Lidl zet peulvruchten in de spotlight om eiwittransitie te bevorderen
Supermarktketen Lidl breidt het assortiment peulvruchten uit en geeft de productgroep extra aandacht.
Supermarktketen Lidl breidt het assortiment peulvruchten uit en geeft de productgroep extra aandacht.
Scale-up Rival Foods haalde €10 miljoen op in een Series B financieringsronde. Met deze financiering wil Rival Foods de productiecapaciteit in de fabriek in Geldrop verdubbelen. Daarnaast wil de scale-up de gepatenteerde productietechnologie opschalen.
Vleesvervangers staan ter discussie als het gaat om ultrabewerkte voeding. Hoe reageren producenten van vleesvervangers daarop? Hoe gaan productontwikkelaars daarmee om? Ruben Molenaar van Schouten Europe vertelt over de rol van nieuwe technologie, Nutri-Score en vleesvervangers met een eigen identiteit.
Van 3 tot 9 maart vindt de Nationale week zonder vlees en zuivel plaats. Dit is de achtste keer dat de organisatie deze week organiseert. Dit jaar richt de week zich op een lokale aanpak. Zo hoopt de campagne in te spelen op de verschillende houdingen rondom vlees- en zuivelconsumptie in Nederland, en deelname in achterlopende regio's te stimuleren.
Afgelopen 4 juni vond het Food Law Event plaats in Utrecht. Kon je er niet bij zijn, heb je bepaalde sessies gemist of wil je de sessies gewoon nog eens zien? In dit artikel de terug te kijken sessies op een rij.
Veel producenten stappen in de productie van vleesvervangers in het kader van duurzaamheid. Wel is er steeds meer kritiek op vleesvervangers vanwege de mate van bewerking van de producten. Hoe gaan producenten om met deze kritiek en hoe kijken zij hier tegenaan? VMT sprak met vijf producenten over het onderwerp op de SIAL in Parijs.
Tijdens de zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees zegt initiatiefnemer Isabel Boerdam zich zorgen te maken over de toenemende 'vleesagressie' in Europa. Volgens haar is er een toenemende discussie tussen voor- en tegenstanders van vleesconsumptie. "Dit staat de nodige vooruitgang in de weg", aldus Boerdam.
Supermarktketen Albert Heijn breidt het plantaardig assortiment Terra met 25%. De lijn bestaat nu uit 250 producten. Vier volledig plantaardige verspakketten zijn een paar van de nieuwe producten.
De Consumentenbond analyseerde 22 plantaardige alternatieven voor vis. 3 van de 22 bevatten voldoende visvetzuren en eiwitten om een volwaardig alternatief te zijn.
Mister Kitchen past de naam van haar 'Droomboter' aan naar 'Droommm'. Deze aanpassing doet de producent na druk vanuit de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO). De organisatie stelt dat de producent een verboden verkoopnaam gebruikt met een beschermde zuivelbenaming. NZO dreigde met een kort geding, wat Mister Kitchen niet wilde afwachten. Ondanks de naamsverandering start de producent wel een petitie voor 'zuivelvrijheid'.