Cosun investeert in scaleup die eiwit en vezel haalt uit biergist

Cosun investeert in scaleup die eiwit en vezel haalt uit biergist

Cosun en Oost NL investeren samen €8 miljoen in foodtech scale-up Revyve. Deze Wageningse scale-up gebruikt een gepatenteerde technologie om eiwit- en vezelingrediënten te produceren vanuit biergist, een zijstroom van bierbrouwerijen.

De geüpcyclede ingrediënten van Revyve kunnen dierlijke eiwitten en ingrediënten zoals methylcellulose vervangen. Applicaties zijn onder andere vleesvervangers, pasta, bakkerijproducten, sauzen en snacks. Revyve werkt aan het opschalen van de productie naar meer dan 100 ton per jaar.

Alternatief methylcellulose

De geüpcyclede ingrediënten van Revyve kunnen dierlijke eiwitten en ingrediënten zoals methylcellulose vervangen. Applicaties zijn onder andere vleesvervangers, pasta, bakkerijproducten, sauzen en snacks. Revyve werkt aan het opschalen van de productie naar meer dan 100 ton per jaar.

“Tot nu toe waren voedselproducenten afhankelijk van dierlijke ingrediënten en E-nummers om textuur te creëren in veel vleesvervangende producten. Binnen revyve kunnen we functionele ingrediënten produceren uit biergist. Deze ingrediënten hebben een sterke gelerende en emulgerende werking, waardoor we een duurzamer, aantrekkelijker en meer ‘clean-label’ alternatief kunnen bieden. We zijn zeer verheugd over onze samenwerking met Oost NL en Cosun Protein”,zegt Cedric Verstraeten, CEO van revyve.

Lage CO2-voetafdruk

De clean label – ingrediënten van revyve verlagen de CO2-voetafdruk van voedselproductie. Dit sluit aan bij de ambities van Cosun. Thijs Bosch, directeur Cosun Protein: “Deze investering past volledig in de strategie en duurzaamheidsagenda van Cosun en onze ambities op het gebied van alternatieve eiwitten. We kijken ernaar uit om onze samenwerking met revyve verder te verdiepen en om onze kennis en expertise als producent van plantaardig eiwit en andere functionele ingrediënten in te zetten, zodat we samen duurzame ingrediënten voor de toekomst kunnen creëren.”

Ecosysteem

Naast Cosun investeert ook Oost NL in revyve vanuit het Perspectieffonds Gelderland. Oscar Elderink, investment manager bij het fonds benadrukt de positieve impact van revyve’s innovatieve technologie en de belangrijke rol die Wageningen University & Research en het omliggende ecosysteem spelen bij voedselinnovaties.

“Het Wageningse ecosysteem is een hotspot voor voedselinnovatie op weg naar een duurzaam en gezond voedselsysteem. We zijn trots dat revyve met de investering vanuit Perspectieffonds Gelderland stappen kan zetten in de ontwikkeling en productie van duurzame en lokale voedselingrediënten.”

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

  1. Productontwikkelaar en marketeer begrijpen elkaar vaak niet. ‘Waarom kan de concurrent het wel en wij niet?’
  2. Krokant frietje ontwikkelen kost tijd: ‘De juiste combinatie van ingrediënten was flinke zoektocht’
  3. On Topic: Innovatie in voeding? Zo willen deze startups impact maken
  4. Young R&D: Wat betekent automatisering voor productontwikkeling?
  5. EFSA keurt novel food rubisco-eiwit uit waterlinzen goed
  6. Startups in kweekvlees moeten na wetgevingssucces nog andere drempels overwinnen
  7. 'Nederlands kweekvlees voorlopig niet verkrijgbaar voor consument'
  8. Is ‘geur’ de nieuwe suikervervanger? Zo zet deze startup geur om in smaak
  9. Nederlandse bakkerijstudenten creatief met reststroom van Amerikaanse amandelschillen
  10. Productinnovaties april: high protein koffie en thee, Cocktails Kuyper en Lowlander leftover bieren
  1. Jan Zandbergen Group opent innovatiecentrum: ‘Verbeter eerst de structuur van een vleesvervanger, daarna de smaak’
  2. Startup wil ‘populairste eiwit’ vervangen: ‘Smaak en geur maken of breken het product’
  3. On Topic: Productontwikkeling met plantaardige eiwitten
  4. Onderzoek WUR: 'Bij meenemen gezondheidskosten moet rood vlees €7,50/kilo duurder zijn'
  5. ‘Waarom moeten budgetproducten lelijk zijn?’ Zo gooide Picnic de visie op private label op de schop
  6. Hier zijn de productontwikkelaars van Unilever mee bezig: van vetvrije mayonaise tot algeneiwit
  7. Betere plantaardige kaasalternatieven? 'Eetervaring is meer dan smaak'
  8. Effectief opschalen -van grondstof tot eindproduct- is noodzakelijk voor groei plantaardig
  9. Startup strijd met visvervanger tegen ‘gesjoemel’ in de keten: ‘Alternatieven voor vis moeten beter worden’
  10. Productinnovaties maart: Jack Daniel's en Coca-Cola cocktail en Nizza koekje Verkade