Food Future Event 2024 over duurzame en gezonde productontwikkeling: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Phycom en Riedel

Food Future Event 2024 over duurzame en gezonde productontwikkeling: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Phycom en Riedel

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en hoe kijkt retailer Albert Heijn aan tegen gezondheid en duurzaamheid? Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan? Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker? Leer meer over deze en veel meer onderwerpen tijdens het Food Future Event op donderdag 3 oktober 2024.

Het Food Future Event is dé jaarlijkse bijeenkomst voor productontwikkelaars in de voedingsindustrie. Tijdens deze editie van het Food Future Event krijgen productontwikkelaars handvatten om met succes een product te ontwikkelen. We gaan met elkaar in gesprek, horen ervaringen uit de praktijk en leren van experts. Dit jaar vindt het Food Future Event plaats op donderdag 3 oktober bij DUS in Maarssen. (En als je je opgeeft vóór 8 juli, ontvang je €75,- vroegboek-korting)

Duurzaamheid en gezondheid zijn containerbegrippen, maar wel belangrijk voor de productontwikkelaar. Dit jaar duiken we diep in deze onderwerpen en proberen we te doorgronden wat ze echt betekenen.

Keynote van Albert Heijn

Als eerste komt retailer Albert Heijn aan het woord. De plantaardige eigenmerklijn AH Terra of als eerste de CO2-emissies op de verpakking van een reeks producten plaatsen: Albert Heijn neemt flinke stappen om duurzame en gezonde producten te ontwikkelen. Wat is de visie van de retailer op deze grote thema’s? Martijn Versteegh, director omnichannel format ontwikkeling bij Albert Heijn zal tijdens deze keynote inzichten delen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Laatste ontwikkelingen in ecolabels

En productontwikkelaars moeten niet alleen letten op de Nutri-score, ook een ecolabel komt eraan. Vele landen in Europa – ook Nederland - ontwikkelen zo’n label om het milieu-effect van een voedingsmiddel te ranken. En niet alleen landen, ook bedrijven doen dat. Albert Heijn plaatst sinds dit jaar de CO2-uitstoot op een aantal producten. Als productontwikkelaar is het belangrijk dat je op de hoogte bent van al deze ontwikkelingen. Duurzaamheidsexpert Koen Boone zal in deze keynote de laatste ontwikkelingen op het gebied van ecolabels uiteenzetten.

Effect van voeding op de gezondheid 

“Wat zijn de nieuwste inzichten in leefstijl op de gezondheid? Gezonde voedingsmiddelen ontwikkelen is een belangrijk doel voor vele productontwikkelaars. Maar wat is gezond en is gezondheid voor iedereen anders? TNO-onderzoeker Suzan Wopereis werkt aan het kwantificeren van gezondheid en effecten van leefstijl op gezondheid.  Wat zijn de nieuwste inzichten in het effect van voeding op de gezondheid?  Is de belofte van personalized nutrition eindelijk uitgekomen?  Hoe kun je leefstijl inzetten in de behandeling en wat betekent bijvoorbeeld de populariteit van nieuwe afslankmedicijnen voor de gezondheid en daarmee voor voedingsmiddelen?  Wopereis zal in deze keynote nieuwe inzichten delen over deze onderwerpen. 

Van UPF tot wetgeving

In de middag komen in paneldiscussies, workshops en kennissessies de volgende onderwerpen aan bod:

  • Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan? 
  • Een woud aan keuzes: selectie van duurzame verpakkingen (en ingrediënten)  
  • Een winnend foodconcept in de schappen, hoe doe je dat?
  • Tussen interpretatie en perceptie: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving om? 
  • Risico’s nemen in productontwikkeling: wat is nodig om gezonde en duurzame producten te ontwikkelen?  
  • Upcycling: Waardevolle ingrediënten toepassen in productontwikkeling
  • Duurzaamheid en gezondheid staat steeds hoger op de agenda van de consument, zegt men. Maar is dat echt zo? Waar kiest de consument écht voor? 
  • Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker?

Bekijk het hele programma

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Foto: Shutterstock

Veiliger voedsel dankzij innovatieve detectiechip

Onderzoekers hebben een microchip ontwikkeld die snel en effectief door voedsel overgedragen ziekteverwekkers detecteert. Deze innovatie belooft de...

Productinnovaties juni en juli: Macadamia olie, Wilhelmina's frisse producten en Chewy Oat Bars

Productinnovaties juni en juli: Macadamia olie, Wilhelmina's frisse...

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van juni en juli: macadamia olie, Wilhelmina's frisse producten, Chewy...

Beeld: Circpack by Veolia

7 tips voor verduurzaming verpakkingen: 'Producenten die nog niet...

Op het gebied van duurzame verpakkingen krijgen voedselproducenten met steeds meer wetgeving te maken. Denk aan de SUP en de PPWR. De juiste balans...

Voedingscentrum past criteria Schijf van Vijf aan: dit zijn de 5 wijzigingen

Voedingscentrum past criteria Schijf van Vijf aan: dit zijn de 5...

Het Voedingscentrum hanteert verschillende criteria om vast te stellen of een voedingsmiddel in de Schijf van Vijf valt. Het Voedingscentrum...

Tip van jouw advocaat: Frietjes met… aardappelen, zout, maar ook dinatriumdifosfaat en dextrose

Tip van jouw advocaat: Frietjes met… aardappelen, zout, maar ook...

KENNISPARTNER - COLUMN - De Franse Frietjes van McDonald's: een guilty pleasure voor velen. Gelukkig bestaan de frietjes slechts uit aardappelen en...

NVWA: 'Kwart onderzochte volkorenproducten mag geen volkoren claimen'

NVWA: 'Kwart onderzochte volkorenproducten mag geen volkoren claimen'

De NVWA onderzocht 190 volkorenproducten van 7 grote supermarktketens. De organisatie controleerde of de volkoren claim wel gemaakt mocht worden. Bij...

Nieuwe leverancier gevonden voor jouw schaarse grondstof? Let hierop voordat je met hen in zee gaat

Nieuwe leverancier gevonden voor jouw schaarse grondstof? Let hierop...

Stel, een startup heeft een veelbelovend ingrediënt of een nieuwe leverancier zegt dat ene schaarse ingrediënt te kunnen leveren. Een...

Milo en Bryce Wrigley van de Alaska Flour Company. (Foto: Alaska Flour Company)

Aan tafel Alaska #3: Hoge kwaliteit gerstproducten van een...

Afgelopen week waarschuwde groentefabrikant HAK er nog voor: door klimaatverandering worden oogsten en daarmee de toevoer voor voedingsproducenten...