Een Spaans bedrijf wilde deze vliegende olifant met de woorden ‘Impossible Bakers’ als EU-beeldmerk voor bakkersproducten registreren:

Het Amerikaanse Impossible Foods maakte bezwaar op grond van haar oudere woordmerk ‘Impossible’, maar ving uiteindelijk bot bij het Gerecht van de EU. De supermarktconsument gaat nu eenmaal sterk af op visuele elementen. In dit geval springt de vliegende olifant eruit, samen met het woord ‘Bakers’. Het gestileerde ‘Impossible’ (met gespiegelde S’en) wordt door het Gerecht meer als een soort aanprijzing gezien die visueel minder aandacht trekt. Dat maakt dat dit beeldmerk geen verwarringsgevaar wekt met het oudere woordmerk ‘Impossible’.
Anders gezegd: de gemiddelde consument zal niet denken dat de producten van dezelfde of van verbonden ondernemingen komen. Het nieuwe beeldmerk kan dus worden ingeschreven.
Let op die vliegende olifant
Kan Impossible Bakers nu ongestoord koekjes verkopen onder dit ingeschreven merk? Dat valt nog te bezien. Impossible Foods staat bekend om zijn stevige handhaving, zoals eerder bleek uit het spraakmakende conflict met Nestlé’s ‘Incredible Burger’. Nestlé moest toen een nieuwe merknaam zoeken. Deze uitspraak van het Gerecht gaat alleen over dit specifieke beeldmerk mét de vliegende olifant. De echte uitdaging komt als de producten in de schappen komen. Dan wordt ‘Impossible Bakers’ in marketing vroeg of laat ook zónder de vliegende olifant gebruikt. In een inbreukzaak wordt precies naar dat gebruik gekeken, niet naar de merkinschrijving mét olifant. En dan kan Impossible Bakers zich nog wel eens lelijk branden.
Maarten Haak, advocaat merkenrecht bij Hoogenraad & Haak
