Hoe pak je duurzaamheid praktisch aan? Foodbedrijf Vezet vertelt hoe ze met experts CO2-emissies in kaart bracht

Hoe pak je duurzaamheid praktisch aan? Foodbedrijf Vezet vertelt hoe ze met experts CO2-emissies in kaart bracht

Groentesnijderij Vezet wilde als elk bedrijf aan de slag met duurzaamheid. Hun grootste klant Albert Heijn vroeg hen om hun CO2-footprint in kaart te brengen. "In het begin hadden we geen idee waar we moesten beginnen," vertelt Els van Soest-Cornelissen, kwaliteitsmanager bij het bedrijf die ook duurzaamheid in haar takenpakket heeft.

Van Soest ging op zoek naar informatie, maar verzandde in een woud aan duurzaamheidsrapporten. “Ik kon er helemaal niets mee.” Ze stuitte in haar zoektocht op de stichting Stimular die de Milieubarometer beheert. “Bij hen kon ik met al mijn vragen terecht.”

Van Soest en Marc Herberigs van Stimular zullen op 11 april tijdens het live online event Food Sustainability Update vertellen hoe ze dit traject samen hebben aangepakt.

Scope 1, 2 en 3

Voor Albert Heijn moest Vezet de CO2-emissies van de eigen bedrijfsvoering (scope 1 en 2) en de emissies in de keten (scope 3) in kaart brengen. Het bedrijf had al een goed beeld van de CO2-emissies van haar gebouwen en eigen vervoer met behulp van de Milieubarometer.

Data van de eigen bedrijfsvoering is meestal goed gedocumenteerd. Dit gaat dan om elektriciteit-, gas- en brandstofverbruik. Zo ook bij Vezet. Voor scope 3 moeten bedrijven dieper graven.

Goede data erg belangrijk

Van Soest: “Het is vooral belangrijk wat je precies invult. Een voorbeeld: hoe voer je verpakkingen in in het systeem? Gebruik je kilo’s of gebruik je eenheden? Een inkoper zal wat anders invullen.” Scope 3 heeft Vezet met hulp van Stimular in kaart gebracht. Stimular heeft de kennis zo veel mogelijk overgedragen en nu is Vezet hiermee zelfstandig aan de slag.

Samen met de telers analyseren we nu de milieu-impact van de teelt met als doel deze te verlagen”

Telers

Uit de eerste berekeningen met generieke data bleek dat de grootste footprint voor Vezet bij de telers lag. “Samen met hen analyseren we nu de milieu-impact van de teelt met als doel deze te verlagen.”

Vezet heeft als doel om tot 2030 scope 3 45% te laten dalen en in 2030 CO2-neutraal in scope 1 en 2 te zijn. Verder willen ze scope 3 invullen met steeds specifiekere data. “Dat geeft meer inzicht in de werkelijke CO2-uitstoot.”

Sessie inclusief demo

Tijdens de Food Sustainability Update zal Els van Soest vertellen:

  • Hoe ze het traject heeft aangepakt
  • Hoe Vezet nu jaarlijks rapporteert
  • Wat andere foodbedrijven daarvan kunnen leren

Marc Herberigs van Stimular zal:

  • Inzicht geven in termen zoals scope 1, 2 en 3
  • Een aanpak presenteren voor het MKB
  • Een demo geven van de Milieubarometer
  • Welke data in welke vorm nodig is voor het bepalen van de CO2-footprint

Bekijk het hele programma of meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Nicole Freid, algemeen directeur van Hak. (Foto: Hak)

HAK uit klimaatzorgen: 'groenten niet het hele jaar beschikbaar'

Consumenten moeten eraan wennen dat niet alle groenten het hele jaar beschikbaar zijn. Dat zegt Nicole Freid, CEO van groente- en...

De King-zalmen zijn met de Sockeye-vangst meegekomen. Dit zijn de grootste en duurste zalmen.

Aan tafel Alaska #1: Is de duurzaamste zalm op aarde wild gevangen?...

Wanneer en op welke manier is zalmconsumptie het meest duurzaam? Een complexe vraag. Een unieke reis naar Alaska en een inkijkje in de lokale...

Handig overzicht: productontwikkeling met reststromen

Handig overzicht: productontwikkeling met reststromen

Geupcyclede ingrediënten gebruiken als productontwikkelaar. Duurzaam zijn ze zeker. Maar waar lopen productontwikkelaars tegen aan als ze met deze...

Koffieproducenten mogen samen capsules recyclen, zegt ACM

Koffieproducenten mogen samen capsules recyclen, zegt ACM

Koffieproducenten mogen samen investeren in sorteermachines waarmee koffiecapsules beter uit afval kunnen worden gehaald. De samenwerking tussen de...

Oogst van suikerwier. (Foto: Noble Ocean Farms)

Aan tafel Alaska #2: Straks allemaal aan de zeewier in plaats van een...

In de afgelegen wateren van Alaska speelt zich een stille evolutie af. Verschillende (ex-)vissers en andere ondernemers in deze afgelegen Amerikaanse...

Voedselproducenten willen met 'Wortel Collectief' regeneratieve landbouw zetje in de rug geven

Voedselproducenten willen met 'Wortel Collectief' regeneratieve...

Unilever, Jumbo, Agrifirm en Ardo willen regeneratieve landbouwpraktijken in Nederland ruim baan geven. De vier partijen werken samen in 'Het Wortel...

Ook Picnic en Spar maken werk van minder dierlijk en meer plantaardig

Ook Picnic en Spar maken werk van minder dierlijk en meer plantaardig

Supermarkten Picnic en Spar slaan een nieuwe koers in; eiwittransitie is het sleutelwoord. Volgens Wakker Dier beloven de supers vanaf volgend jaar...

Van ingrediënten tot keurmerken: Wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheid?

Van ingrediënten tot keurmerken: Wat moet een productontwikkelaar...

Productontwikkelaars moeten niet alleen letten op de Nutri-score, ook een ecolabel komt eraan. En vele landen in Europa - ook Nederland - ontwikkelen...