Aan de slag met Nutri-Score, waar moet je als productontwikkelaar op letten?

Aan de slag met Nutri-Score, waar moet je als productontwikkelaar op letten?

Nutri-Score is het voedselkeuzelogo dat op steeds meer producten in de supermarkt verschijnt. De afgelopen jaren is er veel discussie over Nutri-Score geweest. Na een update van het algoritme, door het Europese wetenschappelijk comité Nutri-Score, lijkt nu ook Nederland zich klaar te stomen voor de invoering.

Productontwikkelaars zijn druk aan het rekenen hoe hun assortiment scoort. Tijdens het Food Future Event op 29 september licht Valerie Lalisang van adviesbureau Schuttelaar & Partners de adviezen van het wetenschappelijk comité toe.

Paneldiscussie

Wat kan je aanpassen om je product te verbeteren en een betere score te krijgen? En hoe pakken andere productontwikkelaars dat aan?

Communicatie

In een paneldiscussie met Valérie Lalisang, Ruud Luiten van Luiten Vleeswaren, Chantal Boots van Cornelis Vrolijk Seafood en Edith van Peij van NBC gaan we in op onderwerpen zoals de rol van het logo voor volksgezondheid, wat te doen om een betere score te krijgen en de communicatie richting de consument.

Food Future Event

Het Food Future Event is speciaal voor de productontwikkelaars en R&D'er ontwikkeld. Het thema: Het ultieme product ontwikkelen hoe doe je dat?

Bekijk het hele programma

Meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Beeld: Shutterstock

Nieuw product ontwikkelen? 4 trends om in de gaten te houden voor 2025

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Productinnovaties november en december: duurzame vleesvervangers

Productinnovaties november en december: duurzame vleesvervangers

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: duurzame vleesvervangers, plantaardige en eiwitrijke portein bowls, gut shot in recyclebare fles en pasta grootverpakking.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Beeld: Shutterstock

Column: Voedingsproducent heeft beperkt zicht op...

De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

Wageningen Food & Biobased Research (WFBR) lanceert Flavour-AI, een methode om met Artificial Intelligence smaakstoffen ontstaan uit fermentatie te screenen. Het doel? Een optimaal smaakprofiel ontwikkelen voor bijvoorbeeld vleesvervangers.

Startup King Konjac

15 startup innovaties op de SIAL: van cacao- en koffievervangers tot...

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut de boventoon. VMT liep een rondje over het startupplein en zet 15 innovaties op een rij.

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken gaat een nieuw r&d-centrum bouwen in Zoeterwoude. De bierbrouwer investeert 45 miljoen euro in het zogeheten Dr. H.P. Heineken Centre, dat medio 2025 wordt geopend.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.