Vega(n) steeds populairder: zo zit het met geldende wetgeving voor etikettering en claims

Hoe ziet de geldende wet- en regelgeving eruit voor etikettering en claims rondom vegetarische en vegan voedingsmiddelen? Moet er voor deze categorie nieuwe wetgeving komen? Tijdens het Food Law Event op 7 juni een diepgaande sessie waarbij de brug wordt geslagen tussen theorie en praktijk. Sarah Arayess van Say Legal, Dennis Favier van Seasogood en Simone Broxks en Floris Kets van Alpro beantwoorden deze en meer vragen.
Delen:
Tijdens het Food Law Event op 7 juni een diepgaande sessie over geldende wetgeving en claims voor vega(n) levensmiddelen

Ook dit jaar organiseert VMT het jaarlijkse Food Law Event. Na twee jaar digitale updates, dit jaar eindelijk weer een fysiek event in Maarssen. Tijdens deze dag wordt je bijgepraat over onderwerpen als gezonde voeding, fraude, Nationale Aanpak Productverbetering, Infoblad 85, Front of Pack voedselkeuzelogo’s, biologische wetgeving, allergenen, etikettering van vega(n) voedingsmiddelen, contractuele afspraken, spanningsvelden bij THT en TGT en misleiding.

Wetgeving etikettering en claims

Plantaardige, vegetarische en vegan levensmiddelen groeien in populariteit. Het Europees en nationaal beleid gaat steeds meer richting de advisering van meer plantaardige voeding. Niet alleen naamgeving, maar ook de voedingswaarden voor vlees-, vis-, zuivelvervangers zijn een uitdaging. Hoe ver moet je gaan om dicht tegen het origineel te “schuren”. Wat zijn de criteria? Hoe ziet de geldende wet- en regelgeving eruit voor etikettering en claims rondom vegetarische en vegan voedingsmiddelen? Moet er voor deze categorie nieuwe wetgeving komen? En hoe zit het met greenwashing?

Theorie en praktijk

Door middel van stellingen slaan de sprekers een brug tussen de juridische theorie en praktijkdilemma’s. Sarah Arayess, advocaat bij Say Legal schetst het wettelijke kader. Dennis Favier, eigenaar van Studio Fava en mede-oprichter van Seasogood, vertelt over zijn ervaringen met de etikettering van vega(n) levensmiddelen. Daarnaast geven Simone Broxks, External Scientific Affairs & Nutrition Manager bij Alpro, en Floris Kets, Sr. Regulatory Affairs Manager Dairy and Plant-Based NL, praktijkvoorbeelden over hoe zij omgaan met benamingen en etikettering van vega(n) voedingsmiddelen.

Sarah Arayess

Sarah Arayess is advocaat en heeft haar eigen boutique kantoor Say legal. Say legal is vaste adviseur van o.a. levensmiddelenbedrijven, van start-up tot multinational en alles daartussenin. Ze adviseert en procedeert over etikettering, voedsel- en productveiligheid, productsamenstelling en reclamerecht, van social media marketing tot vergelijkende reclame. Daarnaast is Sarah sinds 2015 docent bij de Beroepsopleiding van de Beneluxvereniging voor merken- en modellenrecht (BBMM) en zij geeft regelmatig (gast)colleges aan studenten, zoals de Rutgers University New Jersey en de HAN. Ook is Sarah Council Member van de European Food Law Association (EFLA) en Country Correspondent voor het Journal for European Food and Feed Law review (EFFL).

Dennis Favier

Dennis is een productontwikkeling specialist specifiek in plantaardige voeding en medeoprichter van het visvrije vismerk Seasogood. Met Seasogood introduceerde Dennis in het voorjaar van 2021 visvrije tonijn in blik bij de Albert Heijn. Op dit moment werkt Dennis aan nieuwe visvrije visproducten om het portfolio van Seasogood verder uit te breiden. Tevens zet Dennis zich in om het merk en de producten binnenkort ook in andere Europese landen te introduceren.

Simone Broxks

Simone Broxks, External Scientific Affairs & Nutrition Manager, al meer dan 25 jaar als voedingskundige werkzaam binnen de FMCG wereld. Nu al 12 jaar in de plantaardige wereld van Alpro “het geweten”  van de marketing afdeling, verantwoordelijk voor alle voedingskundige communicatie van oogst tot bord.

Floris Kets

Floris Kets, Senior Regulatory Affairs Manager Danone & Alpro, sinds 2017 het aanspreekpunt voor juridische vraagstukken binnen Danone en Alpro op het gebied van voedselwetgeving en communicatie. Daarbij is een belangrijk aspect de overgang van producten op basis van melk naar een gemengde potfolio met zowel zuivel en zuivelalternatieven en hoe over deze producten gecommuniceerd kan worden.

Bekijk het hele programma en meld je aan