EVA wordt onderdeel ProVeg

De Belgische vegetariërsorganisatie EVA wordt ProVeg en gaat deel uitmaken van een internationaal netwerk van plantaardige organisaties. Hiermee luidt een nieuw tijdperk in, naar nog meer professionalisering, internationale samenwerkingen en vooral meer impact. In 2023 zal de naam EVA uit alle communicatie verdwijnen.
Delen:

Tweeëntwintig jaar na de oprichting van EVA vzw is het tijd voor een nieuwe fase in het bestaan van de organisatie die met Donderdag Veggiedag en de VeggieChallenge plantaardige voeding op de kaart zette in Vlaanderen en Brussel.

Extra ondersteuning

“We zijn verheugd om EVA te verwelkomen als ProVeg België. Met de extra ondersteuning van het internationale team, zal het werk van het team in België nu nog meer impact hebben,” zegt Jasmijn de Boo, Vice President ProVeg International.

“Als ProVeg België kunnen we ervaring en expertise uitwisselen met collega’s van over heel de wereld. Want het thema waar we rond werken, plantaardige voeding, overstijgt de landsgrenzen. Met deze kennis kunnen we ook lokaal sterker staan,” zegt Fien Louwagie, woordvoerder van, momenteel nog, EVA vzw.

In 2023 zal de naam EVA uit alle communicatie verdwijnen.

Autonome organisatie

ProVeg België blijft een autonome Belgische organisatie met eigen en lokale middelen, maar bundelt de krachten en expertise met ProVeg International en de afzonderlijke ProVeg-landen: Duitsland, Nederland, Polen, Tsjechië, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika, de Verenigde Staten en zelfs China.

Delhaize biedt een breed gamma vegan producten. Foto: Delhaize

Missie en visie gelijklopend

“De missie en visie was altijd al heel gelijklopend: we streven naar een wereld waarin iedereen kiest voor lekker en gezond eten dat goed is voor alle mensen, dieren en onze planeet. “Dat blijven we als ProVeg België doen met een positieve en pragmatische aanpak”, zegt woordvoerder Fien Louwagie.

’50 by 40’

ProVeg heeft met ‘50 by 40’ een duidelijke gemeenschappelijke doelstelling geformuleerd: tegen het jaar 2040 de wereldwijde consumptie van dieren met 50% verminderen. “Daar scharen we ons met de werking vanuit België en campagnes die er al zijn helemaal achter”, aldus Louwagie.