Meten en communiceren van duurzaamheid: hoe doen foodbedrijven dat?

Meten en communiceren van duurzaamheid: hoe doen foodbedrijven dat?

Elk foodbedrijf – groot of klein – is bezig met duurzaamheid. CO2-footprint berekenen, reststromen in kaart brengen, energie duurzaam winnen. De mogelijkheden lijken eindeloos. Waar begin je met het meten van duurzaamheid? En wat vertel je de consument? Op het online event Food Sustainability Update op 11 april geven experts inzicht hoe dit aan te pakken, compleet met demo’s en praktijkvoorbeelden.

Keurmerken voor duurzaamheid zijn talrijk, vaak voor onderdelen van duurzaamheid bijvoorbeeld over de verpakkingen. Overkoepelende duurzaamheidskeurmerken zijn volop in ontwikkeling, op Europees niveau, maar ook landen ontwikkelen hun eigen overkoepelend duurzaamheidskeurmerk.

Koen Boone is Managing Director Europe bij The Sustainability Consortium Wageningen Economic Research. Hij zal in zijn keynote alles vertellen over de ontwikkeling van duurzaamheidskeurmerken in Europa én in Nederland.

MKB en duurzaamheid

Grote bedrijven hebben vaak een hele afdeling waar meerdere mensen zich met duurzaamheid bezighouden. Kleinere bedrijven moeten het op een andere manier oplossen. Marc Herberigs, Sustainability Consultant Stichting Stimular zal uitleggen hoe het MKB makkelijk de CO2-footprint in kaart kan brengen met de Milieubarometer. Hij zal ook een demo geven.

Els van Soest-Cornelissen, Quality and Food Safety Manager bij groentebedrijf Vezet heeft deze barometer toegepast en vertelthoe zij de resultaten in haar bedrijf inzet.

Klimaatneutraal produceren

Veel bedrijven willen klimaatneutraal produceren. Van Pepsico tot FrieslandCampina stellen stevige doelen om voor een bepaalde datum klimaatneutraal te produceren. Maar wat is daarvoor nodig? En hoe kunnen ook kleine bedrijven hiermee aan de slag? Suzanne van der Pijll, managing Partner bij Schuttelaar & Partners zal een stappenplan geven hoe bedrijven richting klimaatneutraal kunnen gaan.

Duurzaamheid communiceren

Hoe vertel je de consument waar je mee bezig bent, en hoe vertel je het? Retailers zijn daar hee erg mee bezig.

Duurzaamheidsmanager Marlijn Simons van PLUS zal tijdens de Food Sustainability Update vertellen hoe de supermarktketen duurzaamheid en de communicatie daarvan aanvliegt.

Klik op onderstaande foto voor meer informatie of om je direct aan te melden!

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

  1. Waterlinzen of bierdraf duurzaam drogen? Met microgolven kan het efficiënt en CO2-neutraal
  2. Stappenplan: Zo breng je de CO2-uitstoot in kaart
  3. Producten ontwikkelen met ge-upcyclede ingrediënten? Dit zijn 5 tips van experts
  4. Dit doen Verstegen, Colzaco en Dutch Cuisine om  biodiversiteit te bevorderen
  5. Hoe pak je duurzaamheid praktisch aan? Foodbedrijf Vezet vertelt hoe ze met experts CO2-emissies in kaart bracht
  6. 5 supermarktketens doen wegwerpzakjes voor groente en fruit in de ban
  7. Blik buitenlandse sperziebonen of verse Nederlandse wortelen? Europees ecolabel moet consument helpen bij deze keuze
  8. Dit moeten foodbedrijven weten over duurzaamheidskeurmerken
  9. Nieuw collectief plan van Wageningen Universiteit moet eiwittransitie versnellen
  10. Ook Albert Heijn stopt met het invliegen van groente en fruit
  1. Sunt gaat van verspilde banaan naar duurzame puree: ‘We zijn de eerste in Europa die deze bananenpuree produceert’
  2. Voedselonzekerheid grootste thema komende jaren: 3 zaken die foodindustrie moet regelen
  3. Zelfs taart kan in herbruikbare verpakking, denken winnende HAS-studenten
  4. Melkverspilling reduceren? Slimme technologie kan zuivelbedrijven helpen
  5. Reststroom van pastaproductie is rijk aan eiwit en vezel: ‘De stroom wordt stabiel doordat we het snel ontvetten'
  6. CO2 uit de lucht omzetten in verpakkingsmateriaal? Coca-Cola steunt onderzoeksproject Universiteit Twente
  7. Restpartijen goed tegen voedselverspilling: ‘Sommige producten na houdbaarheid nog te eten’
  8. Van gehakt tot boter: deze 5 producten zijn duurzaam verpakt  
  9. Met de Banana Factory schaalt SUNT Food de verwerking van verspilde bananen op
  10. Hessing Supervers opent 'meest duurzame' fabriek in Greenport Venlo