Tip van jouw advocaat: Proosten mag, maar houd je aan de (maat)regel!

Tip van jouw advocaat: Proosten mag, maar houd je aan de (maat)regel!

KENNISPARTNER - COLUMN - De horeca mag vanaf 28 april weer (deels) open en de zon schijnt! Heerlijk weer op het terras zitten; onder het genot van een vers getapt biertje mogen we weer samen proosten, op elkaar, op vriendschap of gewoon op een mooie dag. Maar vergeet de geldende coronamaatregelen niet, en dan gaat het niet over het biermerk Corona. Hoewel, voor reclame voor bier (in het algemeen: reclame voor alcohol) zijn ook allerlei regels.

Dit doet denken aan de reclamecampagne ‘Gouden momenten beleef je met bier’ van de Nederlandse Brouwers. Een campagne voor de laatste lockdown, als steuntje in de rug in coronatijd. Allerlei mensen komen in beeld met bier in de hand. Onderwijl klinkt een vrolijk lied: “Dit zijn dagen van goud, het beste moet nog komen, want ik deel ze met jou.” Het doel van de campagne: door het tonen van proostende mensen in horecagelegenheden, laten zien dat consumenten, ondanks de coronamaatregelen, samen kunnen genieten van bier in de horeca.

Reclame Code Commissie

De Reclame Code Commissie (RCC) ontving een klacht over de campagne van de Nederlandse Brouwers. Klaagster vond dat de campagne het drinken van alcohol verheerlijkt; gesuggereerd wordt dat ‘gouden momenten’ niet zonder bier beleefd kunnen worden.

De RCC wijst de klacht af. Reclame maken voor het drinken van bier in het algemeen is niet verboden. Wel moeten de regels van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA) worden nageleefd. Zo mag alcoholreclame geen overmatige of onverantwoorde consumptie tonen. Maar dat is hier niet het geval. De campagne zet niet aan tot onverantwoord alcoholgebruik; het is slechts een suggestie om sámen te genieten van het drinken van bier.

Conclusie

koud bierWe mogen proosten op de terrassen én in reclames, ook in deze bijzondere tijd, maar het moet wel verantwoord blijven. In verband met corona betekent dit: geniet van een drankje op een terras en houd je aan de maatregelen van de overheid. Voor reclame voor alcoholische dranken wil dat zeggen; houd je aan de regels van de RvA. Elk met één biertje in de hand om te proosten is prima. Het wordt onverantwoord als vervolgens iedereen dit biertje in beeld in één keer achterover zou slaan. In dat geval zal het glas halfleeg zijn bij de RCC.

Auteur: Ebba Hoogenraad, advocaat food law bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT

Illustratie: Larissa Sas

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Advocaat Hoogenraad & Haak

Beeld: Freepik

Duurzame verpakkingen: door de PPWR geen 'nice to have' maar 'need to have'

Door onder andere de nieuwe verpakkingswet is duurzaamheid niet langer 'nice to have' maar 'need to have'. Waar bedrijven zich nu met recyclebare en herbruikbare verpakkingen onderscheiden, wordt dit door de nieuwe wetgeving het nieuwe normaal. De verordening, ook wel bekend als PPWR, zal de huidige Richtlijn 94/62/EG vervangen en treedt naar verwachting later dit jaar in werking. In dit artikel drie belangrijke duurzaamheidsvereisten vanuit deze wet op een rij.

Beeld: Shutterstock

Gaat duurzaamheid hand in hand met voedselveiligheid en kwaliteit? Zes overeenkomsten op een rij

Voedselproducenten krijgen meer en meer te maken met het thema duurzaamheid. Hoe kunnen bedrijven dit thema het beste aanpakken? En in hoeverre gaat duurzaamheid hand in hand met voedselveiligheid en kwaliteit? In dit artikel zes overeenkomsten op een rij.

Beeld: Shutterstock

Uitspraak RCC: 'Tijdens ophokplicht misleidden supermarkten over vrije-uitloop eieren'

Meerdere supermarkten hebben consumenten misleid door een "onvoldoende genuanceerd beeld" te schetsen van de leefomstandigheden van legkippen tijdens een ophokplicht. Tot dat oordeel komt de Reclame Code Commissie (RCC) in een reeks uitspraken over vrije-uitloopeieren.

Beeld: Shutterstock

RCC geeft 5 tips over misleiding: 'Maak geen claims die je niet waar kunt maken'

Misleiding is een veel gehoord woord in de voedingsindustrie. Geen enkele voedselproducent wil ervan beschuldigd worden dat zij de consument misleiden. Zelfregulering is een belangrijke manier om misleiding te voorkomen. Maar hoe ziet zo'n proces er precies uit? Wat kan een producent doen als er een klacht tegen hen wordt ingediend? En wat zijn tips en tricks? VMT sprak met Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code.

Beeld: Shutterstock

Geneesmiddel of voedingssupplement? Rechtbank Gelderland doet uitspraak

Geneesmiddelen en voedingssupplementen zien er vaak hetzelfde uit. Beide producten zijn in voorgedoseerde vorm op de markt en zijn beschikbaar als capsules, pastilles, tabletten, pillen, zakjes poeder, ampullen met vloeistof, druppelflacons of soortgelijke vormen. Toch zijn het fundamenteel andere producten met verschillende wettelijke vereisten. Wat is precies het verschil?

Maarten Molenaar, werkzaam bij Do-it en lid van de redactie-adviesraad van VMT.

Column: Hoge analysekosten NVWA, tijd voor kritische reflectie

COLUMN - "Waarom zijn de kosten van door de NVWA uitgevoerde analyses zoveel hoger dan die van geaccrediteerde commerciële bedrijven en is dit verschil te rechtvaardigen? Wat is trouwens überhaupt het nut van analyseren?" Lees de column van Maarten Molenaar, Food Safety en Quality Director bij Do-IT Organic, hierover.

Bakker ontwikkelt koolhydraatarm brood met geupcycled brouwgraan

Bakker ontwikkelt koolhydraatarm brood met geupcycled brouwgraan

Vanaf juni dit jaar verkoopt Bakkerij Schuld in al haar filialen een nieuw koolhydraatarm brood. Ze gebruiken geupcycled brouwgraan, een functioneel ingrediënt van MaGie Creations.

Beeld: Shutterstock

Wetgeving verschilt in Europese lidstaten: zo werkt wederzijdse erkenning

Eén van de uitdagingen bij het exporteren naar andere landen is de verplichting om aan de daar geldende lokale wetgeving te voldoen. Met name op het gebied van productsamenstelling kan de wetgeving tussen Europese landen verschillen. Is het principe van wederzijdse erkenning de oplossing?

Beeld: Shutterstock

Commissie herziet Europese 'ontbijt' richtlijn: dit zijn de belangrijkste wijzigingen

Een belangrijk doel van de Europese Boer tot bord-strategie is het 'bevorderen van een gezond en milieuvriendelijk voedselsysteem'. Om hier stappen in te zetten, paste de Commissie recent een aantal Europese richtlijnen aan door middel van een richtlijn die verschillende onbijtproducten reguleert. In dit artikel meer over de betreffende producten en wijzigingen.

Beeld: Shutterstock

Wetgeving voor allergenen in voedselcontactmaterialen? Dit is de laatste stand van zaken

Kruisbesmetting via grondstoffen en processen leidt vaak tot lastige kwesties voor producenten. Recent zette de Coeliakievereniging een nieuw aandachtpunt op de agenda tijdens het 'Regulier Overleg Warenwet'. De vereniging stelt dat sommige coeliakiepatiënten risico lopen bij het gebruik van bepaalde afbreekbare voedselcontactmaterialen. Hoe zit dat eigenlijk met kruisbesmetting via voedselcontactmaterialen?

Tip van jouw advocaat: Frietjes met… aardappelen, zout, maar ook dinatriumdifosfaat en dextrose

Tip van jouw advocaat: Frietjes met… aardappelen, zout, maar ook dinatriumdifosfaat en dextrose

KENNISPARTNER - COLUMN - De Franse Frietjes van McDonald's: een guilty pleasure voor velen. Gelukkig bestaan de frietjes slechts uit aardappelen en een snufje zout, verder wordt helemaal niets toegevoegd. Althans, dat zegt McDonald's in haar advertenties.

Wageningse eivervanger van biergist maakt debuut in VS op IFT FIRST

Wageningse eivervanger van biergist maakt debuut in VS op IFT FIRST

De Nederlandse foodtech startup Revyve maakt zijn debuut op de Amerikaanse markt tijdens de IFT FIRST 2024 in Chicago in juli. Met de innovatieve eivervanger uit Wageningen, gemaakt van gerecyclede biergist, wil Revyve een duurzaam alternatief voor eieren.