19 projecten moeten Vlamingen aan de plantaardige eiwitten krijgen

19 projecten moeten Vlamingen aan de plantaardige eiwitten krijgen

Ook de Vlaamse voedselstrategie zet in op meer plantaardige en lokale eiwitten. De realisatie van het eiwitactieprogramma, dat kadert in de Vlaamse eiwitstrategie 2021-2030, draait intussen op volle toeren. 19 samenwerkingsprojecten krijgen steun om meer duurzame en lokale eiwitvoorziening te realiseren.

In februari 2021 lanceerde de toenmalige minister van landbouw, Hilde Crevits, de Vlaamse eiwitstrategie 2021-2030. Deze eiwitstrategiewil eiwitten, van productie tot consumptie, verduurzamen en diversifiëren en kreeg enkele maanden geleden al een vervolg met het eiwitactieprogramma 2022.

Het programma telt momenteel 76 acties van verschillende actoren uit het beleid, de keten, het middenveld en het onderzoek om stappen vooruit te zetten bij de eiwitvoorziening, -verwerking en -consumptie. En de realisatie van het eiwitactieprogramma draait op volle toeren!

19 samenwerkingsprojecten

Van deze 76 acties ontvangen 19 samenwerkingsprojecten van het Vlaams Departement Landbouw en Visserij steun om hun voorstel voor een meer duurzame en lokale eiwitvoorziening te realiseren. De acties zijn verdeeld over de zes strategische doelstellingen van de eiwitstrategie: duurzaam diervoeder, duurzame dierlijke productie, meer plantaardige eiwitten, meer nieuwe eiwitten, meer productdiversiteit en duurzame eiwitconsumptie.

Delhaize
Delhaize

Beloftevol

De meeste projecten zijn intussen van start gegaan en de eerste resultaten zijn beloftevol: verschillende projecten brachten ketenspelers voor de eerste keer samen om elkaar te inspireren en nauwer samen te werken rond eiwitbronnen zoals kikkererwten. Een wisselwerking tussen studenten en onderzoekers leverde nieuwe recepturen op voor beloftevolle eiwitproducten met de gele erwt, waarmee lokale chefs en retailers verder aan de slag gaan.

Oesterzwamburger

Ook de eerste oesterzwamburger verrijkt met een tempeh van de Belgische rode boon bleek succesvol en wordt nu verder onderzocht in diverse omstandigheden. Consumentenonderzoek in verschillende settings zoals scholen, kinderdagverblijven en bedrijven werd reeds afgerond en leverde interessante inzichten op. Hier worden sensibiliseringscampagnes zoals ‘De week van de peulvrucht’ aan gekoppeld.

Ook andere ketenspelers zoals restaurants worden begeleid naar een toekomstbestendige menukaart met duurzame en lokale eiwitten. Andere projecten zitten meer in onderzoeksfase en testen volop volledig nieuwe eiwitbronnen, zoals microbiële eiwitten, algen en insecten, uit in voeding voor mens en/of dier.

Yves De Groote

Yves De Groote

Redacteur VMT Food België

  1. ABN Amro: zo kunnen plantaardige varianten voor vlees en zuivel verder groeien
  2. Voedertarwe in de tortilla? Eerste resultaten lijken veelbelovend
  3. Trends in 2023 in de ogen van jonge QA'ers en R&D'ers
  4. Betaalbaar, smaakloos en om de hoek verkrijgbaar: favaboon nieuw plantaardig lievelingetje van R&D
  5. Trending 2023 | Normec Foodcare: 'We moeten het verhaal van onze voedingsmiddelen vertellen'
  6. Productinnovaties december: granola zonder toegevoegde suiker en plantaardige drumsticks
  7. Dit zijn de 5 opvallendste trends op de SIAL
  8. Veggie Crumbz maakt gezonder alternatief voor paneermeel: 'De groentekruimels zijn al knapperig zonder olie'
  9. Suikerarm en koolhydraatvrij: innovaties spotten op Free From-beurs
  10. Deze 5 trends zijn volgens de Rabobank de komende jaren essentieel voor de voedingsindustrie
  1. "Met de Vlaamse voedselstrategie is het recept geschreven en liggen de ingrediënten op tafel"
  2. Productinnovaties november: groenteburrito's en Achterhoekse bergkaas
  3. Young R&D: 'Hoe geef ik aandacht aan de innovaties die er echt toe doen?'
  4. Groentesnoepjes Nicolette van Dam niet meer te koop
  5. 5 fooddesign trends voor de productontwikkelaar in 2023
  6. De verse groenten van Hak? Met gegrilde groente verkent de producent een nieuwe markt
  7. Complexe koolhydraten uit moedermelk gunstig voor baby én volwassene, maar: 'Immuuneffecten zijn lastig te karakteriseren'
  8. 'Paddoslager' Beefygreen: 'Het verwaarden van alle paddenstoelreststromen is een utopie'
  9. Nutrileads klaar om markt te bestormen met immuunbevorderende wortelvezel, maar een gezondheidsclaim verkrijgen is lastig
  10. Startup Meatable bouwt innovatiecentrum voor kweekvlees in Singapore