Hoe pak je duurzaamheid praktisch aan? Foodbedrijf Vezet vertelt hoe ze met experts CO2-emissies in kaart bracht

Hoe pak je duurzaamheid praktisch aan? Foodbedrijf Vezet vertelt hoe ze met experts CO2-emissies in kaart bracht

Groentesnijderij Vezet wilde als elk bedrijf aan de slag met duurzaamheid. Hun grootste klant Albert Heijn vroeg hen om hun CO2-footprint in kaart te brengen. "In het begin hadden we geen idee waar we moesten beginnen," vertelt Els van Soest-Cornelissen, kwaliteitsmanager bij het bedrijf die ook duurzaamheid in haar takenpakket heeft.

Van Soest ging op zoek naar informatie, maar verzandde in een woud aan duurzaamheidsrapporten. “Ik kon er helemaal niets mee.” Ze stuitte in haar zoektocht op de stichting Stimular die de Milieubarometer beheert. “Bij hen kon ik met al mijn vragen terecht.”

Van Soest en Marc Herberigs van Stimular zullen op 11 april tijdens het live online event Food Sustainability Update vertellen hoe ze dit traject samen hebben aangepakt.

Scope 1, 2 en 3

Voor Albert Heijn moest Vezet de CO2-emissies van de eigen bedrijfsvoering (scope 1 en 2) en de emissies in de keten (scope 3) in kaart brengen. Het bedrijf had al een goed beeld van de CO2-emissies van haar gebouwen en eigen vervoer met behulp van de Milieubarometer.

Data van de eigen bedrijfsvoering is meestal goed gedocumenteerd. Dit gaat dan om elektriciteit-, gas- en brandstofverbruik. Zo ook bij Vezet. Voor scope 3 moeten bedrijven dieper graven.

Goede data erg belangrijk

Van Soest: “Het is vooral belangrijk wat je precies invult. Een voorbeeld: hoe voer je verpakkingen in in het systeem? Gebruik je kilo’s of gebruik je eenheden? Een inkoper zal wat anders invullen.” Scope 3 heeft Vezet met hulp van Stimular in kaart gebracht. Stimular heeft de kennis zo veel mogelijk overgedragen en nu is Vezet hiermee zelfstandig aan de slag.

Samen met de telers analyseren we nu de milieu-impact van de teelt met als doel deze te verlagen”

Telers

Uit de eerste berekeningen met generieke data bleek dat de grootste footprint voor Vezet bij de telers lag. “Samen met hen analyseren we nu de milieu-impact van de teelt met als doel deze te verlagen.”

Vezet heeft als doel om tot 2030 scope 3 45% te laten dalen en in 2030 CO2-neutraal in scope 1 en 2 te zijn. Verder willen ze scope 3 invullen met steeds specifiekere data. “Dat geeft meer inzicht in de werkelijke CO2-uitstoot.”

Sessie inclusief demo

Tijdens de Food Sustainability Update zal Els van Soest vertellen:

  • Hoe ze het traject heeft aangepakt
  • Hoe Vezet nu jaarlijks rapporteert
  • Wat andere foodbedrijven daarvan kunnen leren

Marc Herberigs van Stimular zal:

  • Inzicht geven in termen zoals scope 1, 2 en 3
  • Een aanpak presenteren voor het MKB
  • Een demo geven van de Milieubarometer
  • Welke data in welke vorm nodig is voor het bepalen van de CO2-footprint

Bekijk het hele programma of meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Nieuwe AI-oplossing van Too Good To Go wordt getest bij Monoprix.

AI en duurzaamheid: minder voedselverspilling en meer dierenwelzijn

Voedselproducenten zoals Vion, Pepsico, Danone, Unilever en consumentenmarktplaats Too Good To Go gebruiken artificial intelligence (AI) om op...

Een ‘Factory of the Future’ is een ‘Factory With a Future’.

Factory of the Future winnaar Alpro: 'Mensen maken het verschil'

Alpro won dit jaar voor het eerst de Factory of the Future. Cargill en Danone verlengden hun titel voor drie jaar. Bij Alpro komen de food heroes op...

Beeld: Shutterstock

Ontwikkelingen in 5 sectoren op een rij: 'Grote crises achter ons,...

De voedingsindustrie heeft door onder andere de coronapandemie, energie- en grondstoffencrisis en inflatie turbulente jaren gehad. Nu deze crisissen...

KLM gebruikt AI om voedselverspilling aan boord tegen te gaan

KLM gebruikt AI om voedselverspilling aan boord tegen te gaan

KLM gaat aan de slag met kunstmatige intelligentie (AI) om zo te berekenen hoeveel maaltijden nodig zijn. Zo kan de luchtvaartmaatschappij...

Albert Heijn haalt kroon van ananas en bespaart daarmee CO2

Albert Heijn haalt kroon van ananas en bespaart daarmee CO2

Retailer Albert Heijn wil 45% minder CO2-equivalenten uitstoten in de keten van land tot klant. Een van de acties om dit te bereiken is de kroon van...

Gratis whitepaper 'Ontwikkeling van duurzame verpakkingen voor levensmiddelen'

Gratis whitepaper 'Ontwikkeling van duurzame verpakkingen voor...

Levensmiddelenproducenten die op zoek zijn naar duurzamere verpakkingsmethoden hebben vaak eerst een hele puzzel te leggen. Wanneer is een verpakking...

Vivera switcht van plastic bakje naar zakje voor plantaardig gehakt

Vivera switcht van plastic bakje naar zakje voor plantaardig gehakt

Vivera, producent van plantaardige vleesvervangers, verandert de verpakking van haar Plantaardig Kruimgehakt. Het product is nu verkrijgbaar in een...

“We werken in de origine landen nauw samen met cacaoboeren om de ‘beste’ cacaobonen in te kunnen kopen. Zo zorgen we ervoor dat onze chocolade een geweldige smaak heeft.”

'Kwaliteitspremie en de chocoladebonus zijn tot 5 maanden extra...

Belcolade wil in 2025 koolstofneutraal produceren, maar voor de chocoladefabrikant houdt duurzaamheid meer dan dat in. "We hebben de ambitie om het...