Chef, foodproducent en ondernemer Samuel Levie wil innoveren zonder oogkleppen op

Chef, foodproducent en ondernemer Samuel Levie wil innoveren zonder oogkleppen op
Credit: Lidian van Megen

"We weten niet precies waar we naar op zoek zijn. Kunstenaars, chefs en productontwikkelaars gaan samen op ontdekkingsreis: innoveren zonder oogkleppen op." Dit zegt Samuel Levie over de Low Food Labs. Hij is mede-oprichter van de stichting Low Food en keynote-spreker op het Food Future Event.

Samuel Levie is chef, foodproducent en ondernemer. Hij zal op het Food Future Event op 3 oktober de afsluitende keynote verzorgen.

Levie is mede-oprichter van de stichting Low Food, een stichting die de Nederlandse gastronomie duurzamer wil maken. Onderdeel daarvan zijn de Low Food Labs waar ze samen Flevo Campus culinaire en agrarische kennis combineren met productontwikkeling. Ze focussen op drie thema’s: eiwittransitie, biodiversiteit en voedselverspilling tegengaan.

Innoveren om te innoveren

Levie over de stichting Low Food: “We gooien veel eten weg. Eten te veel dierlijke eiwitten en benutten absoluut niet het botanische potentieel dat Nederland ons biedt. De verbetermogelijkheden zijn dus legio! En tegelijkertijd gaat innovatie vaak langs weinig innovatieve paden. Met Low Food gooien we dit helemaal op z'n kop. We innoveren om het innoveren en geloven dat daar bijzondere casussen uit komen die in de toekomst ook commercieel of maatschappelijke impact maken.” 

Innovatie gaat vaak langs weinig innovatieve paden, met Low Food gooien we dit op z'n kop”

Hybride hotdog

Levie weet wat het is om een product te ontwikkelen waarvan het eindproduct al vaststaat. Dat doet hij met zijn eigen bedrijf. Worstenmakerij Brandt&Levie bestaat meer dan 10 jaar. Hoe blijft hij nieuwe producten ontwikkelen al die jaren? Ze waren er vroeg bij met een hybride worst.

Levie: “Vroeger was innoveren vrijblijvender. We maakten wat we leuk of lekker vonden. Nu zijn er veel meer kaders. Een product moet een doel dienen. We hebben iets nodig zoals een vegan worst dus dan gaan we aan de slag. En dan moet er ook een bepaalde omzet gemaakt kunnen worden. We weten dat we met een bloedworst hotdog niet onze slagerij aan het werk houden, dus dat soort projecten zijn we tegenwoordig niet meer mee bezig. De hybride hotdog is een leuk voorbeeld van een project wat succesvol is. We wisten dat grote instanties zich committeren aan de eiwittransitie. Als wij dan met een knetterlekkere hotdog komen die 40% minder vlees bevat dan heb je en een gaaf product en ook nog iets innovatiefs en lekkers.” 

Vroeger was innoveren vrijblijvender, nu zijn er veel meer kaders”

Nog steeds chef

Hoe brengt Levie de vrijheid die hij had als chef in de productontwikkeling bij Brandt&Levie? “Ik zie mezelf nog altijd als chef. En een deel van de vrijheid kunnen we kwijt in de worst en tegelijkertijd doe ik 10 andere dingen waar ik inspiratie in kwijt kan die niet in een worst past.” 

Keynote over innoveren

Wat betekent het om te innoveren zonder eindproduct in gedachten? Levie zal tijdens zijn keynote lessen over innovatie delen uit de Low Food Labs waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Bekijk het hele programma van het Food Future Event

Meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Lowlander en Riedel (update)

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van...

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en hoe kijkt retailer Albert Heijn aan tegen gezondheid en duurzaamheid? Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan? Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker? Leer meer over deze en veel meer onderwerpen tijdens het Food Future Event op donderdag 3 oktober 2024.

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor productontwikkelaars

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor...

Nieuwe concepten ontwikkelen, die ook nog gezond zijn. Creatief blijven maar toch voldoen aan de wetgeving. Wat wil de consument nu echt? Hoe gaan andere productontwikkelaars om met de meest prangende thema's in de foodsector? In dit artikel zetten we 6 op een rij die aan bod komen tijdens het Food Future Event.

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten...

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving om?

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving...

Wetgeving is duidelijk, maar een productontwikkelaar/marketeer kan het op verschillende manieren uitleggen. En al voldoe je met een nieuw product aan de wetgeving, kan de consument er anders over denken. Voor je het weet zegt Foodwatch er wat van of hangt de Keuringsdienst van Waarde aan de telefoon.

Terugblik: het Food Future Event 2024 in beeld

Terugblik: het Food Future Event 2024 in beeld

VMT kijkt terug op een geslaagd, inspirerend en informerend Food Future Event op de nieuwe inspirerende locatie DUS in Utrecht op donderdag 3...

Dit zijn de winnaars van de SIAL Innovation Awards

Dit zijn de winnaars van de SIAL Innovation Awards

SIAL is maakt de winnaars van de SIAL Innovation Awards bekend. De prijzen zijn verdeeld naar sectorprijzen, speciale awards en categorie prijzen. De...

Foto: Carmen Groeneveld

Ministerie VWS lanceert platform om productverbetering versnellen

Tijdens het VMT Food Future Event heeft Maud Theelen, netwerkregisseur van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV), de lancering aangekondigd...

Productinnovaties oktober: maaltijden voor baby's

Productinnovaties oktober: maaltijden voor baby's

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De productinnovaties van oktober: maaltijden voor baby's.

Belgische recalls en waarschuwingen van oktober: etiketteringsfout Filet de Saxe

Belgische recalls en waarschuwingen van oktober: etiketteringsfout...

In dit overzicht lees je de Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen van oktober: ettikeringsfout Filet de Saxe, mogelijke Salmonella in droge...

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet onmogelijk'

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet...

Producenten bieden producten graag aan in de supermarktschappen. Maar de weg van het bedenken van een product tot het daadwerkelijk in de schappen...

Productinnovaties september: pistache- en kardamom buns

Productinnovaties september: pistache- en kardamom buns

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De productinnovaties van september: pistache- en kardamom buns,...

Beeld: Marmir

Startup wil met chocolade 'rust creëren in drukte': 'Er is oneindig...

STARTUP BELICHT - Tijd nemen om van de kleine dingen te genieten, dat doen we in de huidige drukke wereld te weinig, stelt Danny Casimir. Hij wil met...