Young R&D: 'Hoe blijf je op de hoogte van nieuwe procesinnovaties en machines?'
In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van november: Nieuwe alcoholvrije cocktail lijn De Kuyper, en Jumbo breidt borrelassortiment uit met nieuwe tapasproducten.

Thijs Bosch, de kersverse CEO van The Protein Brewery (TPB) moest meteen aan de bak: "Vanwege de CEO-wissel wilden nieuwe investeerders wat er zou veranderen." Het lukte, want TPB haalde 30 miljoen euro op. Bosch vertelt aan VMT over zijn nieuwe baan, de potentie van hun ingrediënt en de voordelen van een eigen fabriek.

Time-travelling Milkman ontvangt samen met partners NIZO en Duynie Europese financiering voor de ontwikkeling van duurzame plantaardige ingrediënten. Het gaat om versnelde ontwikkeling van duurzame en circulaire ingrediënten uit zonnebloempitten.

Fibermaxxing verschuift razendsnel van hype naar richtinggevende trend. De grote vraag: worden vezels de nieuwe eiwitten? Achter die ontwikkeling schuilen concrete kansen voor productontwikkelaars. Van nieuwe structuren tot prebiotische verrijkingen. Drie deskundigen schetsen waar de grootste bewegingen plaatsvinden.

Startup The Protein Brewery (TPB) heeft van de EFSA een positieve opinie gekregen voor Fermotein, het mycoproteine-ingrediënt van hun eigen schimmel.
Voor abonnees2026 staat voor de deur, en verschillende marktonderzoekers komen met trends voor volgend jaar. Zo presenteert Euromonitor 4 trends voor 2026: Comfort Zone, Fiercely Unfiltered, Rewired Wellness en Next Asian Wave. In dit artikel de vier trends op een rij met tips hoe je deze kunt implementeren.

Wat mensen op hun bord willen, verandert snel. Wat zijn de achterliggende motivaties achter trends? Weet je dat als productontwikkelaar, dan weet je welke maaltijden, concepten, ingrediënten en claims aanslaan bij de hedendaagse consument. Het trendburo Tastewise volgt miljarden consumptiemomenten van de Amerikaanse consument tot retail en gebruikt AI om na te gaan waar de groei zit.

Het Food R&D Event van VMT is dé jaarlijkse bijeenkomst waar de productontwikkelaars, R&D-ers en iedereen die in de voedingsindustrie daarbij betrokken is bij elkaar komen. Praktisch, diepgaand, netwerken en het uitwisselen van ervaringen lopen als een rode draad door het programma.

Barry Callebaut gaat samenwerken met AI-bedrijf NotCo om kunstmatige intelligentie toe te passen bij de ontwikkeling van chocolade-recepten.

De Europese Commissie overweegt volgend jaar een belasting voor te stellen voor ultrabewerkte voedingsmiddelen die veel vet, suiker en zout bevatten.

AI-programma ChatGPT werd eind 2022 geïntroduceerd en voor velen is het een onmisbaar hulpmiddel. Het gaat iedereens baan veranderen, zeggen experts. In dit artikel vertellen drie ervaren productontwikkelaars van HAK, Lamb Weston en Schouten Europe over hun ervaringen met AI.
Voor abonneesWe naderen het einde van 2025, wat betekent dat de trendlijstjes voor 2026 weer opduiken. Zo komt Mintel met drie trendontwikkelingen voor 2026, met verdere ontwikkelingen tot in 2030. VMT dook in het trendrapport en zet de drie trendontwikkelingen op een rij.
Voor abonneesDe internationale bakkerij- en restaurantketen Le Pain Quotidien zet kunstmatige intelligentie in om processen te automatiseren, honderdduizenden reviews te analyseren en receptontwikkeling te verbeteren. "AI maakt het eenvoudiger om nieuwe landen te betreden en tegelijk ons merk consistent te houden", zegt Joost Vastenavondt, Chief Growth Officer.
Voor abonneesHoe gebruiken productontwikkelaars AI in hun werk? Dit themanummer belicht kunstmatige intelligentie vanuit verschillende perspectieven.
