Tip van jouw advocaat: Stunten met aanbiedingen? Zo doe je dat
KENNISPARTNER - COLUMN - Supermarkten en webshops trekken graag de aandacht met spectaculaire kortingen en prijsvergelijkingen. Maar hoe ver mag je daarin gaan?
KENNISPARTNER - COLUMN - Supermarkten en webshops trekken graag de aandacht met spectaculaire kortingen en prijsvergelijkingen. Maar hoe ver mag je daarin gaan?
Over spelregels, tactiek en teamwork. In QA gaat het vaak minder om de feiten zelf en meer om de manier waarop je ze uitlegt.
Het nieuwe NVWA Handboek Levensmiddelenmicrobiologie biedt een juridisch kader, maar is geen handboek dat je helpt bij het oplossen van praktische hygiëneproblemen. Richtlijnen zijn waardevol, maar de vertaalslag naar de praktijk vraagt om maatwerk en kennis. Waarom 'denken' als een bacterie belangrijker is voor voedselveiligheid dan alleen voldoen aan de wet.
COLUMN - Vorige week opperden verschillende Nederlandse supermarktketens de invoering van één Engelstalig etiket voor levensmiddelen. Dit voor betere prijsonderhandelingen met multinationals en producenten. Minister Beljaars van Economische Zaken steunde deze oproep en gaf aan al in Brussel te pleiten voor een etiket in één taal. Maar waar één Engelstalig etiket wellicht de onderhandelingspositie van supermarkten iets versterkt om de inkoopkosten verder te drukken, wordt de consumenten er uiteindelijk alleen maar slechter van.
De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.
COLUMN - "Waarom zijn de kosten van door de NVWA uitgevoerde analyses zoveel hoger dan die van geaccrediteerde commerciële bedrijven en is dit verschil te rechtvaardigen? Wat is trouwens überhaupt het nut van analyseren?" Lees de column van Maarten Molenaar, Food Safety en Quality Director bij Do-IT Organic, hierover.
COLUMN - Leveranciers van supermarkten wacht een uitdagende periode. Wetgeving en maatschappelijke druk maken duurzaamheidsprestaties inzichtelijk en transparant. Maar wat als de data onvoldoende is? Lees de column van Rob Morren.
KENNISPARTNER - COLUMN - Het drankje hard seltzer, alcoholhoudend bruiswater met een smaakje, wint de laatste tijd populariteit in Nederland. Dit is terug te zien in het aantal klachten (en aanbevelingen) bij de Stichting Reclame Code, want bij alcoholreclame zijn ook direct de strenge regels uit de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA) van toepassing.
COLUMN - Ongeveer tien jaar geleden was er een uitbraak in de Verenigde Staten door met Listeria besmet consumptie-ijs. Miljoenen aten dit ijs zonder problemen, maar tien mensen werden ziek en drie daarvan overleden.
KENNISPARTNER - COLUMN - 24 november aanstaande is weer het zover: Black Friday. Op deze uit Amerika overgewaaide dag worden veel (en hoge) kortingen gegeven.