VMT
VMT
Meten en communiceren van duurzaamheid: hoe doen foodbedrijven dat?

Meten en communiceren van duurzaamheid: hoe doen foodbedrijven dat?

Elk foodbedrijf – groot of klein – is bezig met duurzaamheid. CO2-footprint berekenen, reststromen in kaart brengen, energie duurzaam winnen. De mogelijkheden lijken eindeloos. Waar begin je met het meten van duurzaamheid? En wat vertel je de consument? Op het online event Food Sustainability Update op 11 april geven experts inzicht hoe dit aan te pakken, compleet met demo’s en praktijkvoorbeelden.

Meten en communiceren van duurzaamheid: hoe doen foodbedrijven dat?

Keurmerken voor duurzaamheid zijn talrijk, vaak voor onderdelen van duurzaamheid bijvoorbeeld over de verpakkingen. Overkoepelende duurzaamheidskeurmerken zijn volop in ontwikkeling, op Europees niveau, maar ook landen ontwikkelen hun eigen overkoepelend duurzaamheidskeurmerk.

Koen Boone is Managing Director Europe bij The Sustainability Consortium Wageningen Economic Research. Hij zal in zijn keynote alles vertellen over de ontwikkeling van duurzaamheidskeurmerken in Europa én in Nederland.

MKB en duurzaamheid

Grote bedrijven hebben vaak een hele afdeling waar meerdere mensen zich met duurzaamheid bezighouden. Kleinere bedrijven moeten het op een andere manier oplossen. Marc Herberigs, Sustainability Consultant Stichting Stimular zal uitleggen hoe het MKB makkelijk de CO2-footprint in kaart kan brengen met de Milieubarometer. Hij zal ook een demo geven.

Els van Soest-Cornelissen, Quality and Food Safety Manager bij groentebedrijf Vezet heeft deze barometer toegepast en vertelt hoe zij de resultaten in haar bedrijf inzet.

Klimaatneutraal produceren

Veel bedrijven willen klimaatneutraal produceren. Van Pepsico tot FrieslandCampina stellen stevige doelen om voor een bepaalde datum klimaatneutraal te produceren. Maar wat is daarvoor nodig? En hoe kunnen ook kleine bedrijven hiermee aan de slag? Suzanne van der Pijll, managing Partner bij Schuttelaar & Partners zal een stappenplan geven hoe bedrijven richting klimaatneutraal kunnen gaan.

Duurzaamheid communiceren

Hoe vertel je de consument waar je mee bezig bent, en hoe vertel je het? Retailers zijn daar hee erg mee bezig.

Duurzaamheidsmanager Marlijn Simons van PLUS zal tijdens de Food Sustainability Update vertellen hoe de supermarktketen duurzaamheid en de communicatie daarvan aanvliegt.

Klik op onderstaande foto voor meer informatie of om je direct aan te melden!

Eerder verschenen

  1. HAK stapt over op lokaal biologisch: ‘Disruptieve aanpak nodig om vraag te vergroten’
  2. Hoe duurzaam ben je als foodbedrijf? ‘Je kunt er geen lat tegenaan leggen en zeggen: nu ben je duurzaam’
  3. 11-04-2023 | VMT Food Sustainability Update: Meten en communiceren van duurzaamheid, hoe pak je dat aan?
  4. Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel focust extra op mannen dit jaar
  5. Theezakjes en koffiepads mogen bij gft-afval
  6. Dierenwelzijn niet in orde: NVWA neemt 70 verwaarloosde runderen in bewaring
  7. On Topic: voedselverpakkingen recyclen, wat is mogelijk?
  8. Brandt & Levie wil ‘eenheidsworst’ tegengaan door sharefunding
  9. Voedselverspilling tegengaan? Reststromen hergebruiken? Zo doen deze 16 bedrijven dat
  10. Europa zet met nieuwe verpakkingsregels in op hergebruik, minder verpakkingen en meer recyclecapaciteit
  1. Trending in food 2023: dit zijn de 6 ontwikkelingen die er nu toe doen
  2. Welke 15 vragen moet je je als bedrijf stellen als je circulair wil ondernemen?
  3. Zo gebruiken 2 foodbedrijven elektrificatie om te verduurzamen
  4. Digitaal statiegeld moet in Vlaanderen zwerfvuil voorkomen
  5. Infrarood kan gas gestookte hittebehandeling vaak prima vervangen
  6. Zuivelreus wil ‘klimaatneutraal’ worden: na transport en productie nu boeren aan de beurt
  7. Zo werkt supermarktketen Lidl aan duurzaamheid
  8. Startup fermenteert reststromen tomatensaus, appelsap en bier: ‘We kunnen een keur aan reststromen verwerken’
  9. Greencovery haalt waardevolle ingrediënten uit zijstromen en wil van upcycling de norm maken
  10. Johan Hulleman (ex-Jumbo): 'Wet over ontbossing gaat grote impact hebben op retailers'