Vega(n) steeds populairder: zo zit het met geldende wetgeving voor etikettering en claims

Vega(n) steeds populairder: zo zit het met geldende wetgeving voor etikettering en claims

Hoe ziet de geldende wet- en regelgeving eruit voor etikettering en claims rondom vegetarische en vegan voedingsmiddelen? Moet er voor deze categorie nieuwe wetgeving komen? Tijdens het Food Law Event op 7 juni een diepgaande sessie waarbij de brug wordt geslagen tussen theorie en praktijk. Sarah Arayess van Say Legal, Dennis Favier van Seasogood en Simone Broxks en Floris Kets van Alpro beantwoorden deze en meer vragen.

Ook dit jaar organiseert VMT het jaarlijkse Food Law Event. Na twee jaar digitale updates, dit jaar eindelijk weer een fysiek event in Maarssen. Tijdens deze dag wordt je bijgepraat over onderwerpen als gezonde voeding, fraude, Nationale Aanpak Productverbetering, Infoblad 85, Front of Pack voedselkeuzelogo’s, biologische wetgeving, allergenen, etikettering van vega(n) voedingsmiddelen, contractuele afspraken, spanningsvelden bij THT en TGT en misleiding.

Wetgeving etikettering en claims

Plantaardige, vegetarische en vegan levensmiddelen groeien in populariteit. Het Europees en nationaal beleid gaat steeds meer richting de advisering van meer plantaardige voeding. Niet alleen naamgeving, maar ook de voedingswaarden voor vlees-, vis-, zuivelvervangers zijn een uitdaging. Hoe ver moet je gaan om dicht tegen het origineel te “schuren”. Wat zijn de criteria? Hoe ziet de geldende wet- en regelgeving eruit voor etikettering en claims rondom vegetarische en vegan voedingsmiddelen? Moet er voor deze categorie nieuwe wetgeving komen? En hoe zit het met greenwashing?

Theorie en praktijk

Door middel van stellingen slaan de sprekers een brug tussen de juridische theorie en praktijkdilemma’s. Sarah Arayess, advocaat bij Say Legal schetst het wettelijke kader. Dennis Favier, eigenaar van Studio Fava en mede-oprichter van Seasogood, vertelt over zijn ervaringen met de etikettering van vega(n) levensmiddelen. Daarnaast geven Simone Broxks, External Scientific Affairs & Nutrition Manager bij Alpro, en Floris Kets, Sr. Regulatory Affairs Manager Dairy and Plant-Based NL, praktijkvoorbeelden over hoe zij omgaan met benamingen en etikettering van vega(n) voedingsmiddelen.   

Sarah Arayess

Sarah Arayess is advocaat en heeft haar eigen boutique kantoor Say legal. Say legal is vaste adviseur van o.a. levensmiddelenbedrijven, van start-up tot multinational en alles daartussenin. Ze adviseert en procedeert over etikettering, voedsel- en productveiligheid, productsamenstelling en reclamerecht, van social media marketing tot vergelijkende reclame. Daarnaast is Sarah sinds 2015 docent bij de Beroepsopleiding van de Beneluxvereniging voor merken- en modellenrecht (BBMM) en zij geeft regelmatig (gast)colleges aan studenten, zoals de Rutgers University New Jersey en de HAN. Ook is Sarah Council Member van de European Food Law Association (EFLA) en Country Correspondent voor het Journal for European Food and Feed Law review (EFFL).

Dennis Favier

Dennis is een productontwikkeling specialist specifiek in plantaardige voeding en medeoprichter van het visvrije vismerk Seasogood. Met Seasogood introduceerde Dennis in het voorjaar van 2021 visvrije tonijn in blik bij de Albert Heijn. Op dit moment werkt Dennis aan nieuwe visvrije visproducten om het portfolio van Seasogood verder uit te breiden. Tevens zet Dennis zich in om het merk en de producten binnenkort ook in andere Europese landen te introduceren. 

Simone Broxks

Simone Broxks, External Scientific Affairs & Nutrition Manager, al meer dan 25 jaar als voedingskundige werkzaam binnen de FMCG wereld. Nu al 12 jaar in de plantaardige wereld van Alpro “het geweten”  van de marketing afdeling, verantwoordelijk voor alle voedingskundige communicatie van oogst tot bord.

Floris Kets

Floris Kets, Senior Regulatory Affairs Manager Danone & Alpro, sinds 2017 het aanspreekpunt voor juridische vraagstukken binnen Danone en Alpro op het gebied van voedselwetgeving en communicatie. Daarbij is een belangrijk aspect de overgang van producten op basis van melk naar een gemengde potfolio met zowel zuivel en zuivelalternatieven en hoe over deze producten gecommuniceerd kan worden.

Bekijk het hele programma en meld je aan

Onderdeel van de collectie

Alternatieve eiwitten

Duurzame alternatieven voor dierlijke eiwitten kunnen plantaardig zijn, maar ook mycoproteinen timmeren aan de weg. In deze collectie staat de informatie over deze duurzame alternatieven op een rij. Mis je iets of kun je iets toevoegen, laat het de redactie van VMT weten via redactie.vmt@vmnmedia.nl

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Foto: Shutterstock

Koffie- en theegigant vreest ontbossingswetgeving: 'landen riskeren dat export wordt geblokkeerd'

Koffieproducerende landen riskeren dat hun export naar de Europese Unie wordt geblokkeerd als Brussel een verbod op producten uit ontboste gebieden niet uitstelt. Daarvoor waarschuwt JDE Peet's, het moederbedrijf van onder meer koffiemerk Douwe Egberts, in zakenkrant Financial Times.

Beeld: Schouten Europe

R&D'er geeft tips voor wetgeving: 'Interne of externe sparringpartner cruciaal voor interpretatie'

VISIE OP WETGEVING - Wetgeving vormt de basis van veilige voeding in de supermarktschappen. Ook moet wetgeving zorgen voor een gelijk speelveld. Maar zorgt die wetgeving hier en daar niet iets teveel voor 'betutteling' van de consument, vraagt Anke van Eijk, R&D manager bij Schouten Europe, zich af. VMT sprak met haar over de bottlenecks die zij ziet op gebied van wetgeving en de tips die zij heeft voor andere R&D'ers. Dit is het zesde artikel in een serie.

Geen keurmerk maar kleurmerk: smakelijk maar moeilijk, blijkt uit deze drie zaken

Geen keurmerk maar kleurmerk: smakelijk maar moeilijk, blijkt uit deze drie zaken

Bij een merk voor levensmiddelen denken de meeste mensen aan logo's en namen, zoals Coca-Cola. Maar het is ook mogelijk om specifieke kleuren te registreren als merk voor een product. Wel worden hieraan strenge eisen gesteld. In dit artikel enkele juridische procedures waarin de kleurmerken van Veuve Clicquot, Chocomel en Milka centraal stonden.

Beeld: GS1

Verdwijnen fysieke etiketten uiteindelijk van de verpakking? Dit is de laatste stand van zaken voor digitale etiketten

ANALYSE - Door een taalbarrière op voedseletiketten kunnen onder andere retailers producten niet in andere Europese lidstaten inkopen. Door de maat van verpakkingen kunnen soms verplichte vermeldingen maar moeilijk op het etiket geplaatst worden. Zijn digitale etiketten een oplossing voor onder andere deze problemen? VMT deed een rondvraag en vroeg het aan verschillende partijen. "Het is een work in progress."

Upfield verandert naam naar Flora Food Group

Upfield verandert naam naar Flora Food Group

Upfield Group B.V., producent van merken als Becel en Blue Band, kondigt aan haar naam te veranderen naar Flora Food Group. In Nederland gaat de naamswijziging per direct in. Buiten Nederland verandert het bedrijf de naam in fases.

Beeld: Schouten Europe

Vezeltechnologie biedt alternatief voor getextureerde plantaardige eiwitten

Schouten Europe introduceert een zelfontwikkelde vezel. Hiermee wil de producent een alternatief bieden voor getextureerde eiwitten. De vezeltechnologie zorgt volgens de producent voor een betere textuur en lagere milieu-impact. Schouten Europe lanceert haar eerste product gemaakt van de vezel: een plantaardige schnitzel.

Foto: Shutterstock

Toename voedselfraude in de EU: uitschieter van overtredingen in juli

In juli 2024 is het aantal meldingen van mogelijke voedselfraude en andere niet-nalevingen binnen Europa gestegen. Er waren 325 meldingen, vergeleken met 265 in juni en 281 in mei.

Danone stopt met Nutri-Score op drinkyoghurts

Danone stopt met Nutri-Score op drinkyoghurts

Zuivelgigant Danone zegt het Nutri-Score-logo vanaf september 2024 geleidelijk af te schaffen van hun zuivel- en plantaardige drinkproducten.

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Hoe spelen Amerikaanse snackproducenten in op veranderende eetpatronen van de consument? De populariteit van afslankmedicijnen zoals Ozempic en nieuwe verkoopkanalen zoals Tiktok-shops beïnvloeden de productontwikkeling van snacks en de keuze voor ingrediënten. Dit zeggen 2 experts en 3 startups in snacks.

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Eén derde van de consumenten kan gecertificeerde duurzaamheidskeurmerken niet onderscheiden van fictieve logo's en valse claims. De voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal lanceert daarom een vernieuwde Keurmerkenwijzer die consumenten meer duidelijkheid moet geven over betrouwbare keurmerken en logo's.

Afbeelding:

Derde dodelijk slachtoffer in Listeria-uitbraak door plantaardige dranken

Een derde persoon is overleden als gevolg van een Listeria-uitbraak in Canada, veroorzaakt door plantaardige gekoelde dranken van de merken Silk en Great Value.

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Hoe beïnvloeden duurzaamheid en gezondheid het aankoopgedrag van de consument? CPS GfK | YouGov onderzocht de belangrijkste winkelstrategieën van consumenten. In dit artikel staan 5 inzichten waar voedselfabrikanten hun voordeel mee kunnen doen bij innovatie.