AH, Jumbo, Lidl, Superunie stoppen met Atlantische makreel, Aldi dubt
Bijna alle supermarkten in Nederland stoppen met de handel in Atlantische makreel, melden zij tegenover Distrifood. Aldi is de enige formule die zich niet expliciet uitspreekt.
Bijna alle supermarkten in Nederland stoppen met de handel in Atlantische makreel, melden zij tegenover Distrifood. Aldi is de enige formule die zich niet expliciet uitspreekt.
De prijsafstand tussen huismerk en A-merk is afgelopen jaren flink toegenomen, waardoor consumenten meer privatelabelproducten kopen. De prijsverschillen hebben verschillende oorzaken, waaronder de hevige concurrentie van discounters. Ook verhogen supers prijzen van A-merken soms bewust om de positie van het eigen merk te versterken.
Innovatie-expert Danielle Mol helpt met haar bedrijf PrimePact bedrijven met duurzame groei. "Ik werk met bedrijven waarvan ik wil dat ze in 2035 nog groter zijn." Een vleesbedrijf dat in hybride wil stappen, past daarbij. In deze podcast vertelt Danielle over de potentie van hybride, de switch van merken naar de 'lichtgroene' consument, dat productontwikkelaars niet moeten rennen bij elke vraag van de retailer. En nog veel meer.
Na bijna een eeuw komt er een einde aan Bakkerij Fuite in Apeldoorn. De overname van supermarktketen Boni door branchegenoot Nettorama speelt hierin een cruciale rol.
Hoe beoordelen klanten het huismerkaanbod van vegan producten bij Albert Heijn, Jumbo, de Superunie-leden (G'woon), Aldi, Lidl en Picnic? Sensorisch marktonderzoeksbureau Smaakonderzoek.nl deed voor Distrifood uitgebreid onderzoek naar eigen merk hummus, gemengde ongezouten noten, sojayoghurt en plantaardig gehakt.
Waar een brand marketeer wil weten wat de consument wil, kijkt een trademarketeer hoe de consument zich als shopper gedraagt in de supermarkt. Trademarketeer Bart Bikker vertelt wat de discipline inhoudt en hoe productontwikkelaars er hun voordeel mee kunnen doen.
Jumbo heeft zijn contract met broodleverancier Bake Five opgezegd. De formule gaat in zee met Bakkerij Goedhart, dat nu al Albert Heijn levert.
Supermarkten staan in de rij voor hybride zuivelproducten. Die moeten consumenten die de overstap naar vegan alternatieven te groot vinden, alsnog over de streep trekken naar een plantaardiger dieet. De smaak van hybride producten lijkt meer op die van zuivel, de producten zijn soms ook goedkoper te produceren en toch duurzamer. 'Mensen willen niet altijd binnen een dag veganist of vegetariër worden, maar wel hun steentje bijdragen aan het milieu.'
De ontbossingswetgeving (EUDR) geldt voor de voedingsindustrie voor producten gemaakt met en van soja, palmolie, koffie, cacao en rundvlees. Deze wetgeving werd in 2024 met een jaar uitgesteld. Vanaf eind 2025 moeten bedrijven in fasen aan deze wetgeving voldoen.
De steun voor Nutri-Score is volgens Nestlé de afgelopen jaren afgenomen in Zwitserland. Daarom haalt de multinational Nutri-Score van de lokale merken.