Lector Designmethoden: 'Het is valkuil om te denken voor jouw doelgroep'

Lector Designmethoden: 'Het is valkuil om te denken voor jouw doelgroep'

Antien Zuidberg, lector design methoden in food aan de HAS Green Academy zal op het Food Future Event op 26 september de workshop geven: Hoe de consument verleiden tot gezonde of duurzame aankoop. In aanloop naar het event vertelt Antien wat meer over de belangrijkste verleidingsfactoren voor een aankoop.

Wat wil de consument of zegt hij te willen en wat koopt hij daadwerkelijk? Het verschil hiertussen heet de “intention-behaviour gap”. Hoe ontwikkel je een concept wat beter aansluit op menselijk gedrag? Antien Zuidberg zal op 26 september een workshop geven over dit onderwerp.

Kan je wat meer vertellen over de Verleidingstoolbox?

Antien: “Deze is ontstaan doordat studenten en bedrijven interesse hebben in gedrag en hoe verleiding werkt. De afgelopen jaren hebben we meerdere varianten van de Verleidingstoolbox ontwikkeld en nu is het tijd om de kennis die we hebben opgebouwd te delen met professionals in food, waaronder productontwikkelaars. Zij staan aan de wieg van de ontwikkeling van nieuwe voedselinnovaties. Daarmee hebben ze grote invloed op de verleiding vanuit het product.”

Het verlagen van de BTW op groenten en fruit is een heel goed idee, wat mij betreft”

Is het in deze tijd van inflatie en hogere prijzen nog lastiger om consumenten te bewegen tot een duurzame aankoop?

“De belangrijkste verleidingsfactoren van voedselinnovaties zijn smaak en prijs. Dat verandert dus aanzienlijk als prijzen hoger worden. Echter is alles relatief: als alle prijzen omhoog gaan, dan blijft het speelveld wel gelijk. Waar het misgaat is dat ongezond en niet duurzaam voedsel vaak lekker én goedkoper is. Denk aan groenten en fruit. Dus is het nog moeilijker om gezond en duurzaam verleidelijk te maken. Het verlagen van de BTW op groenten en fruit is een heel goed idee, wat mij betreft.”

Ik kan me voorstellen dat verschillende generaties verschillende motieven hebben om een duurzame aankoop te plegen. Hoe houdt de toolbox daar rekening mee?

“Het is een grote valkuil om te gaan denken voor een doelgroep. Ik hoor vaak ‘we moeten gezonder eten’, of ‘we moeten bepaalde duurzaamheidskeuzes maken’. We weten dat wij als mensen wel de intentie hebben om gezond en duurzaam te eten maar dat koopgedrag heel anders werkt. We hebben simpele methoden ontwikkeld die inzicht kunnen bieden in de wensen, behoeften en koopgedrag van een doelgroep. Het is dus wel van belang om die goed in kaart te hebben. Daarbij het niet zozeer gaat om leeftijden maar wel om leefstijlen. De wensen, behoeften en koopgedrag kun je vertalen naar verschillende verleidingsaspecten van de voedselinnovatie, zoals bijvoorbeeld smaak en prijs. Echter, ook gemak is een grote verleider.”

Wat kunnen bezoekers van het Food Future Event verwachten tijdens jouw workshop?

"In de workshop richt ik me op een paar aspecten van de Verleidingstoolbox. Ik leg het verschil uit tussen koopintentie en koopgedrag, ik vertel over de belangrijkste faalfactoren van voedsel-innovaties. En we gaan samen een aantal plantaardige producten uit de supermarkt met elkaar vergelijken op verschillende aspecten van verleiding vanuit het product."

Enthousiast geworden? Bekijk het hele programma van het Food Future Event .

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Credit: PlantFWD

Jonge startups gaan voor minder bewerkte vlees-, vis- en...

Voorheen ontwikkelden startups vleesvervangers die heel erg op vlees moesten lijken, een lange ingrediëntenlijst maakte niet uit. Jonge startups...

Opinie John Verbakel, Upfield: 'Gezond verstand gebruiken bij benaming zuivelalternatieven'

Opinie John Verbakel, Upfield: 'Gezond verstand gebruiken bij...

OPINIE - Gezond verstand en niet beklemmende regelgeving zou de boventoon moeten voeren bij het kiezen van productbenamingen van innovatieve...

Hoe zorg je voor een correct etiket?

Hoe zorg je voor een correct etiket?

Producenten van verpakte voedingsmiddelen onderschatten vaak de etiketeisen. In de praktijk lopen ze tegen complexe wetgeving aan. Ze hebben moeite...

5 trends: cruciale R&D-ontwikkelingen in zuivel en zuivelalternatieven

5 trends: cruciale R&D-ontwikkelingen in zuivel en zuivelalternatieven

Ingrediëntenleverancier International Flavors & Fragrances (IFF) heeft minutieus in kaart gebracht wat de leidende trends gaan worden voor zuivel en...

Onderzoek: stabielere olie-emulsie maakt voedingsmiddel minder snel ranzig

Onderzoek: stabielere olie-emulsie maakt voedingsmiddel minder snel...

Oxidatie van olie is een groot probleem in voedselemulsies, want het tast de kwaliteit van het product aan. In veel levensmiddelen zijn kleine...

Young R&D: 'Hoe vul je missende kennis en ervaring aan als ervaren collega's druk zijn?'

Young R&D: 'Hoe vul je missende kennis en ervaring aan als ervaren...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Gebakken lucht of eiwitwonder? Finnen bouwen fabriek voor microben die hard gaan op CO₂, H₂ en O₂

Gebakken lucht of eiwitwonder? Finnen bouwen fabriek voor microben...

Het Finse Solar Foods heeft de start aangekondigd van een eerste commerciële fabriek voor de productie van het eiwit Solein®. Dit eiwit, afkomstig...

Cargill zet vol in op fermentatie

Cargill's antwoord op vraag naar minder ultraprocessed is...

Niels Boetje, leider van Cargill Nederland vertelt aan VMT dat de multinational inzet op fermentatie als antwoord op de consumentenvraag naar...