De paradox van gen Z: van shoppen bij Primark tot havermelkcappuccino on the go (podcast)

De paradox van gen Z: van shoppen bij Primark tot havermelkcappuccino on the go (podcast)

Ariane van Mancius van NowNewNext kijkt niet naar de harde grenzen tussen de generaties, maar vooral naar de drijfveren. Daar zit een overlap in, maar ook grote verschillen. In de podcast vertelt de duurzaamheids- en verpakkingsexpert hoe de drijfveren productontwikkeling kunnen informeren.

Ariane zal op het Food Future Event van VMT op 3 oktober aanstaande een interactieve ontbijtsessie verzorgen voor jonge productontwikkelaars. In deze podcast lichten we alvast een tipje van de sluier op voor iedereen.

In deze podcast praten we onder andere over:

  • Hoe je bent opgegroeid in de eerste twintig jaar vormt je als generatie. De millennial is deels digitaal opgegroeid, gen Z helemaal.
  • Gen Z is erg op zoek naar avontuur in eten. Ze kunnen veel geld uitgeven aan een koffie onderweg.
  • Voedsellandschap is veranderd vanaf de millennial: “Alles was mogelijk, de Knorr Wereldgerechten kwamen op.”
  • The power van TikTok met de Dubaireep als voorbeeld. En wat kan een doorsnee foodbedrijf hiermee?
  • Ook babyboomer is sinds corona ook meer online. Ze hebben meer dan gen Z geld om uit te geven.
  • Gen Z is heel paradoxaal: van Primark tot havermelkcappuccino.
  • Bedrijven moeten kijken of de snelle trends bij hen passen.
  • En nog veel meer: van Roxy Dekker tot edamameboontjes!

Op het Food Future Event gaat Ariane dieper in op deze materie in de ontbijtsessie speciaal voor jonge productontwikkelaars. Ze geeft tools waarmee ze direct aan de slag kunnen.

Bekijk het hele programma van het Food Future Event

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Lowlander en Riedel (update)

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van...

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en hoe kijkt retailer Albert Heijn aan tegen gezondheid en duurzaamheid? Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan? Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker? Leer meer over deze en veel meer onderwerpen tijdens het Food Future Event op donderdag 3 oktober 2024.

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten...

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse...

Hoe spelen Amerikaanse snackproducenten in op veranderende eetpatronen van de consument? De populariteit van afslankmedicijnen zoals Ozempic en nieuwe verkoopkanalen zoals Tiktok-shops beïnvloeden de productontwikkeling van snacks en de keuze voor ingrediënten. Dit zeggen 2 experts en 3 startups in snacks.

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving om?

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving...

Wetgeving is duidelijk, maar een productontwikkelaar/marketeer kan het op verschillende manieren uitleggen. En al voldoe je met een nieuw product aan de wetgeving, kan de consument er anders over denken. Voor je het weet zegt Foodwatch er wat van of hangt de Keuringsdienst van Waarde aan de telefoon.

Terugblik: het Food Future Event 2024 in beeld

Terugblik: het Food Future Event 2024 in beeld

VMT kijkt terug op een geslaagd, inspirerend en informerend Food Future Event op de nieuwe inspirerende locatie DUS in Utrecht op donderdag 3...

Dit zijn de winnaars van de SIAL Innovation Awards

Dit zijn de winnaars van de SIAL Innovation Awards

SIAL is maakt de winnaars van de SIAL Innovation Awards bekend. De prijzen zijn verdeeld naar sectorprijzen, speciale awards en categorie prijzen. De...

Webinar terugkijken: Dealen met MOAH en MOSH #2

Webinar terugkijken: Dealen met MOAH en MOSH #2

De minerale oliën MOAH en MOSH vormen een lastig risico voor de voedingsindustrie. Sinds 1 januari handhaaft de NVWA anders op MOAH in levensmiddelen...

Foto: Carmen Groeneveld

Ministerie VWS lanceert platform om productverbetering versnellen

Tijdens het VMT Food Future Event heeft Maud Theelen, netwerkregisseur van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV), de lancering aangekondigd...

Productinnovaties oktober: maaltijden voor baby's

Productinnovaties oktober: maaltijden voor baby's

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De productinnovaties van oktober: maaltijden voor baby's.

Expert geeft 7 tips voor naleving CSDDD-wetgeving: 'Het geldt indirect óók voor kleinere producenten'

Expert geeft 7 tips voor naleving CSDDD-wetgeving: 'Het geldt...

Er komt steeds meer duurzaamheidswetgeving op de voedingsindustrie af. Vanaf 2027 komt daar ook de Corporate Sustainability Due Diligence Directive...

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet onmogelijk'

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet...

Producenten bieden producten graag aan in de supermarktschappen. Maar de weg van het bedenken van een product tot het daadwerkelijk in de schappen...

Productinnovaties september: pistache- en kardamom buns

Productinnovaties september: pistache- en kardamom buns

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De productinnovaties van september: pistache- en kardamom buns,...