Update: Pieter Pot gaat door met nieuwe eigenaar

Update: Pieter Pot gaat door met nieuwe eigenaar

Onlinesupermarkt Pieter Pot was in de financiële problemen. Door een hoge schuldenlast dreigde een faillissement. In een update laat Pieter Pot weten dat het faillissement is afgewend. Jordan Kopelle en Dominique Rommers van de Delicatessenfabriek nemen het bedrijf over.

Met de Delicatessenfabriek als nieuwe eigenaar kan de verpakkingsvrije supermarkt blijven bestaan. Kopelle en Rommers hebben hiermee een faillissement weten te voorkomen. Zij zullen op lange termijn investeren in Pieter Pot. De nieuwe eigenaren vroegen afgelopen week een kwijtschelding van een deel van de vordering. In een brief, in handen van Retailtrends, gericht aan de leveranciers vroegen zij crediteuren hiervoor een akkoord te geven.

Pieter Pot naar een ‘volgend niveau’

Kopelle en Rommers over de overname: “Wij vinden het bijzonder hoe ver oprichters Martijn en Jouri dit innovatieve verpakkingsvrije concept hebben gebracht. Door onze operationele kennis en ervaring zien wij de kans om het concept naar het volgende niveau te brengen.” Eerder was de Delicatessenfabriek al betrokken bij Pieter Pot. Zo was het bedrijf verantwoordelijk voor het wassen van de statiegeldpotten en flessen.

Gevolgen voor de consument

Voor de consument zal er bij Pieter Pot niks veranderen, laat de onlinesupermarkt weten in een mail aan hen. Consumenten kunnen blijven bestellen zoals ze gewend zijn. Ook de bezorging blijft onveranderd. Daarnaast zijn er plannen om de service verder te verbeteren met onder andere assortimentsuitbreidingen. Zodra deze stappen concreet zijn, zullen consumenten hierover geïnformeerd worden.

Noodzakelijke stap om missie voort te zetten

Oprichters Jouri Schoemakers en Martijn Bijmolt over de overname naar de consument: “Deze stap was noodzakelijk om onze missie voort te zetten. We zijn enorm dankbaar voor het vertrouwen dat je ons reeds gegeven hebt en de impact die we samen hebben gerealiseerd. Sinds de oprichting in 2019 hebben we meer dan 50.000 klanten laten kennismaken met verpakkingsvrije boodschappen, hebben grote merken hun keten veranderd en zijn er meer dan 4 miljoen verpakkingen bespaard. Er is een systeemverandering in gang gezet en aangetoond dat consumenten voor verpakkingsvrij willen kiezen. Dit is pas de start van de systeemverandering.”

Consument koopt meer duurzame voeding

Consument koopt meer duurzame voeding

Consumenten in Nederland gaven vorig jaar 12,6 miljard euro uit aan voeding. De totale hoeveelheid verkochte duurzame voedselproducten groeide 3 procent. Het volume van al het verkochte voedsel nam 1 procent toe.

Voedselverspilling in supermarkt neemt steeds verder af

Voedselverspilling in supermarkt neemt steeds verder af

De voedselverspilling van Nederlandse supermarkten is vorig jaar verder gedaald. Van de totale inkoop door supermarkten kwam 0,89 procent vorig jaar niet bij consumenten terecht. Dat percentage lag in 2022 nog boven de 1 procent.

Bedrijfsovernames in voeding 2024: Dossche Mills neemt Mühle Rüningen over

Bedrijfsovernames in voeding 2024: Dossche Mills neemt Mühle Rüningen over

Binnen de voedingsindustrie vinden regelmatig bedrijfsovernames plaats. In dit artikel enkele opvallende bedrijfsovernames van dit jaar op een rij. De laatste wapenfeiten: Dossche Mills neemt Mühle Rüningen over, Tönnies Group neemt Duitse activiteiten over van Vion en Sticomax neemt DutchTecSource over.

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen te gaan 

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen te gaan

Vanaf vandaag staat er een 'kijk-, ruik- en proeflogo' op de verpakkingen van Albert Heijn eigenmerk magere- en volle yoghurt en karnemelk. Het logo moet bewustwording creëren bij de consument. De supermarktketen zet zich in op verschillende manieren om voedselverspilling te verminderen.

Foto: FSSC 22000

FSSC 22000 versie 6 krijgt GFSI-erkenning

Foundation FSSC meldt dat de nieuwste versie van hun schema, FSSC 22000 versie 6, op 23 augustus 2024 de Global Food Safety Initiative (GFSI) erkenning heeft behaald.

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Eén derde van de consumenten kan gecertificeerde duurzaamheidskeurmerken niet onderscheiden van fictieve logo's en valse claims. De voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal lanceert daarom een vernieuwde Keurmerkenwijzer die consumenten meer duidelijkheid moet geven over betrouwbare keurmerken en logo's.

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Hoe beïnvloeden duurzaamheid en gezondheid het aankoopgedrag van de consument? CPS GfK | YouGov onderzocht de belangrijkste winkelstrategieën van consumenten. In dit artikel staan 5 inzichten waar voedselfabrikanten hun voordeel mee kunnen doen bij innovatie.

Ingrediënten uit reststromen: wat kan de productontwikkelaar ermee?

Ingrediënten uit reststromen: wat kan de productontwikkelaar ermee?

Geupcyclede ingrediënten gebruiken als productontwikkelaar. Duurzaam zijn ze zeker. Maar voor succesvolle productontwikkeling vragen foodbedrijven om een constante kwaliteit en een groot volume. Is dat altijd haalbaar? Wat is nodig in de hele keten om deze ingrediënten zo goed mogelijk te gebruiken?