Tip van jouw advocaat: Stunten met aanbiedingen? Zo doe je dat

Tip van jouw advocaat: Stunten met aanbiedingen? Zo doe je dat
Illustratie: Larissa Sas

KENNISPARTNER - COLUMN - Supermarkten en webshops trekken graag de aandacht met spectaculaire kortingen en prijsvergelijkingen. Maar hoe ver mag je daarin gaan?

De Reclame Code Commissie (RCC) tikte onlangs supermarkt Dirk op de vingers naar aanleiding van een klacht van de Consumentenbond. Dirk verkocht de olijfolie voor € 5,99 en adverteerde met “elders € 11,99” en “€ 6,- voordeel”. Maar Dirk kon niet aantonen dat het product daadwerkelijk ergens anders € 11,99 kostte. Daardoor klopt het beloofde voordeel van € 6,- dus ook niet.
De conclusie: de reclame is misleidend.  

Het oordeel van de RCC laat zien dat prijsvergelijkingen controleerbaar en eerlijk moeten zijn. Volgens de RCC leest een gemiddelde consument “elders € 11,99” als: ditzelfde product kost bij een ander écht dat bedrag. Kan je dat niet bewijzen, dan wek je een schijnvoordeel. Zorg dus dat je altijd duidelijk maakt waar de vergelijking op gebaseerd is (en natuurlijk dat het echt zo is).

Omdat “elders € 11,99” al niet klopte, is in het verlengde hiervan ook de mededeling “€ 6,- voordeel” onjuist. De RCC oordeelt dat de uiting in strijd is met de Nederlandse Reclame Code. Dirk krijgt de aanbeveling om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

ACM Leidraad prijsweergave en -vergelijkingen

Deze uitspraak sluit naadloos aan bij de nieuwe Leidraad prijsweergave en -vergelijkingen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM ziet dat consumenten zich sterk laten leiden door kortingen en prijsvergelijkingen. Er zijn al langer wetten en regels over prijsweergaven, zoals over kortingen en prijsvergelijkingen. Maar om bedrijven te helpen zich aan de regels te houden, heeft de ACM nu een Leidraad prijsweergave en -vergelijkingen gepubliceerd.

De ACM kiest voor een strikte uitleg en noemt vijf vuistregels voor juiste prijsweergave:

1. Geen doorhalingen van prijzen behalve de laagste prijs

Alleen de laagste ‘vorige prijs’ van de verkoper mag worden doorgestreept. De vorige prijs is de laagste verkoopprijs in de 30 dagen voorafgaand aan de prijsvermindering.

Had Dirk bijvoorbeeld de eigen prijs van € 8,99 doorgehaald, dan was dit wél in lijn geweest met de ACM-regel (als dat inderdaad de laagste verkoopprijs was in de 30 dagen voorafgaand aan de prijsvermindering).

2. Geen onechte prijsverlaging

Prijstechnieken (zoals X% korting, € X korting of ‘was’-prijzen) mogen alleen worden gebruikt wanneer deze worden vergeleken met de laagste prijs die in de 30 dagen voorafgaand aan de korting is gehanteerd.

3. Geen kunstmatig verhoogde prijzen

Een ‘van-prijs’ die vlak voor de actie is opgehoogd (of nooit is gebruikt), is niet toegestaan. Daarmee wordt namelijk de indruk gewekt dat een korting of aanbieding groter is dan die in werkelijkheid is.

Een adviesprijs gebruiken mag. Maar dan moet worden uitgelegd wat die inhoudt én moet worden aangetoond dat deze prijs ook echt door de fabrikant wordt aanbevolen en door andere verkopers wordt gebruikt. Dat is geen peulenschil.

Dirk had bijvoorbeeld kunnen zeggen: “Adviesprijs (prijs die door de producent geadviseerd wordt) € 10,99, prijs bij Dirk: € 5,99.”

4. Duidelijke en opvallende informatie

Geef de relevante kenmerken van de genoemde referentieprijs (dat is de prijs waarmee je vergelijkt, zoals een eerdere verkoopprijs of een adviesprijs) duidelijk en opvallend aan door middel van een tekst die direct naast de prijs staat (dus niet verstopt achter een i-icoon). Voor de consument moet in één oogopslag duidelijk zijn wat de getoonde prijs betekent.

5. Geen buitensporig lange kortingen

Kortingen mogen niet eindeloos doorgaan. Acties langer dan drie maanden zijn volgens de ACM sowieso buitensporig.

Uiteindelijk komt het allemaal neer op de - zo eenvoudig klinkende - mantra: kortingen moeten echt zijn.

Auteurs: Ebba Hoogenraad en Myrna Teeuw, advocaten food law en reclamerecht bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Advocaat Hoogenraad & Haak

Onderwerpen aanpassen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.

  1. Voor abonneesWanneer is goed ook goed genoeg? Antwoorden op vragen over het NVWA Handboek Levensmiddelenmicrobiologie
  2. Belgische recalls en waarschuwingen oktober: Aanwezigheid MOAH in olijfolie
  3. Nederlandse recalls en waarschuwingen oktober: Verkeerd etiket op hamburgerbollen
  4. Lusten consumenten circulaire broodpasta? 'Smaak, prijs én duidelijke communicatie doorslaggevend'
  5. NVWA: 'Residuen bestrijdingsmiddelen in voedsel meestal binnen de norm'
  6. Gezonde maaltijdservice haalt investering van €1,5 miljoen op: 'Bij ons staat groente altijd centraal'
  7. Voor abonneesHelloFresh roept in Verenigde Staten maaltijden terug vanwege mogelijke Listeria-besmetting
  8. Productinnovaties oktober: Veggilaine en Oot lanceren Rocky Road Granola
  9. GesponsordZo ondersteunt Nutrilab bedrijven bij voedselveiligheid
  1. Voor abonneesOpnieuw massale voedselvergiftiging in Indonesië: schoolmaaltijden vragen om systeemaanpak
  2. Voor abonneesExpert over PPWR: 'Verpakking onmisbaar in R&D-proces'
  3. Voor abonneesZo implementeert Schouten Europe duurzaamheidswetgeving: 'AI kan transparantie in keten bevorderen'
  4. Voor abonneesZo gaat het handhavingsbeleid van ACM eruitzien: 'Claim niks als je niks te claimen hebt'
  5. Voor abonneesAnuga: 5 trends gespot voor de productontwikkelaar
  6. Voor abonneesEAT-Lancet-commissie benadrukt noodzaak om voedselsysteem aan te passen. Dit moet er gebeuren
  7. Water wordt fors knelpunt voor voedingsindustrie
  8. Voor abonneesDenemarken traceert Cryptosporidium-uitbraak naar Italiaanse peterselie
  9. Jumbo kiest voor dit duurzaamheidskeurmerk voor kaas en zuivel