'Minder maar betere plantaardige producten die meer tijd krijgen om zich te bewijzen' (podcast)

'Minder maar betere plantaardige producten die meer tijd krijgen om zich te bewijzen' (podcast)

Na een aantal jaar van onstuimige groei in de categorie plantaardig, lijkt er nu een plateau te ontstaan. Zijn er te veel producten op de markt? Verwachten consumenten meer van de producten? Waar moeten productontwikkelaars op inspelen om te slagen in deze sector? In deze podcast vertelt productontwikkelaar en ondernemer Dennis Favier hoe plantaardig kan slagen.

"Ik eet eigenlijk helemaal niet zoveel vleesvervangers," zegt Dennis Favier in de podcast. "Ik eet wel vegetarisch, maar ik gebruik dan vaak groente of peulvruchten om zelf iets lekkers te ontwikkelen."

Met zijn Studio Fava helpen hij en zijn collega's bedrijven wel met de productontwikkeling in plantaardig, celbased en fermentatie. Dat doen ze 80% van de tijd. "De overige 20% besteden we aan vragen die bedrijven niet stellen. Daar komen bedrijven zoals Seasogood en De Nieuwe Keuken uit."

Gedragsverandering

Volgens Favier komt het plateau waar vleesalternatieven en plantaardig eind vorig jaar tegenaan liepen mede door de bereidheid van consumenten om de producten te blijven kopen. "Gedragsverandering is het moeilijkste wat er is, zeker in deze tijd van economische onzekerheid. Dit maakt dat mensen als ze voor het schap staan, kiezen voor wat ze kennen."

Te veel producten

Favier ziet dat er bovendien heel veel verschillende producten in de schappen liggen. "En een groot deel daarvan presteert ondermaats. De supermarkten houden ze in de schappen vanwege het imago dat ze willen uitstralen."

Wat kunnen productontwikkelaars doen?

"De grootste uitdaging zit de bestaande producten beter te maken: meer smaak, minder concessies," zegt Favier. "Supermarkten hebben dan de rol om de producten die er dan worden ontwikkeld, langer te laten liggen."

Luister naar het volledige interview met Dennis Favier:

Paneldiscussie plantaardig Food Future Event

Dennis Favier leidt op het Food Future Event op 26 september een paneldiscussie over de volgende fase in plantaardig. Het panel bestaat uit:

  • Danielle Mol, The Green Up Company 
  • Joeri Hollink, Hoofd productontwikkeling Ojah
  • Sophie Nieuwenhuisen-Tielrooij, mede-oprichter De Nieuwe Keuken   
  • Annouka Böekling, associate innovation manager Beyond Meat
Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

5 trends: cruciale R&D-ontwikkelingen in zuivel en zuivelalternatieven

5 trends: cruciale R&D-ontwikkelingen in zuivel en zuivelalternatieven

Ingrediëntenleverancier International Flavors & Fragrances (IFF) heeft minutieus in kaart gebracht wat de leidende trends gaan worden voor zuivel en...

Cargill zet vol in op fermentatie

Cargill's antwoord op vraag naar minder ultraprocessed is...

Niels Boetje, leider van Cargill Nederland vertelt aan VMT dat de multinational inzet op fermentatie als antwoord op de consumentenvraag naar...

IFF nestelt zich met co-creatiecentrum naast voedselfabrikanten in Wageningen

IFF nestelt zich met co-creatiecentrum naast voedselfabrikanten in...

IFF, een wereldwijde producent van smaak- en geurstoffen voor de voedingsindustrie, opent donderdag 18 april een nieuw co-creatiecentrum in...

Plantaardig versus zuivel: deze plantaardige variatie op melk is een goed alternatief voor halfvolle melk (podcast)

Plantaardig versus zuivel: deze plantaardige variatie op melk is een...

Hoe vergelijk je de verschillende plantaardige alternatieven op melk zoals soja, haver en amandel met halfvolle melk? Onderzoeker Peter de Jong...

Beeld: Rival Foods

Rival Foods opent nieuwe productielocatie om productie plantaardige...

Rival Foods opent deze zomer een nieuwe productielocatie. Met de nieuwe locatie is het volgens de producent mogelijk om de distributie van de...

Foto: ProVeg

Minder weerstand bij 'stille eiwittransitie', zo blijkt uit onderzoek...

Consumenten leggen de verantwoordelijkheid voor eiwittransitie bij supermarkten, voedselfabrikanten en cateraars. Ze verwachten goedkopere...

Beeld: Seaweed Food Solutions

Van hamburger tot brownie: scale-up maakt zeewier blends voor zoet en...

STARTUP BELICHT - Scale-up Seaweed Food Solutions maakt zeewier blends voor verschillende doeleinden in de voedingsindustrie. De blends kunnen...

Beeld: Shutterstock

Sneller en duurzamer eiwitten te ontwikkelen: 'De kans is groot dat...

Cradle biedt bedrijven een softwareplatform waarmee ze sneller eiwitten kunnen ontwerpen, enzymen kunnen optimaliseren en fermentatieprocessen kunnen...