Herformulering is niet genoeg: 6 drempels bij de ontwikkeling van een gezond voedingsassortiment

Herformulering is niet genoeg: 6 drempels bij de ontwikkeling van een gezond voedingsassortiment

Wat is echt nodig om een gezonder voedingsassortiment te ontwikkelen? Volgens het Food&Health Team van Foodvalley is meer nodig dan alleen herformulering. Na gesprekken met bijna 100 mensen uit de hele foodketen formuleerden ze 6 drempels die de ontwikkeling van een gezonder voedselaanbod in de weg staan.

Foodvalley richtte vorig jaar de Healthier Food Community op. Hier werken mensen uit verschillende schakels van de voedselketen samen om een gezonder voedselaanbod te ontwikkelen. Ze interviewden 94 mensen om na te gaan wat nodig is om dit doel te bereiken.

Acceptatie consument

Foodvalley leerde uit de interviews dat bewustwording en bereidheid binnen het ecosysteem over het belang van gezondere producten duidelijk aanwezig is.

“Voor een groot deel biedt kennis en technologie de mogelijkheid om producten gezonder te maken. Echter de grote uitdaging is de bewustwording en acceptatie van consumenten ten aanzien van gezondere producten. Aanpassingen in recepturen zorgen voor verandering in smaak, textuur, maar ook bijvoorbeeld houdbaarheid.”

Daarbij zien ze wel dat de kostencrisis van de afgelopen tijd ervoor zorgt dat een deel van de bedrijven noodgedwongen meer aandacht heeft voor margebehoud dan productontwikkeling op het gebied van gezondheid.

Uit de gesprekken destilleerden ze volgende 6 drempels:

  1. Consumenten zijn gewoontedieren Het gedrag van consumenten veranderen is complex. Ondanks dat duurzaamheid, gezondheid en dierenwelzijn steeds belangrijker voor hen zijn, blijken smaak en prijs doorslaggevende factoren voor voedingsaankopen.
  2. Kosten voor promotie Winstgevend zijn is belangrijk voor veel foodbedrijven. Het aanbod aan producten is zo groot, dat het lastig kan zijn om een gezond product in de schappen te krijgen. Bovendien is dat pas de eerste stap. De verkoop is afhankelijk van onder andere de presentatie, de prijs, de marketing. De vele kosten die nodig zijn voor goede promotie zorgen voor minder investeringen in gezonde innovaties.
  3. Gaten in wetgeving Er is veel wetgeving voor de ontwikkeling van gezonde producten, maar het is gefragmenteerd en soms tegenstrijdig. Het is risicovol om als eerste de markt te betreden met een geherformuleerd product als er geen level playing field is. Partijen die dat doen, kunnen marktaandeel verliezen.
  4. Opschalen vraagt zakelijke kennis Startups zijn cruciaal in gezonde productontwikkeling. Ze zijn flexibel en zorgen ervoor dat grote retailers en foodbedrijven om hun eigen productlijn aanpassen. Voor startups is het soms lastig om op te schalen. Ze missen de zakelijke kennis om dit succesvol te doen.
  5. R&D-kennis niet altijd beschikbaar R&D is een belangrijk onderdeel om een gezond product te ontwikkelen. De toegang tot kwaliteitskennis is niet makkelijk voor alle partijen bijvoorbeeld startups. Daarnaast hebben grote foodbedrijven hun R&D geoutsourced. Dat betekent dat ze minder kennis in huis hebben.
  6. Kiezen voor bekende technologieën en ingrediënten Er zijn vele nieuwe technologieën en ingrediënten om producten duurzamer en gezonder te maken. Maar zowel consumenten als producenten zijn huiverig om deze toe te passen. Nieuwe dingen proberen vergt zowel vertrouwen als investeringen. Maar de reactie van de retailer, wetgeving rondom voedselveiligheid en houdbaarheid zorgen ervoor dat producenten huiverig zijn. Deze overpeinzingen spelen een rol bij herformuleringstrajecten.

Food Future Event

Op basis van de gesprekken en de analyse van de verkregen informatie werkt de Healthier Food Community aan 4 initiatieven:

  1. zoutreductie
  2. vergroten aanbod bewerkte producten met groente
  3. gezonder kantine aanbod
  4. versterken van positie van frontrunners

Op het Food Future Event op 3 oktober zal Vera Hoynck van Papendrecht, programmamanager Healthier Food bij Foodvalley vertellen waarom een ecosysteem noodzakelijk is om innovaties te laten slagen. Ze leidt de kennissessie over de laatste ontwikkelingen in het microbioom en de rol van vezels daarin.

Microbioom & vezels, een hecht duo: wat zijn de laatste ontwikkelingen?

Steeds meer consumenten weten dat een gezond microbioom goed is voor de gezondheid. Ze zien ook de positieve rol van vezels hierin. DSM-Firmenich onderzoekt hoe pre-, pro- en postbiotica het microbioom beïnvloeden. Ze kijken ook naar het belang van vezels. Vincent van Buul en Judith van Peij vertellen in deze kennissessie over het R&D-project waarin ze de relatie tussen vezels en microbioom proberen te ontrafelen. Ook vertellen ze hoe productontwikkelaars vezels kunnen toepassen in hun producten rekening houdend met de functionaliteit in de applicatie, gezondheid en kosten.

Sprekers:
Vincent van Buul - Innovatiedirecteur bij DSM-Firmenich
Judith van Peij - Innovatiemanager bij bakery/confectionary DSM-Firmenich
Vera Hoynck van Papendrecht - Programme Manager Healthier Food bij Foodvalley

Risico's nemen in productontwikkeling

Ook het onderwerp Risico's nemen in productontwikkeling (een van de 6 drempels) komt aan bod. Waarom is het lastig om gezondere alternatieve ingrediënten te verwerken in nieuwe producten of om nieuwe technologieën toe te passen? Wie neemt de eerste stap? Hoe gaan productontwikkelaars om met dit complexe onderwerp? Wanneer maak je welke keuzes?  Met onder andere Guido Slegers  van Verstegen Spices & Sauses, Joeri Hollink van Meatable en Anneke Roes van Phycom gaan productontwikkelaars met elkaar in discussie over dit onderwerp.

Bekijk het hele programma of meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in een hecht duo

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in...

Steeds meer consumenten weten dat een gezond microbioom goed is voor de gezondheid. Ze zien ook de positieve rol van vezels hierin. DSM-Firmenich onderzoekt hoe pre-, pro- en postbiotica het microbioom beïnvloeden. Ze kijken ook naar het belang van vezels. Het bedrijf geeft op het Food Future Event een kennissessie over dit onderwerp.

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Lowlander en Riedel (update)

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van...

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en hoe kijkt retailer Albert Heijn aan tegen gezondheid en duurzaamheid? Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan? Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker? Leer meer over deze en veel meer onderwerpen tijdens het Food Future Event op donderdag 3 oktober 2024.

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten...

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

'Liever een beetje greenwashing, dan geen communicatie over duurzaamheid': 6 ontwikkelingen in ecolabeling

'Liever een beetje greenwashing, dan geen communicatie over...

Duurzaamheidsexpert Koen Boone heeft in de afgelopen twee jaar meer dan 50 presentaties gegeven over ecolabeling. Een van daarvan was op de VMT's Food Sustainability Update in april. De ontwikkelingen in dit veld gaan snel. Daarom haalt VMT aan het eind van dit jaar het net op bij Boone. "De Fransen gaan snel, maar bedrijven kunnen volgend jaar ook in Nederland al private ecolabels tegenkomen." [LONGREAD]

Platform productverbetering

Platform productverbetering

Tijdens het VMT Food Future Event heeft Maud Theelen, netwerkregisseur van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV), de lancering aangekondigd...

Europese Commissie wil 12 maanden extra invoeringstijd voor ontbossingswetgeving

Europese Commissie wil 12 maanden extra invoeringstijd voor...

Veel verschillende partijen maakten recent bezwaar tegen de snelle invoering van de ontbossingswetgeving (EUDR). Na de verschillende bezwaren wil de...

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet onmogelijk'

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet...

Producenten bieden producten graag aan in de supermarktschappen. Maar de weg van het bedenken van een product tot het daadwerkelijk in de schappen...

Productinnovaties september: pistache- en kardamom buns

Productinnovaties september: pistache- en kardamom buns

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De productinnovaties van september: pistache- en kardamom buns,...

Beeld: Marmir

Startup wil met chocolade 'rust creëren in drukte': 'Er is oneindig...

STARTUP BELICHT - Tijd nemen om van de kleine dingen te genieten, dat doen we in de huidige drukke wereld te weinig, stelt Danny Casimir. Hij wil met...

Van cacao-alternatieven tot magnesiumzout: ingrediëntentrends spotten op Intrafood:24

Van cacao-alternatieven tot magnesiumzout: ingrediëntentrends spotten...

Tijdens de ingrediëntenvakbeurs Intrafood:24 op 25 en 26 september ontmoetten vooral ingrediëntenleveranciers en voedingsbedrijven in Kortrijk Xpo....

Foodproducenten uiten kritiek op Nutri-Score bij tv-programma Kassa: 'Weghalen logo was lastige, maar weloverwogen keuze'

Foodproducenten uiten kritiek op Nutri-Score bij tv-programma Kassa:...

Tv-programma Kassa vroeg aan levensmiddelenfabrikanten of ze van plan zijn om Nutri-Score op hun verpakking te plaatsen. Meerdere grote...

Food Future Event: hoe gaat een productontwikkelaar om met het onderwerp ultrabewerkte voeding om?  

Food Future Event: hoe gaat een productontwikkelaar om met het...

Ultrabewerkte voeding een term die doet al een aantal jaar de ronde. In het afgelopen jaar won het flink aan aandacht door de publicatie van...