Martijn Versteegh van Albert Heijn: 'Productontwikkelaars die spraakmakende gezondere en duurzamere producten ontwikkelen, hebben we hard nodig'

Martijn Versteegh van Albert Heijn: 'Productontwikkelaars die spraakmakende gezondere en duurzamere producten ontwikkelen, hebben we hard nodig'

Martijn Versteegh, director omnichannel formatontwikkeling bij Albert Heijn is keynote spreker tijdens het Food Future Event op 3 oktober. Voorafgaand aan het event stellen we 3 vragen over gezondheid en duurzaamheid bij de retailer.

1 Consumenten vragen steeds meer om voedzaam eten dat betaalbaar is. Zien jullie dat ook? Of zijn gemak en prijs leidend voor de consument en zorgen jullie dat het ook gezond en duurzaam is? Kortom: hoe balanceer je als retailer gemak/lekker/betaalbaar versus gezond/duurzaam?

Versteegh: “Steeds meer klanten staan open voor en vragen naar gezondere en duurzamere producten. Om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken zoeken wij naar oplossingen die zowel gemakkelijk, betaalbaar als gezonder en duurzamer zijn. De Albert Heijn verspakketten, AH Terra, gezonde recepten onder 2 euro en Beter voor Natuur & Boer producten zijn daar voorbeelden van.”   

Klanten willen wel maar weten soms niet hoe”

2 Voedingskennis van consumenten is cruciaal om meer duurzame en gezonde voeding te verkopen. Welke vragen krijgen jullie over gezondheid en duurzaamheid van klanten? Hoe proberen jullie consumenten wijzer te maken over deze onderwerpen?

Versteegh: “Klanten willen wel maar weten soms niet hoe. We helpen hen in onze fysieke en online winkels en in andere communicatiekanalen. In de Allerhande inspireren we met recepten en vertellen we achtergrondverhalen over producten en over de samenwerking met onze boeren en telers. In de app en online kunnen klanten filteren op gezondere en duurzamere producten. Daar vinden ze ook informatie over de stappen die ze kunnen zetten om klimaatvriendelijker te eten, minder voedsel te verspillen, vaker plantaardig te eten of tips te vinden voor een gezondere leefstijl. Dit wordt ook steeds persoonlijker. Klanten krijgen op basis van hun voorkeur een gevarieerd weekmenu.”

3 Wat zijn de belangrijkste speerpunten binnen gezondheid en duurzaamheid voor jullie? Is dat respectievelijk suikerreductie en CO2-reductie? Of wat is de top 3 waar jullie op focussen?

Versteegh: “De missie van Albert Heijn is: Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen. Beter Eten staat voor gezonder, duurzamer en socialer. Binnen deze pijlers vallen verschillende onderwerpen. Van gezonde voeding en leefstijl, tot klimaat, voedselverspilling, plastic en verpakkingen, ketens, de eiwittransitie en circulariteit binnen de pijler duurzaam.”  

“Een belangrijk woord in onze missie is samen. We staan met elkaar voor de transitie naar een gezonder en duurzamer voedselsysteem. Daarvoor is samenwerking in de keten en het helpen van consumenten cruciaal. Iedereen heeft een rol, van boeren en telers, tot leveranciers, retailer en overheid. En ook productontwikkelaars die komen met nieuwe spraakmakende gezondere en duurzamere oplossingen hebben we hard nodig.”

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Phycom en Riedel

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Phycom en Riedel

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en hoe kijkt retailer Albert Heijn aan tegen gezondheid en duurzaamheid? Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan? Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker? Leer meer over deze en veel meer onderwerpen tijdens het Food Future Event op donderdag 3 oktober 2024.

De potentie van personalized nutrition: 'Fitnesstrackers zijn zo populair geworden, kan dat ook met voedingsadvies?'

De potentie van personalized nutrition: 'Fitnesstrackers zijn zo populair geworden, kan dat ook met voedingsadvies?'

Krijgt Personalized Nutrition (PN) een boost door de recente ontwikkelingen in Artificial Intelligence? 3 startups actief in PN en een expert vertellen over de rol van AI, educatie van de consument en de kansen van 3D-printen.

Handig overzicht: 3x duurzaamheid en 3x gezondheid bij Albert Heijn

Handig overzicht: 3x duurzaamheid en 3x gezondheid bij Albert Heijn

Zeker in supermarkten zoeken consumenten naar eten dat lekker en betaalbaar is, maar ook gezond en als het even kan duurzaam. Op het Food Future Event deelt retailer Albert Heijn in een keynote de visie op de ontwikkeling van gezond en duurzaam eten. VMT zet een aantal artikelen over deze onderwerpen op een rij.

'Nutri-Score goedbedoeld, maar houdt wereld ultrabewerkte voeding in stand'

'Nutri-Score goedbedoeld, maar houdt wereld ultrabewerkte voeding in stand'

TastyBasics maakt producten met minder bewerkte ingrediënten, voorsorterend op een toekomst waar een gevarieerd minder bewerkt eetpatroon de standaard is. Oprichter Jan Buining gelooft niet dat ultraprocessed foods beter worden door alleen wat minder zout of minder suiker toe te voegen: "Ik ben ook medeverantwoordelijk geweest voor datgene waarin we zijn doorgeslagen is in de sector."

Productinnovaties september: mini gebakjes, vegan bonbons assortiment en warme chocolademelk in capsulevorm

Productinnovaties september: mini gebakjes, vegan bonbons assortiment en warme chocolademelk in capsulevorm

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De productinnovaties van september: mini gebakjes, vegan bonbons assortiment en warme chocolademelk in capsulevorm

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

De paradox van gen Z: van shoppen bij Primark tot havermelkcappuccino on the go (podcast)

De paradox van gen Z: van shoppen bij Primark tot havermelkcappuccino on the go (podcast)

Ariane van Mancius van NowNewNext kijkt niet naar de harde grenzen tussen de generaties, maar vooral naar de drijfveren. Daar zit een overlap in, maar ook grote verschillen. In de podcast vertelt de duurzaamheids- en verpakkingsexpert hoe de drijfveren productontwikkeling kunnen informeren.

Fruitleverancier levert exclusief fruit voor nieuwe fabriek food scale-up Yespers

Fruitleverancier levert exclusief fruit voor nieuwe fabriek food scale-up Yespers

FruitMasters Ingredients levert exclusief fruit voor de innovatieve fabriek van Yespers. Beide partijen streven naar een houdbaar en betaalbaar circulair voedselsysteem. Daarnaast biedt de fabriek werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Webinar tweeluik: Zo dealt de foodindustrie met MOAH en MOSH

Webinar tweeluik: Zo dealt de foodindustrie met MOAH en MOSH

Hoe moet de voedingsindustrie nou omgaan met de nieuwe actielimieten die de NVWA sinds 1 januari op MOAH hanteert terwijl er nieuwe Europese regelgeving voor MOAH en MOSH aan zit te komen? Op 18 september start een tweeluik webinar van VMT, met een vervolg op 25 september.

Voedselverspilling in supermarkt neemt steeds verder af

Voedselverspilling in supermarkt neemt steeds verder af

De voedselverspilling van Nederlandse supermarkten is vorig jaar verder gedaald. Van de totale inkoop door supermarkten kwam 0,89 procent vorig jaar niet bij consumenten terecht. Dat percentage lag in 2022 nog boven de 1 procent.

Beeld: Shutterstock

Gaat duurzaamheid hand in hand met voedselveiligheid en kwaliteit? Zes overeenkomsten op een rij

Voedselproducenten krijgen meer en meer te maken met het thema duurzaamheid. Hoe kunnen bedrijven dit thema het beste aanpakken? En in hoeverre gaat duurzaamheid hand in hand met voedselveiligheid en kwaliteit? In dit artikel zes overeenkomsten op een rij.

Beeld: Schouten Europe

Vezeltechnologie biedt alternatief voor getextureerde plantaardige eiwitten

Schouten Europe introduceert een zelfontwikkelde vezel. Hiermee wil de producent een alternatief bieden voor getextureerde eiwitten. De vezeltechnologie zorgt volgens de producent voor een betere textuur en lagere milieu-impact. Schouten Europe lanceert haar eerste product gemaakt van de vezel: een plantaardige schnitzel.