Ook Albert Heijn stopt met het invliegen van groente en fruit

Ook Albert Heijn stopt met het invliegen van groente en fruit

Albert Heijn stopt vanaf 1 juni 2023 met het invliegen van groente en fruit. Het gaat hierbij om producten als sugarsnaps, haricot verts en passiefruit. Albert Heijn volgt hiermee supermarktketen Lidl en PLUS op.

Albert Heijn heeft naar eigen zeggen de afgelopen jaren samengewerkt met telers en leveranciers om alternatieve transportmogelijkheden te verwezenlijken. De supermarkt stopt daarbij met luchttransport. Vanaf begin juni worden verschillende onbewerkte groente en fruitproducten via zeecontainers- of wegtransport naar Nederland vervoerd. Dat laat Henk van Harn weten, directeur merchandising en sourcing bij Albert Heijn.

Lidl en PLUS

In 2022 stopte Lidl ook met het invliegen van groente en fruit. Bij hen gaat het om onder andere peulvruchten en aspergetips. Deze zijn nog wel bij de supermarkt beschikbaar, maar worden dan bijvoorbeeld per boot naar Nederland getransporteerd. Tegelijkertijd meldde sectorgenoot PLUS al een aantal jaar geen groente en fruit in te vliegen, met uitzondering van groene asperges.

Nederlandse gember

Ook heeft de supermarktketen opties bekeken om producten vanuit andere teelgebieden te importeren. Zo is Albert Heijn bezig met het op kleine schaal testen van Nederlandse gember. Gember verkocht bij Albert Heijn wordt tot op heden nog geïmporteerd vanuit China of Zuid-Amerika.

VLNR: dagvoorzitter Jan Arie Korevaar, Willemien Koning-Hoeve (CDA), Bart Millenaar (VVD), Jessika van Leeuwen (BBB), Lourens van Bruchem (SGP), Lara Sibbing (GL/PvdA).

Europese voedselstrategie volgens verse EU-politici: voedselzekerheid...

In een tijd waarin geopolitieke spanningen en economische veranderingen de wereldwijde voedselvoorziening bedreigen, is het belangrijk dat Nederland...

Joep Rats, NZO: "Er is een verdedigende houding ontstaan, omdat de sector zich aangevallen voelt. Dat is logisch. Maar het is belangrijk om samen naar oplossingen te zoeken in plaats van tegenover elkaar te staan."

NZO-directeur: 'In een meer plantaardig voedingspatroon hebben we...

De zuivelsector wordt vaak neergezet als 'heel vervuilend' en zou daarom sterk moeten worden teruggedrongen. Dat steekt Joep Rats, nu sinds enkele...

Beeld: Arla Foods Ingredients

Van reststroom tot innovatie: Arla verwerkt wei tot gefermenteerd...

Arla Foods Ingredients lanceert een nieuw product in Latijns Amerika. Het yoghurtdrankje is ontwikkeld op basis van wei-reststromen. Veel bedrijven...

Foto: Shutterstock

Standaarden in ontwikkeling: 'Voedselveiligheid moet niet ten koste...

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...

Foto: Jumbo Supermarkten. 
v.l.n.r.: Ron Krekels (algemeen directeur Uniekaas Holland), Guus Mensink (bestuursvoorzitter DOC Kaas), Leonie en Frans Zanderink (melkveehouders), Menno Wigtman (inkoopmanager Jumbo Supermarkten)

Jumbo nieuwe 'kaas koers' in met Uniekaas Holland en DOC Kaas

Jumbo Supermarkten zet naar eigen zeggen een stap richting de verduurzaming van haar kaasketen. Dit doet het bedrijf in samenwerking met Uniekaas...

Beeld: Burg Group

Burg Group breidt uit naar de Verenigde Staten: 'Meer mensen weten...

Natuurazijn producent Burg Group heeft een nieuwe productielocatie geopend in de Verenigde Staten. Het is voor de producent de eerste vestiging...

Consumenten kopen meer biologisch fruit

Consumenten kopen meer biologisch fruit

25% van de foodomzet komt vanuit producten met een keurmerk. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Volgens de...

ING: 'Zuivelverwerkers willen CO2-uitstoot verminderen, maar consument wil er nauwelijks voor betalen'

ING: 'Zuivelverwerkers willen CO2-uitstoot verminderen, maar...

Steeds meer grote internationale zuivelverwerkers willen de CO2-uitstoot van de productie van melk omlaag brengen. Ze worstelen hoe ze de hogere...