Productinnovaties juli/augustus: specerijenmix
VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van juli/augustus: Specerijenmix
VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van juli/augustus: Specerijenmix
Inproba - producent van Aziatische sauzen voor Europese retailers - breidt zijn productiecapaciteit voor sauzen uit met 20 procent. Het Baarnse bedrijf voert een strategische koerswijziging door met een scherpe focus op schaalvergroting, drie kernproducten en grote afnemers. CEO Bas Bergmans vertelt over de plannen.
STARTUP BELICHT - Startup Farmless maakt eiwitten door wilde culturen te fermenteren. Ze voeden deze microbiële culturen met alcohol uit hernieuwbare energie. Momenteel doet de startup dit vanuit een pilotlocatie in Amsterdam, maar zij hopen snel op te schalen naar eigen 'brouwerijen'. VMT sprak met oprichter Adnan Oner over het productieproces en de opschaling van de startup.
Wat is het juiste moment om op te schalen, en hoe voorkom je dure misstappen? Veel startups worstelen met deze vragen. Bodec begeleidt foodbedrijven bij de stap van lab naar markt, met testopstellingen, proefproductie en praktijkgerichte procesontwikkeling. Medeoprichter Frank de Boeff deelt zijn inzichten en geeft tips om slim en efficiënt op te schalen.
Folkert Fennema, eigenaar van Fennema Food Development, lanceert een praktisch handboek over E‐nummers getiteld: 'Het complete E‐nummer handboek ‐ Van E‐ tot Z'.
De Nederlandse overheid heeft ambitieuze doelstellingen als het gaat om eiwittransitie. Het vordert echter maar langzaam. Het spreekwoordelijke laaghangende fruit is inmiddels door de retailers geplukt. De obstakels bestaan uit gewoontes en overtuigingen bij zowel de supermarkt als de consument. Zonder pijnlijke keuzes gaat het niet. En waar blijft de overheid? Floris de Graad, directeur van de Vegetariërsbond somt 7 redenen op waarom het zo traag verloopt.
De Nutri-Score zet online consumenten nauwelijks aan tot het maken van gezonde keuzes. De volgorde waarin supermarkten gezonde producten presenteren maakt wél verschil, blijkt uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen.
STARTUP BELICHT - Startup We Wonder Company heeft naar eigen zeggen een transparante, hebzuchtvrije keten voor koffie en thee. Volgens het bedrijf verdienen te veel schakels te veel geld aan koffie en thee, maar krijgen boeren te weinig. Hier wil de startup verandering in brengen. VMT sprak met oprichter Ferry Poppegaai over de oprichting en verdere plannen.
VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van juni: 3Bears lanceert overnight oats, LocalTea komt met een verpakkingsvrije thee, MamasChai lanceert twee nieuwe concentraten, en Tetra Pak lanceert nieuwe papieren dop.
Een populaire strategie in de eiwittransitie is de ontwikkeling van vleesvervangers. Toch stagneert de daling van vleesconsumptie al jaren. Promovenda Anna-Louisa Peeters onderzocht welke strategieën er nog meer worden ingezet om de eiwittransitie naar meer plantaardig te bevorderen. Maar haar analyse heeft geleid tot de realisatie dat er belangrijke routes zijn die we nog niet bewandelen. Bewust afbouwen is daarvan een van de meest essentiële. "We moeten het over de olifant in de kamer hebben en leren los te laten."
Het Franse bedrijf Flanquart introduceert puree en meel van zonnebloem- en pompoenpitten. Volgens het bedrijf is het een betaalbaar en duurzaam alternatief voor noten in onder meer chocolade, ijs, sauzen en bakkerijproducten.
Het Food R&D Event van VMT is dé jaarlijkse bijeenkomst waar de productontwikkelaars, R&D-ers en iedereen die in de voedingsindustrie daarbij betrokken is bij elkaar komen. Praktisch, diepgaand, netwerken en het uitwisselen van ervaringen lopen als een rode draad door het programma.
Nestlé nodigde in de proefkeuken in Amstelveen deze week journalisten uit om een voorproefje te geven van wat het voedingsmiddelenconcern na de zomer lanceert. Naast nieuwe composteerbare koffiepads en een range Maggi Airfryer-maaltijden is er ook flink gepuzzeld aan de vleesvervangers van Garden Gourmet. Marcel de Leeuw, Business Development Chef bij Nestlé Professional vertelt erover.
STARTUP BELICHT - Startup Goodoo maakt plantaardig ijs zonder toegevoegd suiker. Volgens de ondernemers is plantaardig de toekomst. Ook stelt de startup dat ze eerlijk willen zijn over ingrediënten door geen suiker toe te voegen. VMT sprak met mede-eigenaar Roderick Verplanken over de ontwikkeling en verdere plannen.
Scale-up Rival Foods haalde €10 miljoen op in een Series B financieringsronde. Met deze financiering wil Rival Foods de productiecapaciteit in de fabriek in Geldrop verdubbelen. Daarnaast wil de scale-up de gepatenteerde productietechnologie opschalen.