Coca-Cola draait proef met kartonnen omverpakking die plastic krimpfolie vervangt

Coca-Cola draait proef met kartonnen omverpakking die plastic krimpfolie vervangt

Frisdrankgigant Coca-Cola lanceert in Oostenrijk een kartonnen omverpakking voor de 1,5L multipacks van Coca-Cola, Fanta en Sprite. In plaats van krimpplastic gebruikt Coca-Cola daar nu de zogeheten LitePac Top. Dit is een secundaire kartonnen verpakking die van zes flessen een multipack maakt.

Naar schatting gaat Coca-Cola 200 ton plastic per jaar besparen door het gebruik van karton in plaats van krimpfolie. Dat maakt bottelaar Coca-Cola HBC bekend. De bottelaar heeft drie jaar samen heeft gewerkt met Krones, DS Smith en Mondi voor de ontwikkeling van een nieuwe kartonnen omverpakking. Volgens Coca-Cola betekent dit proefproject mogelijk het einde van krimpfolie in de multipack verpakkingen. Of deze innovatieve verpakking binnenkort ook in anderen landen uitrolt, is nu nog onbekend.

Coca-Cola LitePac Top

Volgens de multinational is de LitePac Top stevig en makkelijk in gebruik. De verpakking bestaat uit twee delen: een kartonnen drager en papieren folie. Samen dragen zij het gewicht van zes 1,5L flessen, oftewel 9 kilo. Consumenten kunnen de LitePac Top dragen aan het hengsel bovenaan de verpakking. De folie moet de flessen stevig bij elkaar binden. Het verpakkingsalternatief is volgens Coca-Cola HBC ook gemakkelijk voor het gebruik in retail. De verpakkingen zijn zo ontworpen dat multipacks makkelijk op te stapelen zijn in distributiecentra en supermarkten.

Net Zero

Coca-Cola heeft de doelstelling om tegen 2040 Net Zero te zijn in de gehele Europese toeleveringsketen. De nieuwe LitePac verpakking moet hieraan bijdragen. “Er staat ons een moeilijke opgave te wachten”, aldus Marcel Martin, Chief Corporate Affairs and Sustainability Officer bij Coca-Cola HBC. “Daarom blijven we innoveren en investeren. We willen de dranken op een duurzame manier kunnen leveren aan de consument. Onze focus ligt op een netto nul uitstoot in 2040.”

Didi de Koning

Didi de Koning

Redacteur VMT

Didi is sinds 2023 redacteur bij VMT en schrijft onder meer over voedselveiligheid & kwaliteit. 

Een illustratie van blauwe wijting, gegenereerd door AI.

'Noorse kweekzalm in gevaar door overbevissing blauwe wijting'

De North Atlantic Pelagic Advocacy Group (NAPA) heeft de Noorse regering dringend opgeroepen om in gesprek te gaan met visvoerproducenten om hun...

Duurzaamheid in kaart brengen? Dit levert een LCA op

Duurzaamheid in kaart brengen? Dit levert een LCA op

Een levenscyclusanalyse (LCA) brengt de milieueffecten van de gehele levenscyclus van een product of proces in kaart, beginnende bij de grondstoffen,...

Webinar over verduurzaming van Aptean en Rabobank

Webinar over verduurzaming van Aptean en Rabobank

Een hot topic op de agenda van veel bedrijven: Duurzaamheid. Uit onderzoek blijkt dat 87% van de bedrijven vindt dat zij al een aanzienlijke...

Te rijpe banaan belandt in koekje bij Albert Heijn

Te rijpe banaan belandt in koekje bij Albert Heijn

Sunt verwerkt vooral bananen die in Europese havens overtollig zijn. Nu verwerken ze ook bananen van Albert Heijn met een deukje of die te rijp zijn....

Oxfam: Cacaoboeren profiteren niet van hoge cacaoprijzen, grote chocoladebedrijven en handelaren wel

Oxfam: Cacaoboeren profiteren niet van hoge cacaoprijzen, grote...

Oxfam deed onderzoek naar het huidige cacaohandelssysteem. Ze presenteren het rapport tijdens de Wereldcacaoconferentie in Brussel. Conclusie:...

VLNR: dagvoorzitter Jan Arie Korevaar, Willemien Koning-Hoeve (CDA), Bart Millenaar (VVD), Jessika van Leeuwen (BBB), Lourens van Bruchem (SGP), Lara Sibbing (GL/PvdA).

'Doelen Farm-to-Fork en Green Deal hebben impact op voedselzekerheid'

In een tijd waarin geopolitieke spanningen en economische veranderingen de wereldwijde voedselvoorziening bedreigen, is het belangrijk dat Nederland...

Unilever zwakt duurzaamheidsdoelen af

Unilever zwakt duurzaamheidsdoelen af

Unilever zwakt een aantal duurzaamheidsdoelen af, waaronder de belofte om vanaf volgend jaar het verbruik van nieuw plastic te hebben gehalveerd. Nu...

Mozzarellaproducent Milcobel wint hoogwaardig eiwit uit reststroom

Mozzarellaproducent Milcobel wint hoogwaardig eiwit uit reststroom

De Belgische zuivelverwerker Milcobel investeerde 19 miljoen euro in een membraan-installatie die het eiwit filtert uit de weistroom die vrijkomt bij...