitspraken. Zo'n 10% daarvan gaan over voedingsmiddelen. In de serie 'Op de klaagbank' bespreekt Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code, recente cases. Mét tips om misleiding te voorkomen. In dit tweede artikel: 'duurzaamheidsclaims'.
Net als steeds meer andere grote industriële bedrijven ziet ook melkpoederproducent Vreugdenhil Dairy Foods haar verduurzaming via elektrificatie haperen. Wat is er nodig om deze impasse te doorbreken? Waar zitten de pijnpunten? Een interview met Gert Hertong, programmamanager CO2-reductie bij Vreugdenhil.
Het Zweedse snoepbedrijf Cloetta, fabrikant van snoepmerken zoals Red Band, Venco en Lonka, ziet af van de duurzame snoepfabriek in Roosendaal.
Het elektriciteitsnet in Nederland zit vol waardoor voedingsproducenten op korte termijn nauwelijks kunnen overstappen van aardgas op groen stroom. Volgens Rabobank kunnen producenten desondanks al starten met energietransitie. Dit zijn 4 voorstellen die de bank aandraagt.
Dit artikel biedt een overzicht van een aantal tools waarmee foodbedrijven een duurzaamheidsscore kunnen berekenen. Dit is geen uitputtende lijst maar een overzicht van een aantal tools die op dit moment in de foodsector worden gebruikt.
De uitspraak van de rechter over het terugdringen van de stikstofuitstoot raakt niet alleen de agrarische sector, maar ook de voedselproducenten. Voedsel zal duurder worden. De biologische sector ziet juist kansen door de uitspraak.
Biologische voedselkeuzelogo's zijn steeds vaker terug te vinden op verpakkingen. Naast huidige biologische standaarden zijn er nieuwe biologische schema's in opkomst. Advies- en onderzoeksbureau Ecovia Intelligence ziet een stijgende trend in biologische voedselkeuzelogo's.
In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.