FreshRecruitment
Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.
Elk foodbedrijf - groot of klein - is bezig met duurzaamheid. CO2-footprint berekenen, reststromen in kaart brengen, energie duurzaam winnen. De mogelijkheden lijken eindeloos. Waar begin je met het meten van duurzaamheid? Dit vertelden deze experts tijdens het online event Food Sustainability Update.
Volgens duurzaamheidsexpert Boone was er teveel vrijblijvendheid in het meten en communiceren van duurzaamheid. Iedereen deed het op zijn eigen manier en er waren geen vastgestelde normen. Dat is intussen verleden tijd. Bedrijven moeten hun duurzame impact op basis van vastgestelde indicatoren meten en communiceren. Bekijk de video.
Groentesnijderij Vezet wilde als elk bedrijf aan de slag met duurzaamheid. Hun grootste klant Albert Heijn vroeg hen om hun CO2-footprint in kaart te brengen. "In het begin hadden we geen idee waar we moesten beginnen," vertelt Els van Soest-Cornelissen, kwaliteitsmanager bij het bedrijf die ook duurzaamheid in haar takenpakket heeft.
Voedselproducenten voelen de gevolgen van klimaatverandering steeds duidelijker in hun ketens. Het natte jaar van 2024 was hiervan een recent voorbeeld, met mislukte oogsten tot gevolg. Groentefabrikant HAK en bakkerijproducent Bolletje vertellen hoe klimaatadaptatie er bij hen in de praktijk uitziet.
Naast CO2-reductie is behoud van biodiversiteit belangrijk om klimaatverandering tegen te gaan. Maar dat vereist flexibiliteit van de foodindustrie. Dit en meer in deze uitgave van VMT.
MaGie Creations verwaardt brouwgraan - een restproduct dat overblijft na het brouwen van bier - tot natuurlijke voedingsingrediënten. Ditmaal introduceert de startup een emulgator op basis van brouwgraan.
Jaarlijks gaat wereldwijd bijna een vijfde van al het voedsel dat bestemd is voor consumptie verloren, goed voor meer dan een miljard ton, zo blijkt uit cijfers van het VN-Milieuprogramma. Uit het onlangs gepubliceerde internationale ViewPoint-onderzoek van DNV blijkt dat organisaties in de voedingsmiddelenindustrie het probleem wel herkennen, maar het lang niet altijd als topprioriteit behandelen.
Wereldwijd heeft minder dan een kwart van de organisaties in de voedingsmiddelenindustrie voedselverspilling hoog op de strategische agenda staan. En vier van de tien organisaties ziet verlies en verspilling van voedsel als belangrijk probleem.
Duurzaam ondernemen is geen vrijblijvende optie meer, ook niet voor kleine en middelgrote bedrijven. Bij Lavetan groeit duurzaamheid sinds twee jaar uit tot een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering. Door strategische keuzes, data-analyse, interne workshops en externe samenwerking bouwt het team aan een toekomstbestendig beleid — toegankelijk voor elke mkb/kmo.
Dossche Mills wil een duurzamere tarweketen ontwikkelen met het zelf opgezette Terah Footprint Program. Wat houdt dat programma in en wat zijn de inzichten tot dusverre? Laura Jonckheere, duurzaamheidsmanager: "De complete tarweketen is in ons programma vertegenwoordigd: van boer tot bakker."
Nestlé lanceerde in februari de KitKat® Tablets. Deze chocoladerepen worden geproduceerd in een nieuwe fabriek van Nestlé in Bulgarije. VMT kreeg de gelegenheid om de fabriek te bezoeken en sprak onder andere met Louise Barrett, Head of R&D bij Nestlé, over de ontwikkeling van het product.