Pas op met duurzaamheidsclaims: vanaf nu aangescherpte regels

Pas op met duurzaamheidsclaims: vanaf nu aangescherpte regels
De Reclame Code Commissie voegt nieuwe regels toe op het gebied van duurzaamheidsclaims in reclames

De Code voor Duurzaamheidsreclame is vandaag in werking gegaan. Dit is een onderdeel van de Nederlandse Reclame Code. Het initiatief voor de wijziging kwam vanuit de bond van Adverteerders (bvA). De nieuwe code geldt voor milieuclaims en ethische claims.

Henriette van Swinderen, directeur van de bond van Adverteerders, is blij met de vernieuwing van de code op gebied van duurzaamheidsclaims. “Het was hoog tijd om de zelfregulering op dit vlak te actualiseren. Als bvA delen wij de zorg om het klimaat en onderschrijven we de noodzaak om ingrijpende gedragsveranderingen te realiseren. Merken kunnen hieraan een belangrijke bijdrage leveren. De code biedt een heldere set regels om verantwoord over hun bijdrage aan verduurzaming te kunnen communiceren, zodat de consument goed geïnformeerde keuzes kan maken.”

Alle duurzaamheidsclaims

De nieuwe code vervangt de Milieu Reclame Code (MRC). Deze had enkel betrekking op milieuclaims, waar de nieuwe code dus kijkt naar alle duurzaamheidsclaims, waaronder ook ethische claims. De hoofdregels zijn volgens de Stichting Reclame Code ongewijzigd. Hoofdlijn hierbij is dat beweringen op het gebied van duurzaamheid niet mogen misleiden en aantoonbaar juist moeten zijn. In reclame aandacht besteden aan je duurzaamheidsambitie mag volgens de Stichting Reclame Code, mits duidelijk is dat het om een streven gaat, en dat het een haalbare doelstelling is.

Consumenten moeten kunnen vertrouwen op wat er wordt gezegd”

Toename klachten onduidelijke claims

“Dat consumenten moeten kunnen vertrouwen op wat er in reclame wordt gezegd over duurzaamheid, is belangrijker dan ooit. We zien een toename in het aantal klachten over onduidelijke of onjuiste claims. Het is dan ook van belang dat de Reclame Code Commissie een actueel toetsingskader heeft om duurzaamheidsclaims te kunnen beoordelen. En dat er voor het adverterend bedrijfsleven duidelijke regels zijn die ze kunnen toepassen in de praktijk”, vertelt Otto van der Harst, directeur van de Stichting Reclame Code.

Onduidelijke claims

Volgens de Stichting Reclame Code is het voor consumenten niet altijd duidelijk wat er met claims als ‘duurzaam’ of ‘verantwoord’ wordt bedoeld. Dit moet dan ook nu door de adverteerder in reclames specifiek worden gemaakt. De claims moeten met bewijs onderbouwd worden. “Omdat er ook Europese wetgeving in de maak is voor duurzaamheidsclaims, zal de code na een jaar worden geëvalueerd en zo nodig worden aangepast om de code actueel en relevant te houden.”

Food Sustainability Update

VMT organiseert op 11 april 2023 een nieuw live online event: Food Sustainability Update. Met dit online event willen we het onderwerp duurzaamheid bij de kop pakken. Meer weten of aanmelden? Bekijk de site.

Onderdeel van de collectie

Claims

Consumenten worden dagelijks blootgesteld aan talloze claims op de verpakkingen van voedingsmiddelen. Deze claims kunnen helpen bij het maken van gezonde en duurzame keuzes, maar voor producenten het is belangrijk om te weten welke claims wel en niet zijn toegestaan. In deze collectie gaan we in op de wetgeving en het toezicht met betrekking tot gezondheidsclaims, voedingsclaims en duurzaamheidsclaims op levensmiddelen. Mis je iets in deze collectie of kun je iets toevoegen, laat het de redactie van VMT weten via redactie.vmt@vmnmedia.nl

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Monkfruit (foto: Shutterstock)

Zoetstoffen van monkfruit geen novel food meer in Verenigd Koninkrijk

Een opvallende ontwikkeling: de Britse Voedsel- en Warenautoriteit (FSA) heeft recentelijk bepaald dat concentraten uit monkfruit niet langer als...

Links: Ans van Bergen, Rechts: Mark de Langen

Twee auditors over het vak: 'Audit is net APK-keuring, maar dan met...

Producten die op de grond vallen en netjes weer op de productielijn worden gelegd. Dat gebeurt nog steeds, zélfs tijdens een audit. Toch zijn dit...

Beeld: Shutterstock

Opfrissing wetgeving etikettering van levensmiddelen: hoe zit het ook...

Etikettering vormt een belangrijk onderdeel voor het op de markt brengen van levensmiddelen. Er gelden verschillende wetten en regels voor...

Beeld: PepsiCo

Ervaring QA'er: 'Er moet vaak eerst iets fout gaan voor er wetgeving...

VISIE OP WETGEVING - Voor QA'ers is het belangrijk om up-to-date te blijven op gebied van wet- en regelgeving. Het aantal wetten neemt alleen maar...

Beeld: Foodwatch

RCC: 'Reclame frietjes McDonald's is misleidend'

McDonald's mag niet langer zeggen dat zijn Franse frietjes enkel aardappel en zout bevatten. De Reclame Code Commissie oordeelt dat een paginagrote...

Beeld: Shutterstock

Dit is er tot nu toe bekend over nieuwe kabinet: 3 nieuwe ministeries...

De nieuwe coalitie bestaat uit de PVV, VVD, NSC en de BBB. Deze partijen werken momenteel hard aan het verdelen van de ministeries en de posten van...

Bernd van der Meulen omschreef Kenneth als een eigenzinnige advocaat.

NVLR: 'Bijdrage Kenneth Defares aan Nederlands levensmiddelenrecht...

Tijdens de studiemiddag van de Nederlandse Vereniging voor Levensmiddelenrecht (NVLR) is door diverse sprekers stilgestaan bij de bijdrage die...

Beeld: Shutterstock

WHO: 'Alcohol en ultrabewerkt voedsel medeverantwoordelijk voor...

Alcohol, tabak, ultrabewerkt voedsel en vervuiling door fossiele brandstoffen zijn elk jaar deels of volledig de oorzaak van 2,7 miljoen doden in...