NVWA: 'Allergenenbeleid bij meer dan helft retail, ambacht en horeca niet op orde'

NVWA: 'Allergenenbeleid bij meer dan helft retail, ambacht en horeca niet op orde'

De NVWA constateert dat bedrijven in retail, ambacht en horeca klanten niet voldoende informeren over aanwezige allergenen in voedsel. De toezichthouder inspecteerde vorig jaar ruim 5000 bedrijven op gebied van allergenennaleving.

65 procent van de geïnspecteerde horecabedrijven (hotels, restaurants en cafetaria’s) voldeden volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit niet aan de eisen. In totaal inspecteerde de NWVA vorig jaar 3.196 horecabedrijven. Daarnaast inspecteerde de toezichthouder 1.910 ambachtelijke bedrijven (bakker, ijssalon, slager) waarvan 51 procent niet voldeed aan de eisen. Tenslotte voldeed 41 procent van de in totaal 471 geïnspecteerde retailbedrijven (supermarkt en toko) niet aan de eisen. De NVWA deelde als gevolg van het niet naleven van de eisen 591 boetes van €525 uit en 3.399 schriftelijke waarschuwingen.

Bedrijven moeten verplicht 14 allergenen vermelden of communiceren
Bedrijven moeten verplicht 14 allergenen vermelden of communiceren

Mondeling of schriftelijk

Retail, ambacht en horeca mogen volgens de NVWA allergenen schriftelijk (via kaartjes in de vitrine of op de menukaart) of mondeling (door aan te geven dat men terecht kan bij personeel voor vragen) communiceren met klanten. In totaal voldeden 3.256 van de 5.577 bedrijven niet aan de allergenenvoorschriften.

Bron: NVWA
Bron: NVWA

Actief toezien

Ondernemers in de horeca, ambacht en retail zijn verplicht om 14 allergenen te vermelden. Het toezicht op allergenen is een standaard onderdeel van de inspecties van de NVWA. “Omdat veel ondernemers niet voldoen aan de wetgeving voor het verstrekken van allergeneninformatie zal de NWVA ook dit jaar actief toezien op allergeneninformatie bij bedrijven”, stelt de NVWA. De toezichthouder geeft bij overtredingen eerst een waarschuwing. Indien de ondernemer niet verbeterd op gebied van allergenenbeleid, volgt een boete én moeten de allergenen alsnog worden vermeld.

Allergenen op Food Law Event

Ook dit jaar speelt er van alles op het gebied van allergenen. Wat zijn de laatste wijzigingen? Waar moet je als producent rekening mee houden en wat komt er op ons af?
Marjan van Ravenhorst van Allergenen Consultancy en Benjamin Remington van Reminton Consulting Group B.V. praten je bij over de laatste stand van zaken rondom allergenenwetgeving tijdens de Grote Allergenenupdate op het Food Law Event.

Bekijk het programma en meld je aan.

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Lisette Brouwers -  Product Manager Food bij Fairtrade Original

Visie R&D'er: 'Voldoen aan wetgeving stopt niet als je product in de...

VISIE OP WETGEVING - Bij het ontwikkelen van een nieuw product is wetgeving zeer belangrijk. Voldoet het product niet aan de wetgeving, zal je...

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond over Nutri-Score: 'Producenten moeten het logo niet...

De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve...

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Op 1 april 2024 is de gewijzigde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) in werking getreden. De vorige versie van deze code stamt uit 2014....

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

6 aandachtspunten bij het plaatsen van de Nutri-Score

Sinds 1 januari 2024 is de Nutri-Score het officiële voedselkeuzelogo in Nederland. Het logo kan consumenten helpen om producten met een betere...

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom zelfregulering

Misleiding voorkomen? Reclame Code Commissie geeft tips rondom...

De Reclame Code Commissie is bekend vanwege de beoordeling van klachten over voedingsmiddelen. Zij oordelen over deze klachten door middel van...

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit: dit zijn de ins en outs

Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit:...

Half maart is binnen de EU na lang onderhandelen een nieuwe Richtlijn op duurzaamheid aangenomen: de Corporate Sustainability Due Diligence Directive...

VWS start landelijke publiekscampagne Nutri-Score

VWS start landelijke publiekscampagne Nutri-Score

Vanaf begin dit jaar is de Nutri-Score officieel ingevoerd in Nederland. Nu het voedselkeuzelogo op steeds meer producten te vinden is, start het...

VMT sprak afgelopen maanden verschillende mensen uit de industrie over audits

Handig overzicht: tips voor het doorkomen van de audit

Het goed uitvoeren van audits vormt een belangrijk onderdeel van het werk van de kwaliteitsmanager. Maar hoe pak je zo'n audit nu aan? Welke tips...