Onderzoek: keurmerk wint verder terrein in supermarktschap

Onderzoek: keurmerk wint verder terrein in supermarktschap

Supermarkten verkopen steeds meer producten met een keurmerk, die zo ook marktaandeel winnen. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker Circana (voormalig IRI).

Dit meldt ANP.

Volgens Circana steeg de omzet uit voedingsmiddelen met een keurmerk voor bijvoorbeeld biologisch of duurzamer geproduceerde producten in de eerste helft van 2023 met bijna 23%. Dat is een sterkere stijging dan die van de omzet uit de verkoop van eten en drinken als geheel (10,9%).

Vooral keurmerk op kip

De fikse stijging komt onder andere doordat kip - vlees en vleeswaren - in de supermarkt vaker het Beter Leven-keurmerk heeft met één ster. Dit geeft aan dat de vleeskuikens met maximaal twaalf dieren per vierkante meter werden gehouden en ze een overdekte uitloop hebben.

Meer dan kip

Ook in andere categorieën, zoals koffie, groenten en zuivel, steeg de omzet uit deze producten harder dan de markt. Maar er zijn ook voedingsmiddelen waar keurmerken juist terrein verloren. Zo nam het marktaandeel van eieren met zo een label juist af.

Biologisch neemt af voor sommige productgroepen

Daarnaast loopt het Biologisch-label achter op andere keurmerken. De totale omzet uit deze producten steeg met slechts 8,3 procent, tegenover bijna 11 procent voor de verkoop van levensmiddelen als geheel. Daarbij merkt Circana wel op dat enkele specifieke producten met het keurmerk voor biologische landbouw juist harder groeiden dan de markt, zoals zuivelproducten en brood.

Van biologisch tot UTZ

Circana keek voor het onderzoek naar zeven keurmerken: Biologisch, ASC (kweekvis), Beter Leven (dierenwelzijn in de veeteelt), Biologisch, Fair Trade (eerlijk loon voor boeren), MSC (duurzamere visserij), On the way to PlanetProof (duurzamer voedsel), Rainforest Alliance (bescherming van het regenwoud) en UTZ (duurzamere landbouw).

Verkoopcijfers van Aldi en Lidl zijn niet meegenomen in het onderzoek.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

VLNR: dagvoorzitter Jan Arie Korevaar, Willemien Koning-Hoeve (CDA), Bart Millenaar (VVD), Jessika van Leeuwen (BBB), Lourens van Bruchem (SGP), Lara Sibbing (GL/PvdA).

'Doelen Farm-to-Fork en Green Deal hebben impact op voedselzekerheid'

In een tijd waarin geopolitieke spanningen en economische veranderingen de wereldwijde voedselvoorziening bedreigen, is het belangrijk dat Nederland...

Mozzarellaproducent Milcobel wint hoogwaardig eiwit uit reststroom

Mozzarellaproducent Milcobel wint hoogwaardig eiwit uit reststroom

De Belgische zuivelverwerker Milcobel investeerde 19 miljoen euro in een membraan-installatie die het eiwit filtert uit de weistroom die vrijkomt bij...

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn CO2-uitstoot verminderen

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn...

Albert Heijn introduceert half om halfproducten die een combinatie zijn van kip en rundvlees. Dit product heeft een lagere CO2e-uitstoot dan regulier...

Joep Rats, NZO: "Er is een verdedigende houding ontstaan, omdat de sector zich aangevallen voelt. Dat is logisch. Maar het is belangrijk om samen naar oplossingen te zoeken in plaats van tegenover elkaar te staan."

NZO-directeur: 'In een meer plantaardig voedingspatroon hebben we...

De zuivelsector wordt vaak neergezet als 'heel vervuilend' en zou daarom sterk moeten worden teruggedrongen. Dat steekt Joep Rats, nu sinds enkele...

Beeld: Arla Foods Ingredients

Van reststroom tot innovatie: Arla verwerkt wei tot gefermenteerd...

Arla Foods Ingredients lanceert een nieuw product in Latijns Amerika. Het yoghurtdrankje is ontwikkeld op basis van wei-reststromen. Veel bedrijven...

Foto: Shutterstock

Standaarden in ontwikkeling: 'Voedselveiligheid moet niet ten koste...

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...

Foto: Jumbo Supermarkten. 
v.l.n.r.: Ron Krekels (algemeen directeur Uniekaas Holland), Guus Mensink (bestuursvoorzitter DOC Kaas), Leonie en Frans Zanderink (melkveehouders), Menno Wigtman (inkoopmanager Jumbo Supermarkten)

Jumbo nieuwe 'kaas koers' in met Uniekaas Holland en DOC Kaas

Jumbo Supermarkten zet naar eigen zeggen een stap richting de verduurzaming van haar kaasketen. Dit doet het bedrijf in samenwerking met Uniekaas...

Beeld: Burg Group

Burg Group breidt uit naar de Verenigde Staten: 'Meer mensen weten...

Natuurazijn producent Burg Group heeft een nieuwe productielocatie geopend in de Verenigde Staten. Het is voor de producent de eerste vestiging...