Jumbo laat Bake Five vallen en kiest voor brood van Goedhart
Jumbo heeft zijn contract met broodleverancier Bake Five opgezegd. De formule gaat in zee met Bakkerij Goedhart, dat nu al Albert Heijn levert.
Jumbo heeft zijn contract met broodleverancier Bake Five opgezegd. De formule gaat in zee met Bakkerij Goedhart, dat nu al Albert Heijn levert.
Supermarkten staan in de rij voor hybride zuivelproducten. Die moeten consumenten die de overstap naar vegan alternatieven te groot vinden, alsnog over de streep trekken naar een plantaardiger dieet. De smaak van hybride producten lijkt meer op die van zuivel, de producten zijn soms ook goedkoper te produceren en toch duurzamer. 'Mensen willen niet altijd binnen een dag veganist of vegetariër worden, maar wel hun steentje bijdragen aan het milieu.'
Waar een brand marketeer wil weten wat de consument wil, kijkt een trademarketeer hoe de consument zich als shopper gedraagt in de supermarkt. Trademarketeer Bart Bikker vertelt wat de discipline inhoudt en hoe productontwikkelaars er hun voordeel mee kunnen doen.
De ontbossingswetgeving (EUDR) geldt voor de voedingsindustrie voor producten gemaakt met en van soja, palmolie, koffie, cacao en rundvlees. Deze wetgeving werd in 2024 met een jaar uitgesteld. Vanaf eind 2025 moeten bedrijven in fasen aan deze wetgeving voldoen.
De steun voor Nutri-Score is volgens Nestlé de afgelopen jaren afgenomen in Zwitserland. Daarom haalt de multinational Nutri-Score van de lokale merken.
Aldi verkoopt nu ook rundergehakt dat is aangemaakt met 40 procent plantaardige ingrediënten. Zo meldt Distrifood.
Consumptie vlees en zuivel blijft dominant, verschuiving richting meer plantaardig gaat langzaam. Diepgewortelde gewoonten rondom de consumptie van dierlijke producten, weinig kookvaardigheden en een voedselomgeving geënt op dierlijke eiwitten werken niet mee.
Albert Heijn maakt bekend de Nutri-Score op het hele assortiment te plaatsen, nu ook op de A-merken. Dit is een van de maatregelen die ze nemen om klanten meer gezonde voeding te laten eten.
Albert Heijn, ALDI, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl verenigen zich in de Reusable Packaging Coalition. Ze willen de mogelijkheden rond hergebruik van verpakkingen onderzoeken. In een eerste proefproject zetten ze de overstap naar herbruikbare verpakkingen voor champignons in regio Mechelen.
Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?