Van fermentatie tot conceptontwikkeling: het Food Future Event haakt aan bij actuele trends productontwikkeling

Van fermentatie tot conceptontwikkeling: het Food Future Event haakt aan bij actuele trends productontwikkeling
Het Food Future Event van 2022 was druk bezocht door vele productontwikkelaars.

Productontwikkelaars van onder andere Lamb Weston, FrieslandCampina en Beyond Meat en experts van de HAS Green Academy en NIZO zijn slechts enkele van de meer dan 20 sprekers die op het Food Future Event aanwezig zullen zijn.

Na een succesvolle eerste editie staat het Food Future Event – het event voor de productontwikkelaar - dit jaar weer op de planning en wel op 26 september!

Het hoofdthema blijft hetzelfde: Hoe ontwikkel je het ultieme product? Dat is nog steeds hartstikke actueel. Dit jaar is het programma uitgebreider en diepgaander dan vorig jaar. De workshops blijven, maar daarnaast zijn er ook kennissessies en paneldiscussies. Voor de jonge productontwikkelaars organiseren we een extra creatieve ontbijtsessie!

Wat staat er nog meer op het programma?

Trends kunnen niet ontbreken:

INSPIRATION

Trendwatcher Eveline van Dam zal vertellen welke trends zij ziet in de foodindustrie. Daarnaast heeft ze ervaring met conceptontwikkeling voor de retail. Ze zal tips geven over hoe de foodindustrie en de retail samen kunnen innoveren.

Luister naar de podcast met Eveline waarin ze over haar inspiratie spreekt:

IDEATION

Elke bezoeker kan tijdens deze ronde kiezen uit een workshop, een kennissessie of een paneldiscussie. In deze ideation-fase is er keuze uit:

  • Workshop - Hoe kan een productontwikkelaar met umami minder zout toevoegen aan hartige producten zonder verlies van smaak? Martijn Muijsers van Yama kan er alles over vertellen en laten proeven!
  • Kennissessie - Renske Janssen, eiwitexpert bij NIZO zal een deep dive doen in de uiterst populaire technologie fermentatie. Wat zijn de mogelijkheden: van diervrij eiwit tot clean label ingrediënten.
  • Paneldiscussie - Van idee naar product: Waar begin je als productontwikkelaar?  Vier ervaren productontwikkelaars vertellen hoe zij dit traject aanpakken. Met Jeanette Cameron (Product developer Elty Food en NPD manager), Mariska Steijlen (Menken Orlando), Anke van Eijk (Schouten Europe) en Bart Donders (Lamb Weston).

Lees alvast hoe de productontwikkelaars van Lamb Weston een nieuw krokant frietje ontwikkelden:

Young&Experienced

Hoe kijken jonge productontwikkelaars naar trends? Wat zien ervaren productontwikkelaars als belangrijkste ontwikkeling? Welke hobbels zien ze bij het ontwikkelen van nieuwe producten? The Young & Experienced gaan met elkaar in gesprek onder leiding van de dagvoorzitter.

CREATION

In de fase van creation kan een bezoeker voor de tweede keer kiezen en wel uit drie nieuwe onderwerpen:

  • Workshop - Consument verleiden tot gezonde of duurzame aankoop, hoe doe je dat als concept- of productontwikkelaar?  De deelnemers gaan zelf aan de slag met een bestaand product. Docent Antien Zuidberg  van de HAS Green Academy zorgt voor de kennis en de begeleiding.
  • Kennissessie - Hoe kan een productontwikkelaar duurzame recepturen ontwikkelen met Artificial Intelligence? Ook voor deze doelgroep zijn er mogelijkheden met deze alom aanwezige technologie. AI-expert Wynand Alkema en Mark Lammers, innovatie- en productontwikkelingsspecialist vertellen over de (on)mogelijkheden en toepassingen van AI voor productontwikkelaars.

Lees alvast hoe Wynand Alkema de ontwikkelingen van AI ziet:

  • Paneldiscussie - Wat is de volgende fase voor plantaardig en dan met name vleesvervangers? Zijn deze plantaardige producten nog in de lift of niet? Onder leiding van Daniel Favier gaan Danielle Mol (The Green Up Company), Joeri Hollink (Ojah) en Sophie Nieuwenhuijsen-Tielrooij (De Nieuwe Keuken), Annouka Böekling (Beyond Meat, eerder werkzaam bij Hello Fresh) in discussie over de toekomst van plantaardig.

Luister naar de visie van ondernemer in plantaardig en productontwikkelaar Dennis Favier over plantaardig:

DESIGN&LAUNCH

De derde en laatste ronde waarin de bezoekers kunnen kiezen:

Workshop - Productontwikkeling voor de nieuwe generaties, hoe doe je dat? Bart-Jan Veldhuizen mede-oprichter Kitchen Republic en Loek Voermans, productontwikkelaar bij Feedingman Food Innovation vertellen hoe zij (en vooral startups) dit aanpakken.

Kennissessie - Suiker reduceren, het blijft een belangrijk aspect voor productontwikkelaars. Wat mogelijk is, vertelt oud-productontwikkelaar Rimmer Woudstra, nu werkzaam bij Wageningen Food & Biobased Research.

Lees over de potentie van een nieuwe suikervervanger:

Paneldiscussie - Zo gaan productontwikkelaars om met herformulering. Ervaren productontwikkelaars Sander Turk van de NS, Ruud Luiten van Luiten Vleeswaren en Ingrid Mol van FrieslandCampina vertellen hoe zij dit complex onderwerp aanpakken.

De Psychologie van Verleidelijk Design

En als afsluiter vertelt neuromarketeer Tim Zuidgeest van Unravel Research over de laatste inzichten en technieken over effectief verpakkingsdesign. Welke kleine maar krachtige psychologische designtechnieken gebruiken merken en retailers om meer verlangen voor hun producten op te wekken?

Enthousiast geworden? Meld je direct aan!

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Productinnovaties mei: koffiedrop van Klepper & Klepper

Productinnovaties mei: koffiedrop van Klepper & Klepper

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van mei: dropje koffie, biodivers biertje, plantaardige producten op...

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op...

Hoe beïnvloeden duurzaamheid en gezondheid het aankoopgedrag van de consument? CPS GfK | YouGov onderzocht de belangrijkste winkelstrategieën van...

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg 

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg

Suiker reduceren in voedingsmiddelen is nog niet zo makkelijk. Het dient niet alleen voor de zoete smaak, maar heeft ook vele functionele...

Foto: Kentaur op Free From Food Expo

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch: 9 spelers die innovatie...

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch. Het zijn consumententrends waar producenten uit de bakkerijsector op hun eigen manier een draai aan kunnen...

Plus Retail over plantaardig: 'We moeten versnellen, maar hoe nemen we de klant maximaal mee?'

Plus Retail over plantaardig: 'We moeten versnellen, maar hoe nemen...

'Als we vegan op de verpakking plaatsen, schoppen we de bal voor de grote massa te ver weg'. Aan het woord is Petra Morssinkhof, manager...

'Groei in plantaardig zit in wraps of pokebowls, niet in nuggets of hamburgers' (podcast)

'Groei in plantaardig zit in wraps of pokebowls, niet in nuggets of...

'Startups in plantaardig hebben een nog langere adem nodig dan die van 10 jaar geleden. Retailers worden steeds kritischer.' Aan het woord is Remko...

foto: shutterstock

Albert Heijn over hybridevlees en CO2-reductie: 'Door rundvlees deels...

Half-om-halfgehakt kennen de meeste producenten wel. Albert Heijn introduceert een nieuw soort hybride product: rundkip. De supermarkt wil met deze...

Productinnovaties april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met smaak van koffiecocktail

Productinnovaties april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met...

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met smaak van...