Duitse regering werkt aan wet tegen krimpflatie

Duitse regering werkt aan wet tegen krimpflatie

De Duitse overheid werkt aan regelgeving die het voor fabrikanten moeilijker moet maken om minder inhoud in bestaande verpakkingen te stoppen.

Dat meldt zusterblad Distrifood.

De Duitse minister van consumentenbescherming Steffi Lemke zegt in een interview paal en perk te willen stellen aan zogenoemde krimpflatie. 'Misleidende verpakkingen zijn een grote bron van irritatie. Hier worden consumenten in de maling genomen', zegt ze in de Duitse zakenkrant Handelsblatt. Ze werkt aan een verbod voor fabrikanten om minder inhoud te stoppen in gelijkblijvende verpakkingen of het vergroten van verpakkingen zonder ook de inhoud te vermeerderen.

Krimpflatie slecht voor consument en het milieu

De Duitse minister noemt krimpflatie niet alleen slecht voor consumenten, maar ook voor het milieu. 'Dit soort praktijken zijn zowel vanuit het oogpunt van consumentenbescherming als vanuit onnodig afval problematisch', zo stelt de minister. Ze werkt aan opname van regelgeving om dit te verbieden als onderdeel van een bredere vernieuwing van de regelgeving voor verpakkingen. Duitsland heeft wat bekend staat als de stoplichtcoalitie. Dit is een kabinet dat bestaat uit de sociaal-democratische SPD, milieupartij Grünen en de liberale FDP. De regering staat onder leiding van bondskanselier Olaf Scholz.

Duitse maatregel tegen krimpflatie krijgt geen universele steun

Binnen de partijen in de Duitse regering bestaat geen universele steun voor de maatregelen tegen krimpflatie. Het in consumentenrechten gespecialiseerde bondsdaglid Katharina Willkomm zegt in een reactie in de krant de maatregelen overbodig te vinden. 'Consumenten die zich in de maling genomen voelen na de aankoop van een product, moeten bij de volgende aankoop gewoon van merk wisselen', zo roept zij klanten op met hun voeten te stemmen.

Krimpflatie heeft internationaal volop de aandacht

Krimpflatie is niet alleen onderwerp van discussie binnen de Duitse regering. Zo maakte de Franse supermarktketen Carrefour vorige week bekend klanten nadrukkelijk te gaan wijzen op gevallen van krimpflatie. In Nederland riep actiegroep Foodwatch eind vorige maand nog op tot een wettelijke verplichting voor fabrikanten om krimpflatie op de verpakkingen te melden.

Beeld: Plukon Food Group

Bedrijfsovernames in voeding 2024: Plukon Food Group neemt Algas SP...

Binnen de voedingsindustrie vinden regelmatig bedrijfsovernames plaats. In dit artikel enkele opvallende bedrijfsovernames van dit jaar op een rij....

Nederland wederom grootste bierexporteur binnen Europa

Nederland wederom grootste bierexporteur binnen Europa

Nederland was verledenjaar wederom de grootste bierexporteur van de Europese Unie. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over de...

Pieter Pot over doorstart: 'We verwachten dit jaar géén verlies te draaien'

Pieter Pot over doorstart: 'We verwachten dit jaar géén verlies te...

De verpakkingsloze supermarkt Pieter Pot denkt dit jaar voor het eerst geen verlies te draaien, dat vertelt oprichter Jouri Schoemaker. Pieter Pot...

Belgische visserijsector: 'Inktvis verdringt tong en schol in het net'

Belgische visserijsector: 'Inktvis verdringt tong en schol in het net'

Belgische en Nederlandse zeevissers vingen tot dusver vooral tong en schol. In België is daar nu verandering in gekomen. Inmiddels domineert de...

foto: shutterstock

EU pleit voor importheffing Russisch graan

De Europese Unie (EU) wil importheffing invoeren voor graan uit Rusland en zijn bondgenoot Belarus. Dat graan kan nu zonder noemenswaardige heffingen...

Beeld: Shutterstock

Herstructurering Unilever: ijstak afgesplitst en gevolgen voor 7500...

Voedingsmiddelenconcern Unilever gaat zijn ijsjestak, met onder andere de merken Magnum en Ben & Jerry's, afsplitsen. Ook wil het bedrijf bij zijn...

NIZO investeert in productielocatie melkzuur

NIZO investeert in productielocatie melkzuur

NIZO neemt de productiefaciliteit voor melkzuur over van Vika Nutrition. Deze aankoop moet ook de relatie met afnemer dsm-firmenich versterken.

Belgische media: Chocoladeproducent Barry Callebaut wil meer dan 300 banen in België schrappen

Belgische media: Chocoladeproducent Barry Callebaut wil meer dan 300...

Verschillende Belgische media melden dat Barry Callebaut 2500 banen wereldwijd schrapt waarvan meer dan 300 bij de fabrieken in België.