Onderzoek: keurmerk wint verder terrein in supermarktschap

Onderzoek: keurmerk wint verder terrein in supermarktschap

Supermarkten verkopen steeds meer producten met een keurmerk, die zo ook marktaandeel winnen. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker Circana (voormalig IRI).

Dit meldt ANP.

Volgens Circana steeg de omzet uit voedingsmiddelen met een keurmerk voor bijvoorbeeld biologisch of duurzamer geproduceerde producten in de eerste helft van 2023 met bijna 23%. Dat is een sterkere stijging dan die van de omzet uit de verkoop van eten en drinken als geheel (10,9%).

Vooral keurmerk op kip

De fikse stijging komt onder andere doordat kip - vlees en vleeswaren - in de supermarkt vaker het Beter Leven-keurmerk heeft met één ster. Dit geeft aan dat de vleeskuikens met maximaal twaalf dieren per vierkante meter werden gehouden en ze een overdekte uitloop hebben.

Meer dan kip

Ook in andere categorieën, zoals koffie, groenten en zuivel, steeg de omzet uit deze producten harder dan de markt. Maar er zijn ook voedingsmiddelen waar keurmerken juist terrein verloren. Zo nam het marktaandeel van eieren met zo een label juist af.

Biologisch neemt af voor sommige productgroepen

Daarnaast loopt het Biologisch-label achter op andere keurmerken. De totale omzet uit deze producten steeg met slechts 8,3 procent, tegenover bijna 11 procent voor de verkoop van levensmiddelen als geheel. Daarbij merkt Circana wel op dat enkele specifieke producten met het keurmerk voor biologische landbouw juist harder groeiden dan de markt, zoals zuivelproducten en brood.

Van biologisch tot UTZ

Circana keek voor het onderzoek naar zeven keurmerken: Biologisch, ASC (kweekvis), Beter Leven (dierenwelzijn in de veeteelt), Biologisch, Fair Trade (eerlijk loon voor boeren), MSC (duurzamere visserij), On the way to PlanetProof (duurzamer voedsel), Rainforest Alliance (bescherming van het regenwoud) en UTZ (duurzamere landbouw).

Verkoopcijfers van Aldi en Lidl zijn niet meegenomen in het onderzoek.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Consumentenbond: 'Meer volkoren granen in kant-en-klaarmaaltijden'

Consumentenbond: 'Meer volkoren granen in kant-en-klaarmaaltijden'

In kant-en-klare maaltijden zijn steeds vaker volkorengranen verwerkt, concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek naar 400...

foto: shutterstock

Pluimveesector vreest honderden faillissementen door mestplan

Honderden pluimveebedrijven in Nederland dreigen failliet te gaan als gevolg van het mestplan van landbouwminister Femke Wiersma, waarschuwt Bart-Jan...

foto: Kalver-Liefde.nl

Diervriendelijk zuivel? Jumbo verkoopt melk van start-up Kalverliefde

Jumbo heeft vanaf vandaag melk van start-up Kalverliefde opgenomen in het assortiment.

Na Lidl komt ook supermarkt Dirk met hybride vleesproducten

Na Lidl komt ook supermarkt Dirk met hybride vleesproducten

Supermarktketen Dirk volgt Lidl en introduceert half-om-half gehakt en runderhamburgers met 'plantaardige toevoeging'.

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet onmogelijk'

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet...

Producenten bieden producten graag aan in de supermarktschappen. Maar de weg van het bedenken van een product tot het daadwerkelijk in de schappen...

VMT 6 (2024): Wetgeving duurzaamheid

VMT 6 (2024): Wetgeving duurzaamheid

Duurzaamheid is voor voedselproducenten geen keuze meer, maar onderdeel van wetgeving. Hoe ga je om met reststroomverwerking? Wat is de laatste stand...

Kees de Jong (links) presenteert het Mobi Mushroom-concept aan Henk Staghouwer (rechts), voormalig Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Paddenstoelen vervangen de veestapel? Mobiele kwekerij moet...

Hoe kan de voedingsmiddelenindustrie minder CO2 produceren? Mobi Mushroom en paddenstoelenproducent Mitro Fresh hebben een mobiele 40-foot container...

V.l.n.r.: Zeki Teker van Teker Group, Ludo Tuyaerts van GEA Food Solutions en Hüseyin Teker van Teker Group.

Teker Group breidt uit in Charleroi vanwege groeiende vraag

De Teker Group zet grote stappen. De Belgische kipspecialist bouwt een moderne productiefaciliteit van 10.000 m2 in Charleroi en nam begin september...