Coca-Cola draait proef met kartonnen omverpakking die plastic krimpfolie vervangt

Coca-Cola draait proef met kartonnen omverpakking die plastic krimpfolie vervangt

Frisdrankgigant Coca-Cola lanceert in Oostenrijk een kartonnen omverpakking voor de 1,5L multipacks van Coca-Cola, Fanta en Sprite. In plaats van krimpplastic gebruikt Coca-Cola daar nu de zogeheten LitePac Top. Dit is een secundaire kartonnen verpakking die van zes flessen een multipack maakt.

Naar schatting gaat Coca-Cola 200 ton plastic per jaar besparen door het gebruik van karton in plaats van krimpfolie. Dat maakt bottelaar Coca-Cola HBC bekend. De bottelaar heeft drie jaar samen heeft gewerkt met Krones, DS Smith en Mondi voor de ontwikkeling van een nieuwe kartonnen omverpakking. Volgens Coca-Cola betekent dit proefproject mogelijk het einde van krimpfolie in de multipack verpakkingen. Of deze innovatieve verpakking binnenkort ook in anderen landen uitrolt, is nu nog onbekend.

Coca-Cola LitePac Top

Volgens de multinational is de LitePac Top stevig en makkelijk in gebruik. De verpakking bestaat uit twee delen: een kartonnen drager en papieren folie. Samen dragen zij het gewicht van zes 1,5L flessen, oftewel 9 kilo. Consumenten kunnen de LitePac Top dragen aan het hengsel bovenaan de verpakking. De folie moet de flessen stevig bij elkaar binden. Het verpakkingsalternatief is volgens Coca-Cola HBC ook gemakkelijk voor het gebruik in retail. De verpakkingen zijn zo ontworpen dat multipacks makkelijk op te stapelen zijn in distributiecentra en supermarkten.

Net Zero

Coca-Cola heeft de doelstelling om tegen 2040 Net Zero te zijn in de gehele Europese toeleveringsketen. De nieuwe LitePac verpakking moet hieraan bijdragen. “Er staat ons een moeilijke opgave te wachten”, aldus Marcel Martin, Chief Corporate Affairs and Sustainability Officer bij Coca-Cola HBC. “Daarom blijven we innoveren en investeren. We willen de dranken op een duurzame manier kunnen leveren aan de consument. Onze focus ligt op een netto nul uitstoot in 2040.”

Didi de Koning

Didi de Koning

Redacteur VMT

Didi is sinds 2023 redacteur bij VMT en schrijft onder meer over voedselveiligheid & kwaliteit. 

VLNR: dagvoorzitter Jan Arie Korevaar, Willemien Koning-Hoeve (CDA), Bart Millenaar (VVD), Jessika van Leeuwen (BBB), Lourens van Bruchem (SGP), Lara Sibbing (GL/PvdA).

'Doelen Farm-to-Fork en Green Deal hebben impact op voedselzekerheid'

In een tijd waarin geopolitieke spanningen en economische veranderingen de wereldwijde voedselvoorziening bedreigen, is het belangrijk dat Nederland...

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn CO2-uitstoot verminderen

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn...

Albert Heijn introduceert half om halfproducten die een combinatie zijn van kip en rundvlees. Dit product heeft een lagere CO2e-uitstoot dan regulier...

Joep Rats, NZO: "Er is een verdedigende houding ontstaan, omdat de sector zich aangevallen voelt. Dat is logisch. Maar het is belangrijk om samen naar oplossingen te zoeken in plaats van tegenover elkaar te staan."

NZO-directeur: 'In een meer plantaardig voedingspatroon hebben we...

De zuivelsector wordt vaak neergezet als 'heel vervuilend' en zou daarom sterk moeten worden teruggedrongen. Dat steekt Joep Rats, nu sinds enkele...

Beeld: Arla Foods Ingredients

Van reststroom tot innovatie: Arla verwerkt wei tot gefermenteerd...

Arla Foods Ingredients lanceert een nieuw product in Latijns Amerika. Het yoghurtdrankje is ontwikkeld op basis van wei-reststromen. Veel bedrijven...

Foto: Shutterstock

Standaarden in ontwikkeling: 'Voedselveiligheid moet niet ten koste...

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...

Foto: Jumbo Supermarkten. 
v.l.n.r.: Ron Krekels (algemeen directeur Uniekaas Holland), Guus Mensink (bestuursvoorzitter DOC Kaas), Leonie en Frans Zanderink (melkveehouders), Menno Wigtman (inkoopmanager Jumbo Supermarkten)

Jumbo nieuwe 'kaas koers' in met Uniekaas Holland en DOC Kaas

Jumbo Supermarkten zet naar eigen zeggen een stap richting de verduurzaming van haar kaasketen. Dit doet het bedrijf in samenwerking met Uniekaas...

Beeld: Burg Group

Burg Group breidt uit naar de Verenigde Staten: 'Meer mensen weten...

Natuurazijn producent Burg Group heeft een nieuwe productielocatie geopend in de Verenigde Staten. Het is voor de producent de eerste vestiging...

Consumenten kopen meer biologisch fruit

Consumenten kopen meer biologisch fruit

25% van de foodomzet komt vanuit producten met een keurmerk. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Volgens de...