Pas op met duurzaamheidsclaims: vanaf nu aangescherpte regels

Pas op met duurzaamheidsclaims: vanaf nu aangescherpte regels
De Reclame Code Commissie voegt nieuwe regels toe op het gebied van duurzaamheidsclaims in reclames

De Code voor Duurzaamheidsreclame is vandaag in werking gegaan. Dit is een onderdeel van de Nederlandse Reclame Code. Het initiatief voor de wijziging kwam vanuit de bond van Adverteerders (bvA). De nieuwe code geldt voor milieuclaims en ethische claims.

Henriette van Swinderen, directeur van de bond van Adverteerders, is blij met de vernieuwing van de code op gebied van duurzaamheidsclaims. “Het was hoog tijd om de zelfregulering op dit vlak te actualiseren. Als bvA delen wij de zorg om het klimaat en onderschrijven we de noodzaak om ingrijpende gedragsveranderingen te realiseren. Merken kunnen hieraan een belangrijke bijdrage leveren. De code biedt een heldere set regels om verantwoord over hun bijdrage aan verduurzaming te kunnen communiceren, zodat de consument goed geïnformeerde keuzes kan maken.”

Alle duurzaamheidsclaims

De nieuwe code vervangt de Milieu Reclame Code (MRC). Deze had enkel betrekking op milieuclaims, waar de nieuwe code dus kijkt naar alle duurzaamheidsclaims, waaronder ook ethische claims. De hoofdregels zijn volgens de Stichting Reclame Code ongewijzigd. Hoofdlijn hierbij is dat beweringen op het gebied van duurzaamheid niet mogen misleiden en aantoonbaar juist moeten zijn. In reclame aandacht besteden aan je duurzaamheidsambitie mag volgens de Stichting Reclame Code, mits duidelijk is dat het om een streven gaat, en dat het een haalbare doelstelling is.

Consumenten moeten kunnen vertrouwen op wat er wordt gezegd”

Toename klachten onduidelijke claims

“Dat consumenten moeten kunnen vertrouwen op wat er in reclame wordt gezegd over duurzaamheid, is belangrijker dan ooit. We zien een toename in het aantal klachten over onduidelijke of onjuiste claims. Het is dan ook van belang dat de Reclame Code Commissie een actueel toetsingskader heeft om duurzaamheidsclaims te kunnen beoordelen. En dat er voor het adverterend bedrijfsleven duidelijke regels zijn die ze kunnen toepassen in de praktijk”, vertelt Otto van der Harst, directeur van de Stichting Reclame Code.

Onduidelijke claims

Volgens de Stichting Reclame Code is het voor consumenten niet altijd duidelijk wat er met claims als ‘duurzaam’ of ‘verantwoord’ wordt bedoeld. Dit moet dan ook nu door de adverteerder in reclames specifiek worden gemaakt. De claims moeten met bewijs onderbouwd worden. “Omdat er ook Europese wetgeving in de maak is voor duurzaamheidsclaims, zal de code na een jaar worden geëvalueerd en zo nodig worden aangepast om de code actueel en relevant te houden.”

Food Sustainability Update

VMT organiseert op 11 april 2023 een nieuw live online event: Food Sustainability Update. Met dit online event willen we het onderwerp duurzaamheid bij de kop pakken. Meer weten of aanmelden? Bekijk de site.

Onderdeel van de collectie

Claims

Consumenten worden dagelijks blootgesteld aan talloze claims op de verpakkingen van voedingsmiddelen. Deze claims kunnen helpen bij het maken van gezonde en duurzame keuzes, maar voor producenten het is belangrijk om te weten welke claims wel en niet zijn toegestaan. In deze collectie gaan we in op de wetgeving en het toezicht met betrekking tot gezondheidsclaims, voedingsclaims en duurzaamheidsclaims op levensmiddelen. Mis je iets in deze collectie of kun je iets toevoegen, laat het de redactie van VMT weten via redactie.vmt@vmnmedia.nl

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit: dit zijn de ins en outs

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit:...

Half maart is binnen de EU na lang onderhandelen een nieuwe Richtlijn op duurzaamheid aangenomen: de Corporate Sustainability Due Diligence Directive...

VWS start landelijke publiekscampagne Nutri-Score

VWS start landelijke publiekscampagne Nutri-Score

Vanaf begin dit jaar is de Nutri-Score officieel ingevoerd in Nederland. Nu het voedselkeuzelogo op steeds meer producten te vinden is, start het...

VMT sprak afgelopen maanden verschillende mensen uit de industrie over audits

Handig overzicht: tips voor het doorkomen van de audit

Het goed uitvoeren van audits vormt een belangrijk onderdeel van het werk van de kwaliteitsmanager. Maar hoe pak je zo'n audit nu aan? Welke tips...

Beeld: Shutterstock

Voeding voor medisch gebruik: dit zijn de aandachtspunten voor...

Voeding voor medisch gebruik is onderworpen aan diverse wettelijke, en doorgaans strenge, wet- en regelgeving op het gebied van onder meer de...

Ervaring van R&D'er: 'Het is topsport om producten te ontwikkelen die aan alle wetten en eisen voldoen' 

Ervaring van R&D'er: 'Het is topsport om producten te ontwikkelen die...

VISIE OP WETGEVING - Zowel productontwikkelaars als kwaliteitsmanagers hebben dagelijks te maken met wetgeving. Een voedingsmiddel moet aan alle...

Food Law Event: Voedings- of gezondheidsclaim maken? Hier ligt de focus van de NVWA 

Food Law Event: Voedings- of gezondheidsclaim maken? Hier ligt de...

Producenten proberen zich door middel van claims te onderscheiden van andere producenten. Maar niet alles mag zomaar geclaimd worden. Hoe ziet zo'n...

Lisette Brouwers -  Product Manager Food bij Fairtrade Original

Visie R&D'er: 'Voldoen aan wetgeving stopt niet als je product in de...

VISIE OP WETGEVING - Bij het ontwikkelen van een nieuw product is wetgeving zeer belangrijk. Voldoet het product niet aan de wetgeving, zal je...

Goed op de hoogte van standaarden en certificeringen? Deze artikelen helpen je op weg

Goed op de hoogte van standaarden en certificeringen? Deze artikelen...

Standaarden en certificeringen vormen een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden van kwaliteitsmanagers. Maar hoe bereid je je nu goed voor op...