Misleiding in voeding: zo ga je om met het niemandsland tussen 'wettelijke misleiding' en 'gevoelsmisleiding'

Misleiding in voeding: zo ga je om met het niemandsland tussen 'wettelijke misleiding' en 'gevoelsmisleiding'
Tijdens het Food Law Event vertelt Frank Lindner alles over het verschil tussen 'wettelijke misleiding' en 'gevoelsmisleiding'

Misleiding is al jaren een veelbesproken onderwerp in de voedingsindustrie. Je product kan volledig aan de wet voldoen, en de consument nog steeds met gefronste wenkbrauwen achterlaten. Waar ligt dan de grens tussen 'wettelijke misleiding' en 'gevoelsmisleiding'? En hoe ga je om met dit niemandsland? Tijdens het Food Law Event op 6 juni vertelt Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch, meer over dit onderwerp. Daarbij gaat hij graag in gesprek met producenten.

Ook dit jaar organiseert VMT het jaarlijkse Food Law Event. Het Food Law Event is dé jaarlijkse bijeenkomst op het gebied van levensmiddelenwetgeving in de voedingsindustrie. Van nieuwe wetgeving tot de jurisprudentie over bestaande regelgeving. Een live event waar je veel kennis op doet in één dag. Relevant en direct toepasbaar.

Actuele onderwerpen

Dit jaar vindt het Food Law Event plaats op dinsdag 6 juni. Tijdens dit live event worden onderwerpen behandeld zoals Farm to Fork, de ISO norm plantaardig, misleiding, veranderingen in Verordening 1169/2011, duurzame verpakkingen, contaminanten, NVWA Handboek additieven, duurzaamheidsclaims, novel foods, etikettering, due diligence en allergenen.

Open voor dialoog

Foodwatch is al jaren de luis in de pels van de Nederlandse voedingsindustrie. Een vaak gehoorde opmerking vanuit de voedingsindustrie is dat Foodwatch niet openstaat voor gesprekken met de industrie. Dit wil Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch, graag ontkrachten. “We staan absoluut open voor dialoog met bedrijven. We hebben ook gewoon e-mail adressen en een telefoon. Maar wij krijgen niet vaak berichten van voedselproducenten die vragen hebben of in gesprek willen gaan. Wellicht is dat iets dat nog vanuit het verleden aan ons kleeft.” Als we Lindner vragen naar het doel van Foodwatch geeft hij een toch wel opvallend antwoord: “Ik hoop dat wij uiteindelijk overbodig zijn als waakhond. Dat misleiding en voedselfraude de wereld uit zijn. Maar dat zou betekenen dat we in een perfecte wereld leven.” 

Misleiding

Bij misleiding richt Foodwatch zich uiteindelijk op de volgens de zelfbenoemde waakhond ontbrekende wet- en regelgeving. In gevallen van ‘krimpflatie’ en het gebruik van termen als ‘ambachtelijk’ wordt de wet door producenten namelijk niet overtreden. “Nee dat klopt. En daarom zetten wij ons hier dagelijks voor in. Het is momenteel geen wettelijke misleiding, maar gevoelsmatig is het absoluut wel misleidend. Gelukkig zegt de NVWA ook steeds vaker: we hebben wetgeving, maar we zouden vaker moeten kijken naar wat in de perceptie van de consument misleidend is.”  

Wettelijke versus gevoelsmatige misleiding

Frank Lindner vertelt tijdens het Food Law Event op 6 juni meer over het onderwerp misleiding. Na een dag vol levensmiddelenwetgeving tijd voor een korte reflectie. Want je product kan helemaal voldoen aan de wet, maar de consument toch met gefronste wenkbrauwen achterlaten. Waar ligt de grens tussen ‘verleiden’ en ‘misleiden’? En hoe ga je om met het niemandsland hiertussen? De zaal wordt even geprikkeld door Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch. Aan de hand van door consumenten gestuurde voorbeelden, duidt Lindner de verschillen tussen ‘wettelijke misleiding’ en ‘gevoelsmisleiding’. Lindner heeft tips en gaat graag met producenten in gesprek, dus vragen staat vrij. 

Spreker

Frank Lindner is campagneleider bij Foodwatch. Hij is verantwoordelijk voor onder andere het dossier misleiding. Bekijk het LinkedIn profiel van Frank Lindner.

Bekijk hier het hele programma en meld je aan

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om deze stoffen gaat het

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om...

De Europese Unie verbiedt een aantal rookaroma's die producten als rookworst en barbecuesaus een rooksmaak geven. De smaakstoffen zijn ongezond,...

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie 

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA...

Lisette Brouwers -  Product Manager Food bij Fairtrade Original

Visie R&D'er: 'Voldoen aan wetgeving stopt niet als je product in de...

VISIE OP WETGEVING - Bij het ontwikkelen van een nieuw product is wetgeving zeer belangrijk. Voldoet het product niet aan de wetgeving, zal je...

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond over Nutri-Score: 'Producenten moeten het logo niet...

De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve...

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Op 1 april 2024 is de gewijzigde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) in werking getreden. De vorige versie van deze code stamt uit 2014....

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

Sinds 1 januari 2024 is de Nutri-Score het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Het logo kan consumenten helpen om producten met een betere...

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom zelfregulering

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom...

De Reclame Code Commissie is bekend vanwege de beoordeling van klachten over voedingsmiddelen. Zij oordelen over deze klachten door middel van...

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit: dit zijn de ins en outs

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit:...

Half maart is binnen de EU na lang onderhandelen een nieuwe Richtlijn op duurzaamheid aangenomen: de Corporate Sustainability Due Diligence Directive...