Dit moeten foodbedrijven weten over duurzaamheidskeurmerken

Dit moeten foodbedrijven weten over duurzaamheidskeurmerken

"Vroeger was duurzaamheid meer een vrijwillige keuze. Bedrijven bepaalden zelf over welke onderwerpen en met welke indicatoren ze rapporteerden. Nu bepalen retail, overheden en banken welke indicatoren van belang zijn," zegt duurzaamheidsexpert Koen Boone.

Koen Boone is Managing Director Europe bij The Sustainability Consortium Wageningen Economic Research en al 20 jaar duurzaamheidsexpert. Hij is keynote spreker tijdens de Food Sustainability Update op 11 april aanstaande.

In dit artikel vertelt Boone kort wat over een aantal belangrijke ontwikkelingen. Tijdens het online event gaat hij dieper in op al deze onderwerpen:

1. Aan de slag gaan met duurzaamheid is niet meer vrijwillig

Koen Boone houdt zich al 20 jaar met het onderwerp duurzaamheid bezig. Hij ziet de laatste 3 à 4 jaar een belangrijke trendbreuk. “Voorheen was duurzaamheid meer een vrijwillige keuze. Bedrijven bepaalden zelf over welke onderwerpen en met welke indicatoren ze rapporteerden. Nu bepalen retail, overheden en banken welke indicatoren van belang zijn.”

Al deze inspanningen van bedrijven zijn volgens Boone nu nog maar beperkt zichtbaar voor consumenten. “Op 81% van voedingsmiddelen staat geen topkeurmerk zoals aangemerkt door Milieu Centraal. Daar moet een overkoepelend duurzaamheidskeurmerk bij helpen.”

2. Fransenzorgden voor doorbraak in meten duurzaamheid

In Europa gaat vooral Frankrijk heel ver met het meten van duurzaamheid, zegt Boone. “In 2023 introduceert de overheid een Ecolabel. (Dit is anders dan het private initiatief Eco-Score (red.))” Dit keurmerk meet de totale milieu-impact van een voedingsmiddel. De methodologie die de Franse overheid gebruikt, heeft volgens Boone voor een doorbraak gezorgd.

3. Duurzaamheidskeurmerken zijn er op verschillende niveaus: Europa, individuele landen en retail

Niet alleen Frankrijk heeft een duurzaamheidskenmerk ontwikkeld. Ook binnen de retail ontstaan veel private meetsystemen.

Ook Nederland onderzoekt de mogelijkheden voor een soortgelijk keurmerk onder leiding van het ministerie van LNV met medewerking van onder andere CBL, FNLI, MVO en voedingsmiddelenbedrijven zoals HAK, Unilever en Vion.

“LNV startte twee jaar geleden met een onderzoek naar de erkenning van de duurzaamheid van Nederlandse producten in het buitenland. Nederlandse keurmerken zoals Planet Proof en 1 ster Beter Leven worden in het buitenland beperkt erkend. Met deze groep proberen we zoveel mogelijk op te trekken met de belangrijkste buitenlandse ecolabel-initiatieven zodat we vanaf het begin zoveel mogelijk EU breed harmoniseren.”

Bijna alle private en publieke initiatieven baseren zich op een geharmoniseerde methodologie die is ontwikkeld door de EU: Product Environmental Footprint (PEF). “Ook werkt de EU aan een labeling framework maar het zal nog even duren voordat dit tot een concreet label leidt (als dat al het geval is).”

Food Sustainability Update

Koen Boone zal tijdens het live online event Food Sustainability Update dieper op deze materie ingaan. Hij zal onder andere vertellen hoe bedrijven zich op deze ontwikkelingen kunnen voorbereiden.

“In Frankrijk verwacht de overheid dat alle bedrijven meedoen met het Ecolabel. Geen enkel bedrijf kan achterblijven.”

Bekijk het hele programma

Meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

VLNR: dagvoorzitter Jan Arie Korevaar, Willemien Koning-Hoeve (CDA), Bart Millenaar (VVD), Jessika van Leeuwen (BBB), Lourens van Bruchem (SGP), Lara Sibbing (GL/PvdA).

'Doelen Farm-to-Fork en Green Deal hebben impact op voedselzekerheid'

In een tijd waarin geopolitieke spanningen en economische veranderingen de wereldwijde voedselvoorziening bedreigen, is het belangrijk dat Nederland...

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn CO2-uitstoot verminderen

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn...

Albert Heijn introduceert half om halfproducten die een combinatie zijn van kip en rundvlees. Dit product heeft een lagere CO2e-uitstoot dan regulier...

Joep Rats, NZO: "Er is een verdedigende houding ontstaan, omdat de sector zich aangevallen voelt. Dat is logisch. Maar het is belangrijk om samen naar oplossingen te zoeken in plaats van tegenover elkaar te staan."

NZO-directeur: 'In een meer plantaardig voedingspatroon hebben we...

De zuivelsector wordt vaak neergezet als 'heel vervuilend' en zou daarom sterk moeten worden teruggedrongen. Dat steekt Joep Rats, nu sinds enkele...

Beeld: Arla Foods Ingredients

Van reststroom tot innovatie: Arla verwerkt wei tot gefermenteerd...

Arla Foods Ingredients lanceert een nieuw product in Latijns Amerika. Het yoghurtdrankje is ontwikkeld op basis van wei-reststromen. Veel bedrijven...

Foto: Shutterstock

Standaarden in ontwikkeling: 'Voedselveiligheid moet niet ten koste...

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...

Foto: Jumbo Supermarkten. 
v.l.n.r.: Ron Krekels (algemeen directeur Uniekaas Holland), Guus Mensink (bestuursvoorzitter DOC Kaas), Leonie en Frans Zanderink (melkveehouders), Menno Wigtman (inkoopmanager Jumbo Supermarkten)

Jumbo nieuwe 'kaas koers' in met Uniekaas Holland en DOC Kaas

Jumbo Supermarkten zet naar eigen zeggen een stap richting de verduurzaming van haar kaasketen. Dit doet het bedrijf in samenwerking met Uniekaas...

Beeld: Burg Group

Burg Group breidt uit naar de Verenigde Staten: 'Meer mensen weten...

Natuurazijn producent Burg Group heeft een nieuwe productielocatie geopend in de Verenigde Staten. Het is voor de producent de eerste vestiging...

Consumenten kopen meer biologisch fruit

Consumenten kopen meer biologisch fruit

25% van de foodomzet komt vanuit producten met een keurmerk. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Volgens de...