Best bekeken VMT-video's in 2024: van CSRD tot minerale oliën en...
VMT maakte in 2024 een reeks leerzame webinars en video's van breakout sessies op de events. Wat zijn de best bekeken video's? We zetten ze nog een keer op een rij.
VMT maakte in 2024 een reeks leerzame webinars en video's van breakout sessies op de events. Wat zijn de best bekeken video's? We zetten ze nog een keer op een rij.
VMT nam dit jaar 12 podcasts op. Tijdens de kerstvakantie kun je ze gratis beluisteren. In dit artikel zetten we ze allemaal op een rij.
Toen er in 2021 een politieke discussie gaande was over het wel of niet invoeren van een vleesheffing, was 74% van de Nederlanders voor een prijsstijging. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) zou dat hebben geweten uit een peiling onder 2550 Nederlanders, maar toen hebben verzwegen. Die beschuldiging uit de TAPP-coalitie. Nederland Vleesland reageert.
Biologische voedselkeuzelogo's zijn steeds vaker terug te vinden op verpakkingen. Naast huidige biologische standaarden zijn er nieuwe biologische schema's in opkomst. Advies- en onderzoeksbureau Ecovia Intelligence ziet een stijgende trend in biologische voedselkeuzelogo's.
De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.
FrieslandCampina start met uitbreidingen op zijn productielocaties in Gerkesklooster en Workum. Beide projecten moeten de verwerking van wei naar een hoger niveau tillen en het productieproces duurzamer maken.
De 46e editie van SIGEP World vindt plaats van 18 tot 22 januari 2025 in Rimini, Italië.
De KNW Fitterwestrijden vinden plaats tijdens de vakberus Aqua Nederland van 18 tot 20 maart in Gorinchem.
Heineken heeft zich ambitieuze doelen gesteld: in 2030 willen ze 90% van hun scope 1- en 2-uitstoot reduceren, met als einddoel Net Zero in de volledige waardeketen tegen 2040. Om deze missie te realiseren, werken ze onder meer samen met ingenieurs- en adviesbureau Royal HaskoningDHV. Bart Vander Velpen, program director Net Zero for industry deelt hoe ze dit proces aanpakken aan de hand van zes stappen.
Albert Heijn, ALDI, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl verenigen zich in de Reusable Packaging Coalition. Ze willen de mogelijkheden rond hergebruik van verpakkingen onderzoeken. In een eerste proefproject zetten ze de overstap naar herbruikbare verpakkingen voor champignons in regio Mechelen.
Joris Lohman - politicoloog en systeemdenker - dook de geschiedenis van ons voedselsysteem in. In het boek Boter, kaas en havermelk deelt hij zijn bevindingen en geeft adviezen voor de verwarde eter. In deze podcast spreekt redacteur Dionne Irving hem over het boek. Ze spreken over profeten en tovenaars, de complexiteit van de eiwittransitie en of een circulaire economie echt mogelijk is. Hij geeft ook tips voor de 'verwarde productontwikkelaar'.
Moet de overheid ruimte geven aan de vleessector, of moet de klimaatpolitieke lijn van de Europese Unie leidend zijn? Is landbouw een strategische, geopolitieke troef voor Nederland en de EU? Voor welke markt produceert de Nederlandse vleessector eigenlijk en hoe draagt vlees bij aan een gezond voedingspatroon?
FrieslandCampina heeft een primeur in Nederland: in de zuivelfabriek in Maasdam draait sinds oktober 2024 een stoomproducerende warmtepomp, waarmee CO2-uitstoot met 30% wordt teruggedrongen en het energieverbruik met ongeveer 10%. Een interview met Gerrit Westhoff, Global SHE & Sustainability Director en Nienke van Driel, Procestechnoloog bij de technologie-afdeling van de Global Supply Chain-organisatie van FrieslandCampina.
De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.
Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.