Herformulering is niet genoeg: 6 drempels bij de ontwikkeling van gezonde voedingsassortiment

Herformulering is niet genoeg: 6 drempels bij de ontwikkeling van gezonde voedingsassortiment

Wat is echt nodig om een gezonder voedingsassortiment te ontwikkelen? Volgens het Food&Health Team van Foodvalley is meer nodig dan alleen herformulering. Na gesprekken met bijna 100 mensen uit de hele foodketen formuleerden ze 6 drempels die de ontwikkeling van een gezonder voedselaanbod in de weg staan.

Foodvalley richtte vorig jaar de Healthier Food Community op. Hier werken mensen uit verschillende schakels van de voedselketen samen om een gezonder voedselaanbod te ontwikkelen. Ze interviewden 94 mensen om na te gaan wat nodig is om dit doel te bereiken.

Acceptatie consument

Foodvalley leerde uit de interviews dat bewustwording en bereidheid binnen het ecosysteem over het belang van gezondere producten duidelijk aanwezig is.

“Voor een groot deel biedt kennis en technologie de mogelijkheid om producten gezonder te maken. Echter de grote uitdaging is de bewustwording en acceptatie van consumenten ten aanzien van gezondere producten. Aanpassingen in recepturen zorgen voor verandering in smaak, textuur, maar ook bijvoorbeeld houdbaarheid.”

Daarbij zien ze wel dat de kostencrisis van de afgelopen tijd ervoor zorgt dat een deel van de bedrijven noodgedwongen meer aandacht heeft voor margebehoud dan productontwikkeling op het gebied van gezondheid.

Uit de gesprekken destilleerden ze volgende 6 drempels:

  1. Consumenten zijn gewoontedieren Het gedrag van consumenten veranderen is complex. Ondanks dat duurzaamheid, gezondheid en dierenwelzijn steeds belangrijker voor hen zijn, blijken smaak en prijs doorslaggevende factoren voor voedingsaankopen.
  2. Kosten voor promotie Winstgevend zijn is belangrijk voor veel foodbedrijven. Het aanbod aan producten is zo groot, dat het lastig kan zijn om een gezond product in de schappen te krijgen. Bovendien is dat pas de eerste stap. De verkoop is afhankelijk van onder andere de presentatie, de prijs, de marketing. De vele kosten die nodig zijn voor goede promotie zorgen voor minder investeringen in gezonde innovaties.
  3. Gaten in wetgeving Er is veel wetgeving voor de ontwikkeling van gezonde producten, maar het is gefragmenteerd en soms tegenstrijdig. Het is risicovol om als eerste de markt te betreden met een geherformuleerd product als er geen level playing field is. Partijen die dat doen, kunnen marktaandeel verliezen.
  4. Opschalen vraagt zakelijke kennis Startups zijn cruciaal in gezonde productontwikkeling. Ze zijn flexibel en zorgen ervoor dat grote retailers en foodbedrijven om hun eigen productlijn aanpassen. Voor startups is het soms lastig om op te schalen. Ze missen de zakelijke kennis om dit succesvol te doen.
  5. R&D-kennis niet altijd beschikbaar R&D is een belangrijk onderdeel om een gezond product te ontwikkelen. De toegang tot kwaliteitskennis is niet makkelijk voor alle partijen bijvoorbeeld startups. Daarnaast hebben grote foodbedrijven hun R&D geoutsourced. Dat betekent dat ze minder kennis in huis hebben.
  6. Kiezen voor bekende technologieën en ingrediënten Er zijn vele nieuwe technologieën en ingrediënten om producten duurzamer en gezonder te maken. Maar zowel consumenten als producenten zijn huiverig om deze toe te passen. Nieuwe dingen proberen vergt zowel vertrouwen als investeringen. Maar de reactie van de retailer, wetgeving rondom voedselveiligheid en houdbaarheid zorgen ervoor dat producenten huiverig zijn. Deze overpeinzingen spelen een rol bij herformuleringstrajecten.

Zoutreductie op het Food Future Event

Op basis van de gesprekken en de analyse van de verkregen informatie werkt de Healthier Food Community aan 4 initiatieven:

  1. zoutreductie
  2. vergroten aanbod bewerkte producten met groente
  3. gezonder kantine aanbod
  4. versterken van positie van frontrunners

Op het Food Future Event op 3 oktober zal Vera Hoynck van Papendrecht, programmamanager Healthier Food bij Foodvalley vertellen over initiatief 1: zoutreductie.

Research & development maken al veel mogelijk op het gebied van zoutreductie, maar om dit daadwerkelijk tot gezondere producten te laten leiden, is het van belang dat deze producten zorgen voor financieel succes. Dat betekent ook dat er acties nodig zijn om consument te bewegen om deze gezondere producten te omarmen. Vera zal met de aanwezigen discussiëren over zoutreductie in het algemeen en toepassing van de alternatieven in het bijzonder. 

Risico's nemen in productontwikkeling

Ook het onderwerp Risico's nemen in productontwikkeling (een van de 6 drempels) komt aan bod. Waarom is het lastig om gezondere alternatieve ingrediënten te verwerken in nieuwe producten of om nieuwe technologieën toe te passen? Wie neemt de eerste stap? Hoe gaan productontwikkelaars om met dit complexe onderwerp? Wanneer maak je welke keuzes?  Met onder andere Guido Slegers  van Verstegen Spices & Sauses en Anneke Roes van Phycom gaan productontwikkelaars met elkaar in discussie over dit onderwerp.

Bekijk het hele programma of meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Voedingscentrum past criteria Schijf van Vijf aan: dit zijn de 5 wijzigingen

Voedingscentrum past criteria Schijf van Vijf aan: dit zijn de 5...

Het Voedingscentrum hanteert verschillende criteria om vast te stellen of een voedingsmiddel in de Schijf van Vijf valt. Het Voedingscentrum...

Tip van jouw advocaat: Frietjes met… aardappelen, zout, maar ook dinatriumdifosfaat en dextrose

Tip van jouw advocaat: Frietjes met… aardappelen, zout, maar ook...

KENNISPARTNER - COLUMN - De Franse Frietjes van McDonald's: een guilty pleasure voor velen. Gelukkig bestaan de frietjes slechts uit aardappelen en...

NVWA: 'Kwart onderzochte volkorenproducten mag geen volkoren claimen'

NVWA: 'Kwart onderzochte volkorenproducten mag geen volkoren claimen'

De NVWA onderzocht 190 volkorenproducten van 7 grote supermarktketens. De organisatie controleerde of de volkoren claim wel gemaakt mocht worden. Bij...

Handig overzicht: hoe de smaak van plantaardige alternatieven kaas te verbeteren

Handig overzicht: hoe de smaak van plantaardige alternatieven kaas te...

De afgelopen jaren zijn er steeds beter smakende vleesvervangers in de schappen te vinden met een goede voedingswaarde. Bij plantaardige...

Nieuwe leverancier gevonden voor jouw schaarse grondstof? Let hierop voordat je met hen in zee gaat

Nieuwe leverancier gevonden voor jouw schaarse grondstof? Let hierop...

Stel, een startup heeft een veelbelovend ingrediënt of een nieuwe leverancier zegt dat ene schaarse ingrediënt te kunnen leveren. Een...

Productinnovaties juni en juli: Suikerarme haverrepen, karamelsaus en Korenwolf Wit

Productinnovaties juni en juli: Suikerarme haverrepen, karamelsaus en...

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van juni en juli: suikerarme haverrepen, karamelsaus, Korenwolf Wit,...

Milo en Bryce Wrigley van de Alaska Flour Company. (Foto: Alaska Flour Company)

Aan tafel Alaska #3: Hoge kwaliteit gerstproducten van een...

Afgelopen week waarschuwde groentefabrikant HAK er nog voor: door klimaatverandering worden oogsten en daarmee de toevoer voor voedingsproducenten...

Startup wil met supplementen allergieën voorkomen: 'Meer plantaardig kan alleen met minder voedselallergieën'  

Startup wil met supplementen allergieën voorkomen: 'Meer plantaardig...

STARTUP BELICHT - Ongeveer 3% van de wereldbevolking heeft volgens TNO een voedselallergie. Startup Vini Mini wil deze voedselallergieën op jonge...