Meten en communiceren van duurzaamheid: hoe doen foodbedrijven dat?

Meten en communiceren van duurzaamheid: hoe doen foodbedrijven dat?

Elk foodbedrijf - groot of klein - is bezig met duurzaamheid. CO2-footprint berekenen, reststromen in kaart brengen, energie duurzaam winnen. De mogelijkheden lijken eindeloos. Waar begin je met het meten van duurzaamheid? En wat vertel je de consument? Op het online event Food Sustainability Update op 11 april geven experts inzicht hoe dit aan te pakken, compleet met demo's en praktijkvoorbeelden.

Keurmerken voor duurzaamheid zijn talrijk, vaak voor onderdelen van duurzaamheid bijvoorbeeld over de verpakkingen. Overkoepelende duurzaamheidskeurmerken zijn volop in ontwikkeling, op Europees niveau, maar ook landen ontwikkelen hun eigen overkoepelend duurzaamheidskeurmerk.

Koen Boone is Managing Director Europe bij The Sustainability Consortium Wageningen Economic Research. Hij zal in zijn keynote alles vertellen over de ontwikkeling van duurzaamheidskeurmerken in Europa én in Nederland.

MKB en duurzaamheid

Grote bedrijven hebben vaak een hele afdeling waar meerdere mensen zich met duurzaamheid bezighouden. Kleinere bedrijven moeten het op een andere manier oplossen. Marc Herberigs, Sustainability Consultant Stichting Stimular zal uitleggen hoe het MKB makkelijk de CO2-footprint in kaart kan brengen met de Milieubarometer. Hij zal ook een demo geven.

Els van Soest-Cornelissen, Quality and Food Safety Manager bij groentebedrijf Vezet heeft deze barometer toegepast en vertelt hoe zij de resultaten in haar bedrijf inzet.

Klimaatneutraal produceren

Veel bedrijven willen klimaatneutraal produceren. Van Pepsico tot FrieslandCampina stellen stevige doelen om voor een bepaalde datum klimaatneutraal te produceren. Maar wat is daarvoor nodig? En hoe kunnen ook kleine bedrijven hiermee aan de slag? Suzanne van der Pijll, managing Partner bij Schuttelaar & Partners zal een stappenplan geven hoe bedrijven richting klimaatneutraal kunnen gaan.

Duurzaamheid communiceren

Hoe vertel je de consument waar je mee bezig bent, en hoe vertel je het? Retailers zijn daar hee erg mee bezig.

Duurzaamheidsmanager Marlijn Simons van PLUS zal tijdens de Food Sustainability Update vertellen hoe de supermarktketen duurzaamheid en de communicatie daarvan aanvliegt.

Klik op onderstaande foto voor meer informatie of om je direct aan te melden!

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

VLNR: dagvoorzitter Jan Arie Korevaar, Willemien Koning-Hoeve (CDA), Bart Millenaar (VVD), Jessika van Leeuwen (BBB), Lourens van Bruchem (SGP), Lara Sibbing (GL/PvdA).

'Doelen Farm-to-Fork en Green Deal hebben impact op voedselzekerheid'

In een tijd waarin geopolitieke spanningen en economische veranderingen de wereldwijde voedselvoorziening bedreigen, is het belangrijk dat Nederland...

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn CO2-uitstoot verminderen

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn...

Albert Heijn introduceert half om halfproducten die een combinatie zijn van kip en rundvlees. Dit product heeft een lagere CO2e-uitstoot dan regulier...

Joep Rats, NZO: "Er is een verdedigende houding ontstaan, omdat de sector zich aangevallen voelt. Dat is logisch. Maar het is belangrijk om samen naar oplossingen te zoeken in plaats van tegenover elkaar te staan."

NZO-directeur: 'In een meer plantaardig voedingspatroon hebben we...

De zuivelsector wordt vaak neergezet als 'heel vervuilend' en zou daarom sterk moeten worden teruggedrongen. Dat steekt Joep Rats, nu sinds enkele...

Beeld: Arla Foods Ingredients

Van reststroom tot innovatie: Arla verwerkt wei tot gefermenteerd...

Arla Foods Ingredients lanceert een nieuw product in Latijns Amerika. Het yoghurtdrankje is ontwikkeld op basis van wei-reststromen. Veel bedrijven...

Foto: Shutterstock

Standaarden in ontwikkeling: 'Voedselveiligheid moet niet ten koste...

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...

Foto: Jumbo Supermarkten. 
v.l.n.r.: Ron Krekels (algemeen directeur Uniekaas Holland), Guus Mensink (bestuursvoorzitter DOC Kaas), Leonie en Frans Zanderink (melkveehouders), Menno Wigtman (inkoopmanager Jumbo Supermarkten)

Jumbo nieuwe 'kaas koers' in met Uniekaas Holland en DOC Kaas

Jumbo Supermarkten zet naar eigen zeggen een stap richting de verduurzaming van haar kaasketen. Dit doet het bedrijf in samenwerking met Uniekaas...

Beeld: Burg Group

Burg Group breidt uit naar de Verenigde Staten: 'Meer mensen weten...

Natuurazijn producent Burg Group heeft een nieuwe productielocatie geopend in de Verenigde Staten. Het is voor de producent de eerste vestiging...

Consumenten kopen meer biologisch fruit

Consumenten kopen meer biologisch fruit

25% van de foodomzet komt vanuit producten met een keurmerk. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Volgens de...