'Koffievrije koffie' nu ook in supermarktschappen

'Koffievrije koffie' nu ook in supermarktschappen

Startup Northern Wonder produceert 'koffievrije koffie'. De startup introduceert nu een verbeterde versie van het koffiealternatief. Met de nieuwe introductie breidt de startup haar afzet ook direct uit naar het supermarktschap van Albert Heijn.

Northern Wonder introduceerde eind vorig jaar de eerste versie van haar ‘koffievrije koffie’. Daarna werkte het bedrijf naar eigen zeggen hard door aan het verder verbeteren van het koffiealternatief. “We zijn drie jaar geleden begonnen”, vertelt David Klingen, oprichter van de startup. “De eerste versie van onze boonloze koffie was al flink koffie-achtig. Met de filtermaling en capsules die we nu onder andere bij Albert Heijn gaan verkopen, gaan we weer een heel stuk verder.”

Verbeterde smaak

Voor de ontwikkeling van de koffievrije koffie werkte de startup samen met onderzoekers van de Wageningen Universiteit. “Samen met hen is het ons team van productontwikkelaars gelukt om de zo gewaardeerde smaak van koffie uit niet-tropische ingrediënten te halen. Qua ontwikkeling van smaak, geur en vooral ook de intensiteit hebben we mooie stappen gezet. De vernieuwde smaak is gebalanceerd en heeft meer body. Daarnaast halen we nu nog meer de koffiesmaak uit dezelfde ingrediënten door ze anders te branden”, legt Klingen uit.

Vier varianten ‘koffievrije koffie’ bij Albert Heijn

Door de productie van de ‘koffievrije koffie’ wil de startup onder andere ontbossing tegengaan. De koffievervanger is gemaakt van niet-tropische ingrediënten als lupinebonen, kikkererwt en zwarte bes. Daarnaast stelt de startup dat haar footprint kleiner is dan die van originele koffiemakers. “Er is voor de productie per kopje 95% minder water nodig, 66% minder land en er wordt 76% minder CO2 uitgestoten”, aldus Klingen. In de supermarkt zijn vier varianten ‘koffievrije koffie’ verkrijgbaar: filtermaling en Nespresso compatible cups, beide met en zonder cafeïne.

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

5 trends: cruciale R&D-ontwikkelingen in zuivel en zuivelalternatieven

5 trends: cruciale R&D-ontwikkelingen in zuivel en zuivelalternatieven

Ingrediëntenleverancier International Flavors & Fragrances (IFF) heeft minutieus in kaart gebracht wat de leidende trends gaan worden voor zuivel en...

Gebakken lucht of eiwitwonder? Finnen bouwen fabriek voor microben die hard gaan op CO₂, H₂ en O₂

Gebakken lucht of eiwitwonder? Finnen bouwen fabriek voor microben...

Het Finse Solar Foods heeft de start aangekondigd van een eerste commerciële fabriek voor de productie van het eiwit Solein®. Dit eiwit, afkomstig...

Cargill zet vol in op fermentatie

Cargill's antwoord op vraag naar minder ultraprocessed is...

Niels Boetje, leider van Cargill Nederland vertelt aan VMT dat de multinational inzet op fermentatie als antwoord op de consumentenvraag naar...

IFF nestelt zich met co-creatiecentrum naast voedselfabrikanten in Wageningen

IFF nestelt zich met co-creatiecentrum naast voedselfabrikanten in...

IFF, een wereldwijde producent van smaak- en geurstoffen voor de voedingsindustrie, opent donderdag 18 april een nieuw co-creatiecentrum in...

Plantaardig versus zuivel: deze plantaardige variatie op melk is een goed alternatief voor halfvolle melk (podcast)

Plantaardig versus zuivel: deze plantaardige variatie op melk is een...

Hoe vergelijk je de verschillende plantaardige alternatieven op melk zoals soja, haver en amandel met halfvolle melk? Onderzoeker Peter de Jong...

Beeld: Rival Foods

Rival Foods opent nieuwe productielocatie om productie plantaardige...

Rival Foods opent deze zomer een nieuwe productielocatie. Met de nieuwe locatie is het volgens de producent mogelijk om de distributie van de...

Foto: ProVeg

Minder weerstand bij 'stille eiwittransitie', zo blijkt uit onderzoek...

Consumenten leggen de verantwoordelijkheid voor eiwittransitie bij supermarkten, voedselfabrikanten en cateraars. Ze verwachten goedkopere...

Beeld: Seaweed Food Solutions

Van hamburger tot brownie: scale-up maakt zeewier blends voor zoet en...

STARTUP BELICHT - Scale-up Seaweed Food Solutions maakt zeewier blends voor verschillende doeleinden in de voedingsindustrie. De blends kunnen...