Hoe pak je duurzaamheid praktisch aan? Foodbedrijf Vezet vertelt hoe ze met experts CO2-emissies in kaart bracht

Hoe pak je duurzaamheid praktisch aan? Foodbedrijf Vezet vertelt hoe ze met experts CO2-emissies in kaart bracht

Groentesnijderij Vezet wilde als elk bedrijf aan de slag met duurzaamheid. Hun grootste klant Albert Heijn vroeg hen om hun CO2-footprint in kaart te brengen. "In het begin hadden we geen idee waar we moesten beginnen," vertelt Els van Soest-Cornelissen, kwaliteitsmanager bij het bedrijf die ook duurzaamheid in haar takenpakket heeft.

Van Soest ging op zoek naar informatie, maar verzandde in een woud aan duurzaamheidsrapporten. “Ik kon er helemaal niets mee.” Ze stuitte in haar zoektocht op de stichting Stimular die de Milieubarometer beheert. “Bij hen kon ik met al mijn vragen terecht.”

Van Soest en Marc Herberigs van Stimular zullen op 11 april tijdens het live online event Food Sustainability Update vertellen hoe ze dit traject samen hebben aangepakt.

Scope 1, 2 en 3

Voor Albert Heijn moest Vezet de CO2-emissies van de eigen bedrijfsvoering (scope 1 en 2) en de emissies in de keten (scope 3) in kaart brengen. Het bedrijf had al een goed beeld van de CO2-emissies van haar gebouwen en eigen vervoer met behulp van de Milieubarometer.

Data van de eigen bedrijfsvoering is meestal goed gedocumenteerd. Dit gaat dan om elektriciteit-, gas- en brandstofverbruik. Zo ook bij Vezet. Voor scope 3 moeten bedrijven dieper graven.

Goede data erg belangrijk

Van Soest: “Het is vooral belangrijk wat je precies invult. Een voorbeeld: hoe voer je verpakkingen in in het systeem? Gebruik je kilo’s of gebruik je eenheden? Een inkoper zal wat anders invullen.” Scope 3 heeft Vezet met hulp van Stimular in kaart gebracht. Stimular heeft de kennis zo veel mogelijk overgedragen en nu is Vezet hiermee zelfstandig aan de slag.

Samen met de telers analyseren we nu de milieu-impact van de teelt met als doel deze te verlagen”

Telers

Uit de eerste berekeningen met generieke data bleek dat de grootste footprint voor Vezet bij de telers lag. “Samen met hen analyseren we nu de milieu-impact van de teelt met als doel deze te verlagen.”

Vezet heeft als doel om tot 2030 scope 3 45% te laten dalen en in 2030 CO2-neutraal in scope 1 en 2 te zijn. Verder willen ze scope 3 invullen met steeds specifiekere data. “Dat geeft meer inzicht in de werkelijke CO2-uitstoot.”

Sessie inclusief demo

Tijdens de Food Sustainability Update zal Els van Soest vertellen:

  • Hoe ze het traject heeft aangepakt
  • Hoe Vezet nu jaarlijks rapporteert
  • Wat andere foodbedrijven daarvan kunnen leren

Marc Herberigs van Stimular zal:

  • Inzicht geven in termen zoals scope 1, 2 en 3
  • Een aanpak presenteren voor het MKB
  • Een demo geven van de Milieubarometer
  • Welke data in welke vorm nodig is voor het bepalen van de CO2-footprint

Bekijk het hele programma of meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

VLNR: dagvoorzitter Jan Arie Korevaar, Willemien Koning-Hoeve (CDA), Bart Millenaar (VVD), Jessika van Leeuwen (BBB), Lourens van Bruchem (SGP), Lara Sibbing (GL/PvdA).

'Doelen Farm-to-Fork en Green Deal hebben impact op voedselzekerheid'

In een tijd waarin geopolitieke spanningen en economische veranderingen de wereldwijde voedselvoorziening bedreigen, is het belangrijk dat Nederland...

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn CO2-uitstoot verminderen

Kiprundergehakt en CO2-uitstoot op verpakking: zo wil Albert Heijn...

Albert Heijn introduceert half om halfproducten die een combinatie zijn van kip en rundvlees. Dit product heeft een lagere CO2e-uitstoot dan regulier...

Joep Rats, NZO: "Er is een verdedigende houding ontstaan, omdat de sector zich aangevallen voelt. Dat is logisch. Maar het is belangrijk om samen naar oplossingen te zoeken in plaats van tegenover elkaar te staan."

NZO-directeur: 'In een meer plantaardig voedingspatroon hebben we...

De zuivelsector wordt vaak neergezet als 'heel vervuilend' en zou daarom sterk moeten worden teruggedrongen. Dat steekt Joep Rats, nu sinds enkele...

Beeld: Arla Foods Ingredients

Van reststroom tot innovatie: Arla verwerkt wei tot gefermenteerd...

Arla Foods Ingredients lanceert een nieuw product in Latijns Amerika. Het yoghurtdrankje is ontwikkeld op basis van wei-reststromen. Veel bedrijven...

Foto: Shutterstock

Standaarden in ontwikkeling: 'Voedselveiligheid moet niet ten koste...

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...

Foto: Jumbo Supermarkten. 
v.l.n.r.: Ron Krekels (algemeen directeur Uniekaas Holland), Guus Mensink (bestuursvoorzitter DOC Kaas), Leonie en Frans Zanderink (melkveehouders), Menno Wigtman (inkoopmanager Jumbo Supermarkten)

Jumbo nieuwe 'kaas koers' in met Uniekaas Holland en DOC Kaas

Jumbo Supermarkten zet naar eigen zeggen een stap richting de verduurzaming van haar kaasketen. Dit doet het bedrijf in samenwerking met Uniekaas...

Beeld: Burg Group

Burg Group breidt uit naar de Verenigde Staten: 'Meer mensen weten...

Natuurazijn producent Burg Group heeft een nieuwe productielocatie geopend in de Verenigde Staten. Het is voor de producent de eerste vestiging...

Consumenten kopen meer biologisch fruit

Consumenten kopen meer biologisch fruit

25% van de foodomzet komt vanuit producten met een keurmerk. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Volgens de...