Ook Albert Heijn stopt met het invliegen van groente en fruit

Ook Albert Heijn stopt met het invliegen van groente en fruit

Albert Heijn stopt vanaf 1 juni 2023 met het invliegen van groente en fruit. Het gaat hierbij om producten als sugarsnaps, haricot verts en passiefruit. Albert Heijn volgt hiermee supermarktketen Lidl en PLUS op.

Albert Heijn heeft naar eigen zeggen de afgelopen jaren samengewerkt met telers en leveranciers om alternatieve transportmogelijkheden te verwezenlijken. De supermarkt stopt daarbij met luchttransport. Vanaf begin juni worden verschillende onbewerkte groente en fruitproducten via zeecontainers- of wegtransport naar Nederland vervoerd. Dat laat Henk van Harn weten, directeur merchandising en sourcing bij Albert Heijn.

Lidl en PLUS

In 2022 stopte Lidl ook met het invliegen van groente en fruit. Bij hen gaat het om onder andere peulvruchten en aspergetips. Deze zijn nog wel bij de supermarkt beschikbaar, maar worden dan bijvoorbeeld per boot naar Nederland getransporteerd. Tegelijkertijd meldde sectorgenoot PLUS al een aantal jaar geen groente en fruit in te vliegen, met uitzondering van groene asperges.

Nederlandse gember

Ook heeft de supermarktketen opties bekeken om producten vanuit andere teelgebieden te importeren. Zo is Albert Heijn bezig met het op kleine schaal testen van Nederlandse gember. Gember verkocht bij Albert Heijn wordt tot op heden nog geïmporteerd vanuit China of Zuid-Amerika.

Hybride gehaktmix van Lidl een blijvertje? Experts vinden het spannend

Hybride gehaktmix van Lidl een blijvertje? Experts vinden het spannend

Lidl introduceerde onlangs een hybride gehaktmix met erwteneiwit. Hybride vleesproducten lijken lastig te vermarkten want hoe communiceer je het naar de consument? Rob Morren van ABN Amro, Hans Dagevos van de WUR en Jeroen Willemsen van FoodValley NL denken dat de tijd nu wel rijp is voor zo'n product, hoewel het spannend blijft.

Supermarkten zetten samen in op duurzame cashewketen aangespoord door wetgeving

Supermarkten zetten samen in op duurzame cashewketen aangespoord door wetgeving

Alle CBL-supermarkten gaan samen huismerk cashew-snacknoten duurzaam certificeren. Dat is nodig want de cashewketen is complex en er zijn genoeg duurzaamheidsissues.

PLMA-exposanten over innovaties en claims: 'Als afnemers het prijskaartje zien, haken er veel af'

PLMA-exposanten over innovaties en claims: 'Als afnemers het prijskaartje zien, haken er veel af'

Op de huismerkenbeurs PLMA (Private Label Manufacturers Association) in Amsterdam waren talloze verpakkingsinnovaties en duurzaamheidsclaims te zien. VMT vroeg verschillende producenten waar belangstelling voor is binnen de private label sector. Is duurzaamheid trending of zien bedrijven dit vooral als een must?

Zijn supermarkten tevreden met één set duurzaamheidsdata? Pilot ImpactBuying moet lijn brengen in vraag naar klimaatdata

Zijn supermarkten tevreden met één set duurzaamheidsdata? Pilot ImpactBuying moet lijn brengen in vraag naar klimaatdata

Ambitieuze doelstellingen plus de Europese CSRD-wetgeving maken dat retailers enorme hoeveelheden klimaatdata aan foodbedrijven vragen. Om dit te stroomlijnen in één dataset ging ImpactBuying met zes retailers om tafel. Ceo Leontien Hasselman-Plugge vertelt over de voortgang van het project: "Dit onderwerp gaat niet meer weg, ook niet voor kleine bedrijven."

Consumenten kopen meer duurzame voeding

Consumenten kopen meer duurzame voeding

Consumenten in Nederland gaven vorig jaar 12,6 miljard euro uit aan voeding. De totale hoeveelheid verkochte duurzame voedselproducten groeide 3...

Voedselverspilling in supermarkten neemt steeds verder af

Voedselverspilling in supermarkten neemt steeds verder af

De voedselverspilling van Nederlandse supermarkten is vorig jaar verder gedaald. Van de totale inkoop door supermarkten kwam 0,89 procent vorig jaar...

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen te gaan 

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen...

Vanaf vandaag staat er een 'kijk-, ruik- en proeflogo' op de verpakkingen van Albert Heijn eigenmerk magere- en volle yoghurt en karnemelk. Het logo...

Foto: FSSC 22000

FSSC 22000 versie 6 krijgt GFSI-erkenning

Foundation FSSC meldt dat de nieuwste versie van hun schema, FSSC 22000 versie 6, op 23 augustus 2024 de Global Food Safety Initiative (GFSI)...

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Eén derde van de consumenten kan gecertificeerde duurzaamheidskeurmerken niet onderscheiden van fictieve logo's en valse claims. De...

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op...

Hoe beïnvloeden duurzaamheid en gezondheid het aankoopgedrag van de consument? CPS GfK | YouGov onderzocht de belangrijkste winkelstrategieën van...

Ingrediënten uit reststromen: wat kan de productontwikkelaar ermee?

Ingrediënten uit reststromen: wat kan de productontwikkelaar ermee?

Geupcyclede ingrediënten gebruiken als productontwikkelaar. Duurzaam zijn ze zeker. Maar voor succesvolle productontwikkeling vragen foodbedrijven om...

Hoe microplastics mee te nemen in een LCA? TNO ontwikkelt meetmethode

Hoe microplastics mee te nemen in een LCA? TNO ontwikkelt meetmethode

Door het gebruik van plastic verpakkingen, komen er ook steeds microplastics voor in het milieu. De impact van deze kleine deeltjes is nog geen...