Minder bezoeken maar vollere mandjes: zo shopt consument in supermarkt
De Nederlandse consument kiest voor waarde, gemak en routine. Volgens onderzoeksburo YouGov stelt de consument nieuwe eisen aan merken in de schappen en online.
De Nederlandse consument kiest voor waarde, gemak en routine. Volgens onderzoeksburo YouGov stelt de consument nieuwe eisen aan merken in de schappen en online.
Jumbo gaat de communicatie over recalls van A-merken verbeteren. Zo zal de formule een mail sturen naar klanten wanneer een product van een A-merk wordt teruggeroepen.
Na bijna een eeuw komt er een einde aan Bakkerij Fuite in Apeldoorn. De overname van supermarktketen Boni door branchegenoot Nettorama speelt hierin een cruciale rol.
Succesvol vleesvervangers produceren voor private label, hoe doe je dat? NPD Director Thea Smit leidt VMT rond in de productielocatie van ME-AT, een van de fabrieken van VION waar plantaardige vleesvervangers worden geproduceerd. Er is nog flink ruimte voor groei: "Wij willen retailers, foodservice en industriële klanten producten leveren die zij goed kunnen verkopen."
Hoe beoordelen klanten het huismerkaanbod van vegan producten bij Albert Heijn, Jumbo, de Superunie-leden (G'woon), Aldi, Lidl en Picnic? Sensorisch marktonderzoeksbureau Smaakonderzoek.nl deed voor Distrifood uitgebreid onderzoek naar eigen merk hummus, gemengde ongezouten noten, sojayoghurt en plantaardig gehakt.
Waar een brand marketeer wil weten wat de consument wil, kijkt een trademarketeer hoe de consument zich als shopper gedraagt in de supermarkt. Trademarketeer Bart Bikker vertelt wat de discipline inhoudt en hoe productontwikkelaars er hun voordeel mee kunnen doen.
De Nederlandse overheid heeft ambitieuze doelstellingen als het gaat om eiwittransitie. Het vordert echter maar langzaam. Het spreekwoordelijke laaghangende fruit is inmiddels door de retailers geplukt. De obstakels bestaan uit gewoontes en overtuigingen bij zowel de supermarkt als de consument. Zonder pijnlijke keuzes gaat het niet. En waar blijft de overheid? Floris de Graad, directeur van de Vegetariërsbond somt 7 redenen op waarom het zo traag verloopt.
De Nutri-Score zet online consumenten nauwelijks aan tot het maken van gezonde keuzes. De volgorde waarin supermarkten gezonde producten presenteren maakt wél verschil, blijkt uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen.
Jumbo heeft zijn contract met broodleverancier Bake Five opgezegd. De formule gaat in zee met Bakkerij Goedhart, dat nu al Albert Heijn levert.
Supermarkten staan in de rij voor hybride zuivelproducten. Die moeten consumenten die de overstap naar vegan alternatieven te groot vinden, alsnog over de streep trekken naar een plantaardiger dieet. De smaak van hybride producten lijkt meer op die van zuivel, de producten zijn soms ook goedkoper te produceren en toch duurzamer. 'Mensen willen niet altijd binnen een dag veganist of vegetariër worden, maar wel hun steentje bijdragen aan het milieu.'