Van fermentatie tot conceptontwikkeling: het Food Future Event haakt aan bij actuele trends productontwikkeling

Van fermentatie tot conceptontwikkeling: het Food Future Event haakt aan bij actuele trends productontwikkeling
Het Food Future Event van 2022 was druk bezocht door vele productontwikkelaars.

Productontwikkelaars van onder andere Lamb Weston, FrieslandCampina en Beyond Meat en experts van de HAS Green Academy en NIZO zijn slechts enkele van de meer dan 20 sprekers die op het Food Future Event aanwezig zullen zijn.

Na een succesvolle eerste editie staat het Food Future Event – het event voor de productontwikkelaar - dit jaar weer op de planning en wel op 26 september!

Het hoofdthema blijft hetzelfde: Hoe ontwikkel je het ultieme product? Dat is nog steeds hartstikke actueel. Dit jaar is het programma uitgebreider en diepgaander dan vorig jaar. De workshops blijven, maar daarnaast zijn er ook kennissessies en paneldiscussies. Voor de jonge productontwikkelaars organiseren we een extra creatieve ontbijtsessie!

Wat staat er nog meer op het programma?

Trends kunnen niet ontbreken:

INSPIRATION

Trendwatcher Eveline van Dam zal vertellen welke trends zij ziet in de foodindustrie. Daarnaast heeft ze ervaring met conceptontwikkeling voor de retail. Ze zal tips geven over hoe de foodindustrie en de retail samen kunnen innoveren.

Luister naar de podcast met Eveline waarin ze over haar inspiratie spreekt:

IDEATION

Elke bezoeker kan tijdens deze ronde kiezen uit een workshop, een kennissessie of een paneldiscussie. In deze ideation-fase is er keuze uit:

  • Workshop - Hoe kan een productontwikkelaar met umami minder zout toevoegen aan hartige producten zonder verlies van smaak? Martijn Muijsers van Yama kan er alles over vertellen en laten proeven!
  • Kennissessie - Renske Janssen, eiwitexpert bij NIZO zal een deep dive doen in de uiterst populaire technologie fermentatie. Wat zijn de mogelijkheden: van diervrij eiwit tot clean label ingrediënten.
  • Paneldiscussie - Van idee naar product: Waar begin je als productontwikkelaar?  Vier ervaren productontwikkelaars vertellen hoe zij dit traject aanpakken. Met Jeanette Cameron (Product developer Elty Food en NPD manager), Mariska Steijlen (Menken Orlando), Anke van Eijk (Schouten Europe) en Bart Donders (Lamb Weston).

Lees alvast hoe de productontwikkelaars van Lamb Weston een nieuw krokant frietje ontwikkelden:

Young&Experienced

Hoe kijken jonge productontwikkelaars naar trends? Wat zien ervaren productontwikkelaars als belangrijkste ontwikkeling? Welke hobbels zien ze bij het ontwikkelen van nieuwe producten? The Young & Experienced gaan met elkaar in gesprek onder leiding van de dagvoorzitter.

CREATION

In de fase van creation kan een bezoeker voor de tweede keer kiezen en wel uit drie nieuwe onderwerpen:

  • Workshop - Consument verleiden tot gezonde of duurzame aankoop, hoe doe je dat als concept- of productontwikkelaar?  De deelnemers gaan zelf aan de slag met een bestaand product. Docent Antien Zuidberg  van de HAS Green Academy zorgt voor de kennis en de begeleiding.
  • Kennissessie - Hoe kan een productontwikkelaar duurzame recepturen ontwikkelen met Artificial Intelligence? Ook voor deze doelgroep zijn er mogelijkheden met deze alom aanwezige technologie. AI-expert Wynand Alkema en Mark Lammers, innovatie- en productontwikkelingsspecialist vertellen over de (on)mogelijkheden en toepassingen van AI voor productontwikkelaars.

Lees alvast hoe Wynand Alkema de ontwikkelingen van AI ziet:

  • Paneldiscussie - Wat is de volgende fase voor plantaardig en dan met name vleesvervangers? Zijn deze plantaardige producten nog in de lift of niet? Onder leiding van Daniel Favier gaan Danielle Mol (The Green Up Company), Joeri Hollink (Ojah) en Sophie Nieuwenhuijsen-Tielrooij (De Nieuwe Keuken), Annouka Böekling (Beyond Meat, eerder werkzaam bij Hello Fresh) in discussie over de toekomst van plantaardig.

Luister naar de visie van ondernemer in plantaardig en productontwikkelaar Dennis Favier over plantaardig:

DESIGN&LAUNCH

De derde en laatste ronde waarin de bezoekers kunnen kiezen:

Workshop - Productontwikkeling voor de nieuwe generaties, hoe doe je dat? Bart-Jan Veldhuizen mede-oprichter Kitchen Republic en Loek Voermans, productontwikkelaar bij Feedingman Food Innovation vertellen hoe zij (en vooral startups) dit aanpakken.

Kennissessie - Suiker reduceren, het blijft een belangrijk aspect voor productontwikkelaars. Wat mogelijk is, vertelt oud-productontwikkelaar Rimmer Woudstra, nu werkzaam bij Wageningen Food & Biobased Research.

Lees over de potentie van een nieuwe suikervervanger:

Paneldiscussie - Zo gaan productontwikkelaars om met herformulering. Ervaren productontwikkelaars Sander Turk van de NS, Ruud Luiten van Luiten Vleeswaren en Ingrid Mol van FrieslandCampina vertellen hoe zij dit complex onderwerp aanpakken.

De Psychologie van Verleidelijk Design

En als afsluiter vertelt neuromarketeer Tim Zuidgeest van Unravel Research over de laatste inzichten en technieken over effectief verpakkingsdesign. Welke kleine maar krachtige psychologische designtechnieken gebruiken merken en retailers om meer verlangen voor hun producten op te wekken?

Enthousiast geworden? Meld je direct aan!

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Beeld: Shutterstock

Meldingen RASFF in 2023 op hoogste niveau ooit: dit zijn de opvallendste punten

De Europese Commissie presenteert haar jaarlijkse rapport over meldingen vanuit het Alert and Cooperation Network (ACN). Het totaal aantal RASFF-meldingen en fraudemeldingen namen toe ten opzichte van 2022. VMT dook in het rapport en zet de belangrijkste punten op een rij.

Productinnovaties september: mini gebakjes, vegan bonbons assortiment en warme chocolademelk in capsulevorm

Productinnovaties september: mini gebakjes, vegan bonbons assortiment en warme chocolademelk in capsulevorm

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De productinnovaties van september: mini gebakjes, vegan bonbons assortiment en warme chocolademelk in capsulevorm

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

De paradox van gen Z: van shoppen bij Primark tot havermelkcappuccino on the go (podcast)

De paradox van gen Z: van shoppen bij Primark tot havermelkcappuccino on the go (podcast)

Ariane van Mancius van NowNewNext kijkt niet naar de harde grenzen tussen de generaties, maar vooral naar de drijfveren. Daar zit een overlap in, maar ook grote verschillen. In de podcast vertelt de duurzaamheids- en verpakkingsexpert hoe de drijfveren productontwikkeling kunnen informeren.

Fruitleverancier levert exclusief fruit voor nieuwe fabriek food scale-up Yespers

Fruitleverancier levert exclusief fruit voor nieuwe fabriek food scale-up Yespers

FruitMasters Ingredients levert exclusief fruit voor de innovatieve fabriek van Yespers. Beide partijen streven naar een houdbaar en betaalbaar circulair voedselsysteem. Daarnaast biedt de fabriek werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Webinar tweeluik: Zo dealt de foodindustrie met MOAH en MOSH

Webinar tweeluik: Zo dealt de foodindustrie met MOAH en MOSH

Hoe moet de voedingsindustrie nou omgaan met de nieuwe actielimieten die de NVWA sinds 1 januari op MOAH hanteert terwijl er nieuwe Europese regelgeving voor MOAH en MOSH aan zit te komen? Op 18 september start een tweeluik webinar van VMT, met een vervolg op 25 september.

Beeld: Schouten Europe

Vezeltechnologie biedt alternatief voor getextureerde plantaardige eiwitten

Schouten Europe introduceert een zelfontwikkelde vezel. Hiermee wil de producent een alternatief bieden voor getextureerde eiwitten. De vezeltechnologie zorgt volgens de producent voor een betere textuur en lagere milieu-impact. Schouten Europe lanceert haar eerste product gemaakt van de vezel: een plantaardige schnitzel.

Vanaf 2025 exportcertificaat nodig voor export biologische producten naar Verenigd Koninkrijk

Vanaf 2025 exportcertificaat nodig voor export biologische producten naar Verenigd Koninkrijk

Vanaf februari 2025 vereist het Verenigd Koninkrijk een transactiecertificaat bij exportzendingen van biologische levensmiddelen. Dit certificaat kunnen bedrijven aanvragen bij Skal. Ook is het exporteren van geïmporteerde biologische producten volgens Skal niet meer mogelijk.