Beeld: Shutterstock

Uitspraak RCC: 'Tijdens ophokplicht misleidden supermarkten over vrije-uitloop eieren'

Meerdere supermarkten hebben consumenten misleid door een "onvoldoende genuanceerd beeld" te schetsen van de leefomstandigheden van legkippen tijdens een ophokplicht. Tot dat oordeel komt de Reclame Code Commissie (RCC) in een reeks uitspraken over vrije-uitloopeieren.

Beeld: Shutterstock

RCC geeft 5 tips over misleiding: 'Maak geen claims die je niet waar kunt maken'

Misleiding is een veel gehoord woord in de voedingsindustrie. Geen enkele voedselproducent wil ervan beschuldigd worden dat zij de consument misleiden. Zelfregulering is een belangrijke manier om misleiding te voorkomen. Maar hoe ziet zo'n proces er precies uit? Wat kan een producent doen als er een klacht tegen hen wordt ingediend? En wat zijn tips en tricks? VMT sprak met Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code.

Tip van jouw advocaat: Frietjes met… aardappelen, zout, maar ook dinatriumdifosfaat en dextrose

Tip van jouw advocaat: Frietjes met… aardappelen, zout, maar ook dinatriumdifosfaat en dextrose

KENNISPARTNER - COLUMN - De Franse Frietjes van McDonald's: een guilty pleasure voor velen. Gelukkig bestaan de frietjes slechts uit aardappelen en een snufje zout, verder wordt helemaal niets toegevoegd. Althans, dat zegt McDonald's in haar advertenties.

Beeld: Foodwatch

RCC: 'Reclame frietjes McDonald's is misleidend'

McDonald's mag niet langer zeggen dat zijn Franse frietjes enkel aardappel en zout bevatten. De Reclame Code Commissie oordeelt dat een paginagrote advertentie van de fastfoodketen in strijd is met de Nederlandse reclamecode. Foodwatch bracht de zaak aan het licht bij de Reclame Code Commissie.

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Op 1 april 2024 is de gewijzigde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) in werking getreden. De vorige versie van deze code stamt uit 2014. In dit artikel komen een aantal in het oog springende nieuwe regels aan bod over: minderjarigen, social media, de nieuwe educatieve slogan en amateursport.

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom zelfregulering

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom zelfregulering

De Reclame Code Commissie is bekend vanwege de beoordeling van klachten over voedingsmiddelen. Zij oordelen over deze klachten door middel van zelfregulering. Hierdoor moet misleiding voorkomen worden. Maar hoe ziet zo'n proces er nu precies uit? En hoe kun je als producent het beste omgaan met deze zelfregulering? Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code, vertelt meer hierover aan de hand van praktijkvoorbeelden op het Food Law Event op 4 juni.

Foodwatch wil transparantie eierketen: Nepluvi reageert 

Foodwatch wil transparantie eierketen: Nepluvi reageert

Foodwatch eist dat de verpakking van vrije-uitloopeieren wordt aangepast zodra er een ophokplicht van kracht is. Daarom stapte de organisatie vorige week naar de Reclame Code Commissie (RCC). Volgens de zelfbenoemde voedselwaakhond worden consumenten misleid, omdat hennen tijdens een ophokplicht 90% minder leefruimte hebben. VMT vroeg Nepluvi om een reactie.

2036938610

Nieuw per 1 april 2024: Reclamecode voor Alcoholvrije Varianten van Alcoholhoudende dranken

De 'virgin cocktail', of 'mocktail', en het 0.0 (speciaal) biertje zijn niet meer weg te denken van de menukaart. De keuze is reuze voor wie alcoholvrij wil toosten; de tijden van uitsluitend kinderchampagne van appelsap met prik zijn voorbij. Dit is een positieve ontwikkeling met het oog op verantwoord alcoholgebruik. Hoogste tijd dus voor de reclamecode om mee te bewegen met deze ontwikkeling.

Tip van jouw advocaat: een hele tray is niet okay en meer regels over alcoholreclame

Tip van jouw advocaat: een hele tray is niet okay en meer regels over alcoholreclame

KENNISPARTNER - COLUMN - Het drankje hard seltzer, alcoholhoudend bruiswater met een smaakje, wint de laatste tijd populariteit in Nederland. Dit is terug te zien in het aantal klachten (en aanbevelingen) bij de Stichting Reclame Code, want bij alcoholreclame zijn ook direct de strenge regels uit de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA) van toepassing.

Tip van jouw advocaat: Bij kortingsacties met uitzonderingen is 'Check de voorwaarden' onvoldoende

Tip van jouw advocaat: Bij kortingsacties met uitzonderingen is 'Check de voorwaarden' onvoldoende

Een verwijzing naar de kleine lettertjes is een uitkomst, denken we vaak. Het staat toch in de voorwaarden? Dan volstaat een sterretjesverwijzing toch? Maar nee, zodra het een wezenlijke uitzondering is, bijvoorbeeld maar één kortingsartikel per keer, of vanaf een bepaald minimaal bestedingsbedrag, dan mag dit soort wezenlijke informatie niet worden weggestopt in de algemene voorwaarden. Een stoepbord van Praxis heeft dat duidelijk gemaakt. En dat geldt net zo goed voor food law.