Fuite sluit bakkerij in Apeldoorn na overname Boni, gemeente neemt grond over
Na bijna een eeuw komt er een einde aan Bakkerij Fuite in Apeldoorn. De overname van supermarktketen Boni door branchegenoot Nettorama speelt hierin een cruciale rol.
Na bijna een eeuw komt er een einde aan Bakkerij Fuite in Apeldoorn. De overname van supermarktketen Boni door branchegenoot Nettorama speelt hierin een cruciale rol.
Hoe beoordelen klanten het huismerkaanbod van vegan producten bij Albert Heijn, Jumbo, de Superunie-leden (G'woon), Aldi, Lidl en Picnic? Sensorisch marktonderzoeksbureau Smaakonderzoek.nl deed voor Distrifood uitgebreid onderzoek naar eigen merk hummus, gemengde ongezouten noten, sojayoghurt en plantaardig gehakt.
Waar een brand marketeer wil weten wat de consument wil, kijkt een trademarketeer hoe de consument zich als shopper gedraagt in de supermarkt. Trademarketeer Bart Bikker vertelt wat de discipline inhoudt en hoe productontwikkelaars er hun voordeel mee kunnen doen.
Jumbo heeft zijn contract met broodleverancier Bake Five opgezegd. De formule gaat in zee met Bakkerij Goedhart, dat nu al Albert Heijn levert.
Supermarkten staan in de rij voor hybride zuivelproducten. Die moeten consumenten die de overstap naar vegan alternatieven te groot vinden, alsnog over de streep trekken naar een plantaardiger dieet. De smaak van hybride producten lijkt meer op die van zuivel, de producten zijn soms ook goedkoper te produceren en toch duurzamer. 'Mensen willen niet altijd binnen een dag veganist of vegetariër worden, maar wel hun steentje bijdragen aan het milieu.'
De ontbossingswetgeving (EUDR) geldt voor de voedingsindustrie voor producten gemaakt met en van soja, palmolie, koffie, cacao en rundvlees. Deze wetgeving werd in 2024 met een jaar uitgesteld. Vanaf eind 2025 moeten bedrijven in fasen aan deze wetgeving voldoen.
De steun voor Nutri-Score is volgens Nestlé de afgelopen jaren afgenomen in Zwitserland. Daarom haalt de multinational Nutri-Score van de lokale merken.
Aldi verkoopt nu ook rundergehakt dat is aangemaakt met 40 procent plantaardige ingrediënten. Zo meldt Distrifood.
Consumptie vlees en zuivel blijft dominant, verschuiving richting meer plantaardig gaat langzaam. Diepgewortelde gewoonten rondom de consumptie van dierlijke producten, weinig kookvaardigheden en een voedselomgeving geënt op dierlijke eiwitten werken niet mee.
Albert Heijn maakt bekend de Nutri-Score op het hele assortiment te plaatsen, nu ook op de A-merken. Dit is een van de maatregelen die ze nemen om klanten meer gezonde voeding te laten eten.