Tip van jouw advocaat voor onze superfoodies: "Eet geen tarwe…?"

Tip van jouw advocaat voor onze superfoodies: "Eet geen tarwe…?"

KENNISPARTNER - COLUMN - Ook een YouTube-filmpje over hoe goed superfood is, en dat je beter geen tarwe kunt eten, kan reclame zijn. En dan… mag je opeens heel veel minder zeggen. Tarwe ongezond? Stoppen met tarwe en meer superfoods eten en drinken? Vergeet het maar. Dat is misleidend. En jaagt bovendien angst aan.

Ook op YouTube is het promoten van eigen producten schering en inslag. In een filmpje maakt de eigenaar van Superfoods.nl reclame voor Green Juice. Alle goede ingrediënten zoals vitamines en mineralen uit Green Juice passeren de revue. Tot zover niets bijzonders. Als maar duidelijk is dat het reclame is.

Maar… in de bevlogen toelichting volgt een pleidooi om geen tarwe meer te eten, omdat voedingsdeskundigen en wetenschappers erachter zijn gekomen dat tarwe schade toebrengt aan de darmwand en darmflora en het immuunsysteem verslechtert. Daarom eet hij geen tarwepasta meer, maar courgettepasta. En daar gaat het mis. Want als klager een klacht indient bij de Reclame Code Commissie krijgt deze gelijk. De Voorzitter oordeelt dat er geen keiharde wetenschappelijke onderbouwing is voor de claims. De onderzoeken die volgens de eigenaar van Superfoods.nl duidelijk maken dat tarwe slecht is, zijn niet voldoende. Daarom is de tekst misleidend. De Voorzitter van de Reclame Code Commissie is streng: het is ook niet gepast (in juridische taal: in strijd met professionele toewijding) om een ander product zonder gegronde reden in diskrediet te brengen. Dat kan effect hebben op het koopgedrag en dat mag niet.

Best interessant om over te door te denken. Veel mensen voelen zich prima en lekker fit bij het eten van minder of geen tarwe. In de vorm van een persoonlijke mening mag je dat overal verkondigen. Als het reclame wordt is het (voorlopig) risicovol. Dan moet je de teksten (veel) meer nuanceren, of feitelijkheden vertellen die onbetwist zijn (bijvoorbeeld: bevat minder/geen koolhydraten). Of wachten tot de wetenschappelijke bewijzen hierover stevig zijn. Verboden medische claims kunnen sowieso nooit.

Auteur: Ebba Hoogenraad, advocaat food law bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT

Illustratie: Larissa Sas

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Advocaat Hoogenraad & Haak

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om deze stoffen gaat het

EU wil af van aroma's voor vlees, worst, kaas en barbecuesauzen: om...

De Europese Unie verbiedt een aantal rookaroma's die producten als rookworst en barbecuesaus een rooksmaak geven. De smaakstoffen zijn ongezond,...

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie 

Nieuw allergenen beleid: dit houdt het in voor de industrie

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA...

Lisette Brouwers -  Product Manager Food bij Fairtrade Original

Visie R&D'er: 'Voldoen aan wetgeving stopt niet als je product in de...

VISIE OP WETGEVING - Bij het ontwikkelen van een nieuw product is wetgeving zeer belangrijk. Voldoet het product niet aan de wetgeving, zal je...

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond over Nutri-Score: 'Producenten moeten het logo niet...

De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve...

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Op 1 april 2024 is de gewijzigde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) in werking getreden. De vorige versie van deze code stamt uit 2014....

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

Sinds 1 januari 2024 is de Nutri-Score het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Het logo kan consumenten helpen om producten met een betere...

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom zelfregulering

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom...

De Reclame Code Commissie is bekend vanwege de beoordeling van klachten over voedingsmiddelen. Zij oordelen over deze klachten door middel van...

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit: dit zijn de ins en outs

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit:...

Half maart is binnen de EU na lang onderhandelen een nieuwe Richtlijn op duurzaamheid aangenomen: de Corporate Sustainability Due Diligence Directive...