Nieuwe vleesvervangers ontwikkelen? 'Snelheid is ontzettend belangrijk'

Nieuwe vleesvervangers ontwikkelen? 'Snelheid is ontzettend belangrijk'

'80% van de vleesvervangers in de supermarkt verkoopt niet, dat is een probleem', zegt productontwikkelaar en ondernemer in plantaardig Dennis Favier. Wat moet er wijzigen in het schap van vleesvervangers om ervoor te zorgen dat deze categorie weer flink groeit?

In het panel over de toekomst van plantaardig op het Food Future Event gaat Favier in discussie met 4 andere experts uit de praktijk. We praten in aanloop naar het event over hoe de markt voor vleesvervangers zich zal ontwikkelen.

Plantaardig heeft tijd nodig

Joeri Hollink werkt al meer dan tien jaar bij Ojah. Hij is hoofd productontwikkeling Ojah. Volgens Joeri zal elke generatie op zijn eigen snelheid vleesvervangers omarmen. “Sommige mensen zijn er nu nog niet klaar voor.”

Maar tijd is schaars, ziet Sophie Nieuwenhuisen-Tielrooij, mede-oprichter van De Nieuwe Keuken. Met haar startup ontwikkelt ze vleesalternatieven van groente. “We eten meer dan genoeg eiwit en veel te weinig groente. Die switch willen we met onze producten maken.”

Ze merkt dat snelheid ontzettend belangrijk is. “Anders wordt je gekopieerd voordat je bekend bent bij het grote publiek. Het eerste product is ‘makkelijk’, maar wat kies je als tweede? Daar zijn we al een tijd mee bezig.”

Lage prijs en lage kwaliteit

Het dilemma in het schap is de verhouding tussen prijs en kwaliteit. Joeri: “Ja, tegen de laagste prijs mag je niet te veel verwachten van een vleesvervanger, maar tegelijkertijd liggen er ook producten tegen een te hoge prijs in het schap die niet in verhouding staat tot de kwaliteit. De sweet spot zit dus in de juiste kwaliteit tegen de juiste prijs. Is de kwaliteit niet goed, dan raakt de consument teleurgesteld.”

Klantperceptie

Ook Annouka Böekling schuift aan. Ze is associate innovation manager Beyond Meat waar ze sinds Juli werkzaam is. Hier managed Annouka met name Europees geleide innovaties. Annouka heeft veel ervaring opgedaan in de plantaardige categorie waar ze bij HelloFresh Benelux de strategie voor vleesvervangers bepaalde, gericht op trends, gezondheid en smaak. "De afgelopen 6-7 jaar heb ik elke week naar recept feedback van klanten gekeken, waarin je specifieke opmerkingen terug ziet komen over vleesvervangers. Dat is enorm waardevol, want hierdoor zag ik precies waar knelpunten lagen, maar ook hoe snel de klantperceptie verandert."

Categorie beweegt snel

Beyond Meat is een van de eerste grote merken die een product op de markt zette zoals Dennis al aangaf, in 2013 kwam de Beyond Burger in de VS op de markt en in 2019 lagen de producten voor het eerst in Nederland op de markt. Naast de Beyond Burger zijn we natuurlijk volop bezig met innovatie, zowel in de VS als in Nederland, en de knelpunten zijn herkenbaar. Ze somt op: "Je wilt smaakvolle, gezonde, duurzame producten ontwikkelen, passend bij de markt waar je ligt. Maar de categorie beweegt snel, dus tijd is er eigenlijk niet. Zeker als je ook nog rekening wilt houden met lokale smaakverschillen, want elk land ontwikkelt zich op zijn eigen manier en snelheid."

Heel veel verschillende vleesvervangers

Dennis ziet dat er bovendien heel veel verschillende producten in de schappen liggen. "En een groot deel daarvan presteert ondermaats. De supermarkten houden ze in de schappen vanwege het imago dat ze willen uitstralen," vertelde hij eerder in een podcast.

"De grootste uitdaging zit de bestaande producten beter te maken: meer smaak, minder concessies," zegt Favier. "Supermarkten hebben dan de rol om de producten die er dan worden ontwikkeld, langer te laten liggen."

Paneldiscussie op Food Future Event

Naast Joeri Hollink, Sophie Nieuwenhuisen-Tielrooij en Annouka Böekling schuift ook Danielle Mol aan. Danielle helpt met haar eigen bedrijf The Green Up Company merken in plantaardig te groeien in hun categorie.

Meepraten met deze experts? Kom naar het Food Future Event op 26 september!

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

  1. Startup Enough haalt investering op voor uitbreiding Nederlandse productie mycoproteïne
  2. Vezels in de spotlight: gezond, duurzaam, goede Nutri-Score
  3. 'We krijgen weer meer vragen over smaak dan over zoutreductie mede vanwege Nutri-Score'
  4. Handig overzicht: Fermentatie en plantaardig, een vruchtbare combinatie (update)
  5. Sappige vleesvervangers ontwikkelen? Probeer microgels van plantaardige eiwitten, zeggen onderzoekers
  6. 'Imago vlees verbetert', zegt Vion na consumentenonderzoek in Duitsland
  7. Vegan boter met de smaak van roomboter? Willicroft gebruikt fermentatie om dat te bereiken
  8. Novozymes en Arla Foods duiken samen in precisiefermentatie
  9. Food Future Event: Dit is belangrijk bij de ontwikkeling van foodconcepten
  10. NIZO wil Nederlandse hub voor scale-ups: 'Startups gaan voor volgende stap over de grens'
  1. 'Het namaken van vlees is niet voldoende: strategieverandering nodig in plantaardig'
  2. NWO geeft subsidie voor AI-onderzoek in food
  3. Kerry introduceert plantaardig ei-alternatief EgR
  4. Minder insecteneiwit, meer nieuwe smaakjes: 'Tijd van disruptieve innovaties in food is voorbij'
  5. Handig overzicht: zo zetten deze startups stappen in plantaardige eiwitten
  6. Nieuwe leverancier gevonden voor jouw schaarse grondstof? Let hierop voordat je met hen in zee gaat
  7. Zoveelste brainstorm bij productontwikkeling? Met deze methode gaat het beter
  8. 'Ga op zoek naar leveranciers die minder of geen allergene grondstoffen verhandelen'
  9. Productinnovaties juni en juli: Fritz suikervrije Kola
  10. Alternatieve eiwitten: een overzicht van ingrediënten, processingmethodes en applicaties