'Koffievrije koffie' nu ook in supermarktschappen

'Koffievrije koffie' nu ook in supermarktschappen

Startup Northern Wonder produceert 'koffievrije koffie'. De startup introduceert nu een verbeterde versie van het koffiealternatief. Met de nieuwe introductie breidt de startup haar afzet ook direct uit naar het supermarktschap van Albert Heijn.

Northern Wonder introduceerde eind vorig jaar de eerste versie van haar ‘koffievrije koffie’. Daarna werkte het bedrijf naar eigen zeggen hard door aan het verder verbeteren van het koffiealternatief. “We zijn drie jaar geleden begonnen”, vertelt David Klingen, oprichter van de startup. “De eerste versie van onze boonloze koffie was al flink koffie-achtig. Met de filtermaling en capsules die we nu onder andere bij Albert Heijn gaan verkopen, gaan we weer een heel stuk verder.”

koffievrije koffie

Verbeterde smaak

Voor de ontwikkeling van de koffievrije koffie werkte de startup samen met onderzoekers van de Wageningen Universiteit. “Samen met hen is het ons team van productontwikkelaars gelukt om de zo gewaardeerde smaak van koffie uit niet-tropische ingrediënten te halen. Qua ontwikkeling van smaak, geur en vooral ook de intensiteit hebben we mooie stappen gezet. De vernieuwde smaak is gebalanceerd en heeft meer body. Daarnaast halen we nu nog meer de koffiesmaak uit dezelfde ingrediënten door ze anders te branden”, legt Klingen uit.

Vier varianten ‘koffievrije koffie’ bij Albert Heijn

Door de productie van de ‘koffievrije koffie’ wil de startup onder andere ontbossing tegengaan. De koffievervanger is gemaakt van niet-tropische ingrediënten als lupinebonen, kikkererwt en zwarte bes. Daarnaast stelt de startup dat haar footprint kleiner is dan die van originele koffiemakers. “Er is voor de productie per kopje 95% minder water nodig, 66% minder land en er wordt 76% minder CO2 uitgestoten”, aldus Klingen. In de supermarkt zijn vier varianten ‘koffievrije koffie’ verkrijgbaar: filtermaling en Nespresso compatible cups, beide met en zonder cafeïne.

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

  1. Young R&D: Hoe kan R&D het bedrijf helpen duurzamer te worden?
  2. Albert Heijn introduceert met AH Terra nieuwe plantaardige eigen-merklijn
  3. Handig overzicht: zo pakken deze productontwikkelaars hun vak aan
  4. Algenproducent ontvangt miljoeneninvestering
  5. Startups opgelet: Fi Europe 2023 zet met Innovation Awards in op duurzaamheid
  6. Startup wil Red Bull van alcoholische dranken worden: 'Hard Seltzer is de nachtmerrie van bierproducenten'
  7. Prof pleit voor waarschuwing op ultrabewerkt voedsel
  8. 'Ook gen Z wil de lekkere producten, maar wel met een beter verhaal' (podcast)
  9. No Fairytales ontwikkelt volkoren groentetortilla: 'Het was een hele klus om het niet droog of klef te krijgen'
  10. Productinnovaties augustus: Tony's Lil'Bits chocoladeballen en plantaardige Droomboter van cacaoboter
  1. Meelworm goedgekeurd als novel food. Wat is de volgende stap voor producent Ynsect?
  2. Food Future Event: Hoe vliegen andere productontwikkelaars herformulering aan?
  3. Belgische startup wil met alcoholvrije distillaten alternatief bieden voor 'mierzoete' drankjes
  4. Startup maakt visvervangers 'in het hol van de vis': 'Structuur en smaak zijn het lastigst'
  5. Aan de slag met suikerreductie? Deze collectie laat zien wat de mogelijkheden zijn
  6. Nieuwe vleesvervangers ontwikkelen? 'Snelheid is ontzettend belangrijk'
  7. Startup Enough haalt investering op voor uitbreiding Nederlandse productie mycoproteïne
  8. Vezels in de spotlight: gezond, duurzaam, goede Nutri-Score
  9. 'We krijgen weer meer vragen over smaak dan over zoutreductie mede vanwege Nutri-Score'
  10. Handig overzicht: Fermentatie en plantaardig, een vruchtbare combinatie (update)