Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

Tinka Alaerds van Normec Foodcare en Sophie Tullemans van Brightlands Novabite houden op het Food Future Event op 3 oktober een workshop hoe een winnend foodconcept in de schappen te krijgen.

Te hip of niet onderscheidend genoeg

De vraag is waar gaat het mis? Alaerds legt uit: “Het is balanceren tussen weten wat belangrijk voor jouw doelgroep en opvallen op het schap. Als je bijvoorbeeld een nieuwe pindakaas hebt ontwikkeld, wil je dat zich onderscheidt van de tientallen andere potten pindakaas. Is het concept te hip of wijkt het te veel af van de anderen dan snapt de consument het ook niet.”

Leuk idee niet voldoende

Voor een niche produceren is lastig, zeggen Alaerds en Tullemans. Ze zien dat bij startups: “Ze hebben een leuk product ontwikkeld dat het goed doet in de randstad. Willen ze uitbreiden en overschakelen naar de retail – naar massaproductie - is een heel andere tak van sport. Vaak zien we leuke, hippe nieuwe producten belanden in de 2-eurobak in de supermarkt. Een leuk idee alleen is niet voldoen om mee te draaien op het zeer concurrerend supermarktlandschap.”

 Tullemans ziet ook dat startups vaak heel overtuigd zijn van hun eigen product en pas daarna kijken naar de doelgroep. “Die zit vaak niet te wachten om dat product vaker te kopen.”

Consumenten willen niet persé genot en gezond combineren”

Gezond en duurzaamheid lastig te vertalen

Gezondheid en duurzaamheid is lastig te vertalen naar de consument. Zo klaagden consumenten als snackfabrikanten bijvoorbeeld chips met een Nutri-Score B ontwikkelden. Alaerds: “Ze vonden de smaak achteruitgaan. Consumenten willen niet persé genot en gezond combineren.”

Soms is het beter om duurzaamheid niet te communiceren. Alaerds: “Bijvoorbeeld met hybride producten. Als je 20% van het vlees vervangt door een plantaardige bron, moet je het uiteraard melden op de ingrediëntenlijst, maar het hoeft niet groot voor op de verpakking. Dit is natuurlijk afhankelijk van wie je wil bereiken. Soms werkt het wel positief.”

Doelgroep voor elke productontwikkelaar belangrijk

Ook productontwikkelaars bij grote bedrijven moeten net als startups goed nadenken over de doelgroep die ze willen bereiken met hun innovatie.

Alaerds noemt het voorbeeld van Coca-cola Life: een variant met 30% minder suiker door de toevoeging van stevia. De fles had een groen label. Het product is weer van de markt omdat het lastig voor de consument was om te begrijpen. Ze wilden de gezondheidsbewuste consument bereiken maar toen ze natuurlijk niet mochten claimen, werd het lastig.

Consumentvertrouwen

Een ander heikel punt: consumenten wantrouwen de foodindustrie. Alaerds: “Dat vertrouwen terugwinnen, is bijna nog belangrijker dan gezondheid en duurzaamheid verkopen. Consumenten worden doodgegooid met logo’s, ze horen over krimpflatie. En programma’s als Keuringsdienst van Waarde maken het vertrouwen in de voedingsmiddelenindustrie er niet beter op.”

Foodbedrijven moeten zeker nadenken over de ontwikkeling van gezonde en duurzame producten, zeker omdat de retail dat vraagt, maar volgens Alaerds en Tullemans heeft de overheid ook eens sterk sturende rol. “Nu ligt veel verantwoordelijkheid bij de consument, maar die heeft vaak de kennis niet. Er is een overkill aan informatie over gezondheid en duurzaamheid voor de consument.”

Bedrijven moeten duurzaamheid gewoon doen en er niet te veel over communiceren”

Tullemans voert bij Brightlands NovaBite veel consumentenonderzoek uit. “Ik hoor redelijk vaak van consumenten dat ze denken dat de voedingsmiddelenindustrie iets erin stopt maar niet op de verpakking plaatsen. Dat is flink wantrouwen.”

Soms lijkt het wel hoe meer bedrijven communiceren over duurzaamheid en gezondheid hoe meer consumenten afhaken. Tullemans: “Bedrijven moeten duurzaamheid gewoon doen en er niet te veel over communiceren. En controleer vooraf via consumentenonderzoek of de doelgroep op jouw innovatie zit te wachten. Dat ga je in ieder geval onderbouwd de schappen in.”

Food Future Event

Over dit en veel meer zullen Tinka Alaerds en Sophie Tullemans aan de hand van verschillende casestudies de workshop geven: Een winnend concept in de schappen, hoe doe je dat?

Bekijk het hele programma

Meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Beeld: Shutterstock

Vormt wetgeving een rem voor innovatie? 'Rol van transparante...

Er is een verschuiving gaande in het voedsellandschap. Waar voedsel eerst vooral beschikbaar moest zijn, zijn tegenwoordig meer aspecten belangrijk. Zo moet voedsel veilig, voedzaam, gezond en duurzaam zijn. Hoe kun je hier als producent de juiste balans in vinden? En vormt al deze 'ogenschijnlijk tegenstrijdige' wetgeving een rem voor innovatie of juist een duwtje in de rug? Alie de Boer vertelt meer over het onderwerp.

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen herbruikbaar alternatief

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen...

Albert Heijn, ALDI, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl verenigen zich in de Reusable Packaging Coalition. Ze willen de mogelijkheden rond hergebruik van verpakkingen onderzoeken. In een eerste proefproject zetten ze de overstap naar herbruikbare verpakkingen voor champignons in regio Mechelen.

Beeld: Shutterstock

Nieuw product ontwikkelen? 4 trends om in de gaten te houden voor 2025

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Productinnovaties november en december: duurzame vleesvervangers

Productinnovaties november en december: duurzame vleesvervangers

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: duurzame vleesvervangers, plantaardige en eiwitrijke portein bowls, gut shot in recyclebare fles en pasta grootverpakking.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Beeld: Shutterstock

Column: Voedingsproducent heeft beperkt zicht op...

De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot hersluitbare blikjes

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot...

Reduce, reuse and recycle (3R), PPWR-wetgeving: bekende begrippen in de verpakkingswereld. Hoe spelen verpakkingsproducenten in op de wens voor minder plastic, meer gerecycled materiaal en de wens voor hergebruik? Op de All4Pack, een Parijse verpakkingsbeurs, was een aantal innovaties te zien.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.