FreshRecruitment
Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.
Elk foodbedrijf - groot of klein - is bezig met duurzaamheid. CO2-footprint berekenen, reststromen in kaart brengen, energie duurzaam winnen. De mogelijkheden lijken eindeloos. Waar begin je met het meten van duurzaamheid? Dit vertelden deze experts tijdens het online event Food Sustainability Update.
Volgens duurzaamheidsexpert Boone was er teveel vrijblijvendheid in het meten en communiceren van duurzaamheid. Iedereen deed het op zijn eigen manier en er waren geen vastgestelde normen. Dat is intussen verleden tijd. Bedrijven moeten hun duurzame impact op basis van vastgestelde indicatoren meten en communiceren. Bekijk de video.
Groentesnijderij Vezet wilde als elk bedrijf aan de slag met duurzaamheid. Hun grootste klant Albert Heijn vroeg hen om hun CO2-footprint in kaart te brengen. "In het begin hadden we geen idee waar we moesten beginnen," vertelt Els van Soest-Cornelissen, kwaliteitsmanager bij het bedrijf die ook duurzaamheid in haar takenpakket heeft.
Het weipermeaat van Milcobel wordt de grondstof voor de demonstratiefabriek van NoPalm Ingredients. Dit bedrijf zal er een alternatief voor palmolie van maken. Ze kondigen onlangs aan een demonstratiefaciliteit te openen in 2026.
Droogte, mislukte oogsten en ziektes in cacaoplantages drijven de prijs van chocolade naar recordhoogte. Consumenten zien de repen in het schap steeds duurder en kleiner worden. Maar er is licht aan het einde van de tunnel: een prijsdaling wordt verwacht.
NoPalm Ingredients bouwt de eerste demofabriek voor gistolie op Food Innovation Campus van NIZO. Voor het bedrijf is het de stap naar commerciële productie.
Tata Steel Nederland heeft een innovatieve technologie ontwikkeld om blikjes te produceren zonder waterintensieve processen of laklagen. Door een direct op het staal gelamineerde polymeerfilm ontstaat een materiaal dat volgens het bedrijf toekomstbestendig is als het gaat om voedselveiligheid en duurzame verwerking.
Hak is naar eigen zeggen wél een groot merk, maar geen groot bedrijf. Zustervakblad Distrifood spreekt met directeur Nicole Freid over haar bezoek aan de Tweede Kamer, de enorme uitdagingen rond de transities rond biologisch en plantaardige eiwitten, de verhoudingen met supermarkten en hoe het Hak lukt om zich te onderscheiden van private label. "Niet achter ieder A-merk gaat een multinational schuil."
Intussen hebben de meeste bedrijven wel duurzaamheidsdoelen. Maar hoe zorg je dat duurzaamheid niet alleen in het ESG verslag of op de website staat, maar door de hele organisatie gedragen wordt? En welke organisatiecultuur- en structuur is hierbij nodig? Zuivelcoöperatie Arla en vismerk Fish Tales, laten zien hoe zij duurzaamheid hebben ingebed in hun dagelijkse praktijk.
De zee levert al eeuwen voedsel, maar krijgt in de eiwittransitie een nieuwe betekenis. Van mosselburgers tot pasta met zeewier: mariene eiwitten worden steeds vaker ingezet als duurzaam en onderscheidend alternatief. Toch blijkt markttoegang voor deze producten allesbehalve vanzelfsprekend. Rem van den Bosch van Seaburger vertelt hoe hij inspeelt op de eiwittransitie met hybride concepten en waar de praktijk schuurt.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet binnen de levensmiddelensector het grootste aantal mogelijk misleidende claims in de koffie- en cacaoketen. De toezichthouder vindt dit aanleiding voor extra onderzoek.