Pas op met duurzaamheidsclaims: vanaf nu aangescherpte regels

Pas op met duurzaamheidsclaims: vanaf nu aangescherpte regels
De Reclame Code Commissie voegt nieuwe regels toe op het gebied van duurzaamheidsclaims in reclames

De Code voor Duurzaamheidsreclame is vandaag in werking gegaan. Dit is een onderdeel van de Nederlandse Reclame Code. Het initiatief voor de wijziging kwam vanuit de bond van Adverteerders (bvA). De nieuwe code geldt voor milieuclaims en ethische claims.

Henriette van Swinderen, directeur van de bond van Adverteerders, is blij met de vernieuwing van de code op gebied van duurzaamheidsclaims. “Het was hoog tijd om de zelfregulering op dit vlak te actualiseren. Als bvA delen wij de zorg om het klimaat en onderschrijven we de noodzaak om ingrijpende gedragsveranderingen te realiseren. Merken kunnen hieraan een belangrijke bijdrage leveren. De code biedt een heldere set regels om verantwoord over hun bijdrage aan verduurzaming te kunnen communiceren, zodat de consument goed geïnformeerde keuzes kan maken.”

Alle duurzaamheidsclaims

De nieuwe code vervangt de Milieu Reclame Code (MRC). Deze had enkel betrekking op milieuclaims, waar de nieuwe code dus kijkt naar alle duurzaamheidsclaims, waaronder ook ethische claims. De hoofdregels zijn volgens de Stichting Reclame Code ongewijzigd. Hoofdlijn hierbij is dat beweringen op het gebied van duurzaamheid niet mogen misleiden en aantoonbaar juist moeten zijn. In reclame aandacht besteden aan je duurzaamheidsambitie mag volgens de Stichting Reclame Code, mits duidelijk is dat het om een streven gaat, en dat het een haalbare doelstelling is.

Consumenten moeten kunnen vertrouwen op wat er wordt gezegd”

Toename klachten onduidelijke claims

“Dat consumenten moeten kunnen vertrouwen op wat er in reclame wordt gezegd over duurzaamheid, is belangrijker dan ooit. We zien een toename in het aantal klachten over onduidelijke of onjuiste claims. Het is dan ook van belang dat de Reclame Code Commissie een actueel toetsingskader heeft om duurzaamheidsclaims te kunnen beoordelen. En dat er voor het adverterend bedrijfsleven duidelijke regels zijn die ze kunnen toepassen in de praktijk”, vertelt Otto van der Harst, directeur van de Stichting Reclame Code.

Onduidelijke claims

Volgens de Stichting Reclame Code is het voor consumenten niet altijd duidelijk wat er met claims als ‘duurzaam’ of ‘verantwoord’ wordt bedoeld. Dit moet dan ook nu door de adverteerder in reclames specifiek worden gemaakt. De claims moeten met bewijs onderbouwd worden. “Omdat er ook Europese wetgeving in de maak is voor duurzaamheidsclaims, zal de code na een jaar worden geëvalueerd en zo nodig worden aangepast om de code actueel en relevant te houden.”

Food Sustainability Update

VMT organiseert op 11 april 2023 een nieuw live online event: Food Sustainability Update. Met dit online event willen we het onderwerp duurzaamheid bij de kop pakken. Meer weten of aanmelden? Bekijk de site.

Onderdeel van de collectie

Claims

Consumenten worden dagelijks blootgesteld aan talloze claims op de verpakkingen van voedingsmiddelen. Deze claims kunnen helpen bij het maken van gezonde en duurzame keuzes, maar voor producenten het is belangrijk om te weten welke claims wel en niet zijn toegestaan. In deze collectie gaan we in op de wetgeving en het toezicht met betrekking tot gezondheidsclaims, voedingsclaims en duurzaamheidsclaims op levensmiddelen. Mis je iets in deze collectie of kun je iets toevoegen, laat het de redactie van VMT weten via redactie.vmt@vmnmedia.nl

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om deze stoffen gaat het

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om...

De Europese Unie verbiedt een aantal rookaroma's die producten als rookworst en barbecuesaus een rooksmaak geven. De smaakstoffen zijn ongezond,...

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie 

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA...

Lisette Brouwers -  Product Manager Food bij Fairtrade Original

Visie R&D'er: 'Voldoen aan wetgeving stopt niet als je product in de...

VISIE OP WETGEVING - Bij het ontwikkelen van een nieuw product is wetgeving zeer belangrijk. Voldoet het product niet aan de wetgeving, zal je...

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond over Nutri-Score: 'Producenten moeten het logo niet...

De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve...

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Op 1 april 2024 is de gewijzigde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) in werking getreden. De vorige versie van deze code stamt uit 2014....

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

Sinds 1 januari 2024 is de Nutri-Score het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Het logo kan consumenten helpen om producten met een betere...

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom zelfregulering

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom...

De Reclame Code Commissie is bekend vanwege de beoordeling van klachten over voedingsmiddelen. Zij oordelen over deze klachten door middel van...

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit: dit zijn de ins en outs

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit:...

Half maart is binnen de EU na lang onderhandelen een nieuwe Richtlijn op duurzaamheid aangenomen: de Corporate Sustainability Due Diligence Directive...