'Koffievrije koffie' nu ook in supermarktschappen

'Koffievrije koffie' nu ook in supermarktschappen

Startup Northern Wonder produceert 'koffievrije koffie'. De startup introduceert nu een verbeterde versie van het koffiealternatief. Met de nieuwe introductie breidt de startup haar afzet ook direct uit naar het supermarktschap van Albert Heijn.

Northern Wonder introduceerde eind vorig jaar de eerste versie van haar ‘koffievrije koffie’. Daarna werkte het bedrijf naar eigen zeggen hard door aan het verder verbeteren van het koffiealternatief. “We zijn drie jaar geleden begonnen”, vertelt David Klingen, oprichter van de startup. “De eerste versie van onze boonloze koffie was al flink koffie-achtig. Met de filtermaling en capsules die we nu onder andere bij Albert Heijn gaan verkopen, gaan we weer een heel stuk verder.”

Verbeterde smaak

Voor de ontwikkeling van de koffievrije koffie werkte de startup samen met onderzoekers van de Wageningen Universiteit. “Samen met hen is het ons team van productontwikkelaars gelukt om de zo gewaardeerde smaak van koffie uit niet-tropische ingrediënten te halen. Qua ontwikkeling van smaak, geur en vooral ook de intensiteit hebben we mooie stappen gezet. De vernieuwde smaak is gebalanceerd en heeft meer body. Daarnaast halen we nu nog meer de koffiesmaak uit dezelfde ingrediënten door ze anders te branden”, legt Klingen uit.

Vier varianten ‘koffievrije koffie’ bij Albert Heijn

Door de productie van de ‘koffievrije koffie’ wil de startup onder andere ontbossing tegengaan. De koffievervanger is gemaakt van niet-tropische ingrediënten als lupinebonen, kikkererwt en zwarte bes. Daarnaast stelt de startup dat haar footprint kleiner is dan die van originele koffiemakers. “Er is voor de productie per kopje 95% minder water nodig, 66% minder land en er wordt 76% minder CO2 uitgestoten”, aldus Klingen. In de supermarkt zijn vier varianten ‘koffievrije koffie’ verkrijgbaar: filtermaling en Nespresso compatible cups, beide met en zonder cafeïne.

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Productinnovaties mei: koffiedrop van Klepper & Klepper

Productinnovaties mei: koffiedrop van Klepper & Klepper

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van mei: dropje koffie, biodivers biertje, plantaardige producten op...

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op...

Hoe beïnvloeden duurzaamheid en gezondheid het aankoopgedrag van de consument? CPS GfK | YouGov onderzocht de belangrijkste winkelstrategieën van...

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg 

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg

Suiker reduceren in voedingsmiddelen is nog niet zo makkelijk. Het dient niet alleen voor de zoete smaak, maar heeft ook vele functionele...

Foto: Kentaur op Free From Food Expo

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch: 9 spelers die innovatie...

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch. Het zijn consumententrends waar producenten uit de bakkerijsector op hun eigen manier een draai aan kunnen...

Plus Retail over plantaardig: 'We moeten versnellen, maar hoe nemen we de klant maximaal mee?'

Plus Retail over plantaardig: 'We moeten versnellen, maar hoe nemen...

'Als we vegan op de verpakking plaatsen, schoppen we de bal voor de grote massa te ver weg'. Aan het woord is Petra Morssinkhof, manager...

'Groei in plantaardig zit in wraps of pokebowls, niet in nuggets of hamburgers' (podcast)

'Groei in plantaardig zit in wraps of pokebowls, niet in nuggets of...

'Startups in plantaardig hebben een nog langere adem nodig dan die van 10 jaar geleden. Retailers worden steeds kritischer.' Aan het woord is Remko...

foto: shutterstock

Albert Heijn over hybridevlees en CO2-reductie: 'Door rundvlees deels...

Half-om-halfgehakt kennen de meeste producenten wel. Albert Heijn introduceert een nieuw soort hybride product: rundkip. De supermarkt wil met deze...

Productinnovaties april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met smaak van koffiecocktail

Productinnovaties april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met...

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met smaak van...