19 projecten moeten Vlamingen aan de plantaardige eiwitten krijgen

19 projecten moeten Vlamingen aan de plantaardige eiwitten krijgen

Ook de Vlaamse voedselstrategie zet in op meer plantaardige en lokale eiwitten. De realisatie van het eiwitactieprogramma, dat kadert in de Vlaamse eiwitstrategie 2021-2030, draait intussen op volle toeren. 19 samenwerkingsprojecten krijgen steun om meer duurzame en lokale eiwitvoorziening te realiseren.

In februari 2021 lanceerde de toenmalige minister van landbouw, Hilde Crevits, de Vlaamse eiwitstrategie 2021-2030. Deze eiwitstrategie wil eiwitten, van productie tot consumptie, verduurzamen en diversifiëren en kreeg enkele maanden geleden al een vervolg met het eiwitactieprogramma 2022.

Het programma telt momenteel 76 acties van verschillende actoren uit het beleid, de keten, het middenveld en het onderzoek om stappen vooruit te zetten bij de eiwitvoorziening, -verwerking en -consumptie. En de realisatie van het eiwitactieprogramma draait op volle toeren!

19 samenwerkingsprojecten

Van deze 76 acties ontvangen 19 samenwerkingsprojecten van het Vlaams Departement Landbouw en Visserij steun om hun voorstel voor een meer duurzame en lokale eiwitvoorziening te realiseren. De acties zijn verdeeld over de zes strategische doelstellingen van de eiwitstrategie: duurzaam diervoeder, duurzame dierlijke productie, meer plantaardige eiwitten, meer nieuwe eiwitten, meer productdiversiteit en duurzame eiwitconsumptie. 

Delhaize
Delhaize

Beloftevol

De meeste projecten zijn intussen van start gegaan en de eerste resultaten zijn beloftevol: verschillende projecten brachten ketenspelers voor de eerste keer samen om elkaar te inspireren en nauwer samen te werken rond eiwitbronnen zoals kikkererwten. Een wisselwerking tussen studenten en onderzoekers leverde nieuwe recepturen op voor beloftevolle eiwitproducten met de gele erwt, waarmee lokale chefs en retailers verder aan de slag gaan. 

Oesterzwamburger

Ook de eerste oesterzwamburger verrijkt met een tempeh van de Belgische rode boon bleek succesvol en wordt nu verder onderzocht in diverse omstandigheden. Consumentenonderzoek in verschillende settings zoals scholen, kinderdagverblijven en bedrijven werd reeds afgerond en leverde interessante inzichten op. Hier worden sensibiliseringscampagnes zoals ‘De week van de peulvrucht’ aan gekoppeld.  

Ook andere ketenspelers zoals restaurants worden begeleid naar een toekomstbestendige menukaart met duurzame en lokale eiwitten. Andere projecten zitten meer in onderzoeksfase en testen volop volledig nieuwe eiwitbronnen, zoals microbiële eiwitten, algen en insecten, uit in voeding voor mens en/of dier.

Yves De Groote

Yves De Groote

Redacteur VMT Food België

Productinnovaties mei: koffiedrop van Klepper & Klepper

Productinnovaties mei: koffiedrop van Klepper & Klepper

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van mei: dropje koffie, biodivers biertje, plantaardige producten op...

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op...

Hoe beïnvloeden duurzaamheid en gezondheid het aankoopgedrag van de consument? CPS GfK | YouGov onderzocht de belangrijkste winkelstrategieën van...

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg 

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg

Suiker reduceren in voedingsmiddelen is nog niet zo makkelijk. Het dient niet alleen voor de zoete smaak, maar heeft ook vele functionele...

Foto: Kentaur op Free From Food Expo

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch: 9 spelers die innovatie...

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch. Het zijn consumententrends waar producenten uit de bakkerijsector op hun eigen manier een draai aan kunnen...

Plus Retail over plantaardig: 'We moeten versnellen, maar hoe nemen we de klant maximaal mee?'

Plus Retail over plantaardig: 'We moeten versnellen, maar hoe nemen...

'Als we vegan op de verpakking plaatsen, schoppen we de bal voor de grote massa te ver weg'. Aan het woord is Petra Morssinkhof, manager...

'Groei in plantaardig zit in wraps of pokebowls, niet in nuggets of hamburgers' (podcast)

'Groei in plantaardig zit in wraps of pokebowls, niet in nuggets of...

'Startups in plantaardig hebben een nog langere adem nodig dan die van 10 jaar geleden. Retailers worden steeds kritischer.' Aan het woord is Remko...

foto: shutterstock

Albert Heijn over hybridevlees en CO2-reductie: 'Door rundvlees deels...

Half-om-halfgehakt kennen de meeste producenten wel. Albert Heijn introduceert een nieuw soort hybride product: rundkip. De supermarkt wil met deze...

Productinnovaties april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met smaak van koffiecocktail

Productinnovaties april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met...

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met smaak van...