SIAL 2022 in teken van voeding van de toekomst

SIAL 2022 in teken van voeding van de toekomst

De SIAL Paris, internationale vakbeurs voor de voedingsmiddelenbranche, wordt dit jaar georganiseerd van 15 tot en met 19 oktober, wil een unieke kijk geven op alle foodinnovaties wereldwijd.

Tijdens deze editie opent de Sial Paris het maatschappelijke debat rond het thema 'Own the Change', dat in 2020 van start ging. Hiermee wil de organisatie de branche handvatten bieden om de voedingsmiddelen van de toekomst te bedenken.

Preview programma

Deze SIAL-editie kent een aantal programma highlights, waarvan we er hieronder een aantal uitlichten.

SIAL Innovation

Een overzicht van de beste voedingsmiddeleninnovaties uit de hele wereld. Exposanten kunnen hun kandidatuur indienen t/m 12 augustus 2022. Een jury van deskundigen zal de bedrijven met de meest vernieuwende producten in hun categorie bekronen.

SIAL Start Up

Een gloednieuwe zone die in samenwerking met Start-up Sesame en FoodTech een mooie selectie startups zal presenteren. Bezoekers zullen er de meest innovatieve Franse en internationale startups kunnen ontdekken.

SIAL Insights/Think Tank

Omvat exclusieve studies over consumentenverwachtingen, productinnovaties, en trends in de voedingsmiddelenindustrie. Een nieuwe partner, NDP Group, voegt zich bij het team van deskundigen van Kantar Protéines XTC dat verantwoordelijk is voor het Trend Book.

SIAL Podcast

Is een nieuwe maandelijkse nieuwsuitzending over de voedingsmiddelenindustrie, die het hele jaar door informatie geeft aan de branche.

Wat betekent 'Own the change'?

Audrey Ashworth, directeur SIAL
Audrey Ashworth, directeur SIAL

Audrey Asworth is op 1 januari directeur van de Sial Paris geworden, onder leiding van Nicolas Trentesaux. Ze nam het stokje over van Adeline Vancauwelaert. Twee vragen aan Asworth over het thema:

Wat betekent het thema Own the Change voor u?

"Het herinnert ons eraan dat we allemaal actieve deelnemers zijn aan de verandering die gaande is, en dat we de ecologische, ethische, digitale en demografische uitdagingen waarvoor de planeet staat moeten aanpakken. Het is aan ons om de uitdagingen van voedselzekerheid en veranderingen in consumptiegewoonten aan te gaan. Het betekent ook nieuwe talenten scouten en jonge talenten koesteren die staan te popelen om actief bij te dragen aan het ecosysteem van de toekomst."

Wat zijn de ambities van de SIAL?

"We streven ernaar meer te zijn dan alleen maar een vakbeurs. Ik wil drie specifieke gebieden ontwikkelen: Zakelijk: omvang en diversiteit van de beurs blijven vergroten, en de contacten en ontmoetingen tussen deelnemers zowel voor, tijdens als na het evenement bevorderen en faciliteren. Inspiratie: informatie en diensten bieden die professionals uit de branche in hun ontwikkeling stimuleren, en hen voorzien van pertinente hulpmiddelen die ze het hele jaar door kunnen gebruiken. Ervaring: Meer begeleiding en adviezen, en het beursbezoek verbeteren en vergemakkelijken. En natuurlijk de gezellige sfeer te behouden die de SIAL Paris kenmerkt."

Willem Paul de Mooij

Willem Paul de Mooij

Hoofdredacteur VMT

Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.

Cargill zet vol in op fermentatie

Cargill's antwoord op vraag naar minder ultraprocessed is...

Niels Boetje, leider van Cargill Nederland vertelt aan VMT dat de multinational inzet op fermentatie als antwoord op de consumentenvraag naar...

Gebakken lucht of eiwitwonder? Finnen bouwen fabriek voor microben die hard gaan op CO₂, H₂ en O₂

Gebakken lucht of eiwitwonder? Finnen bouwen fabriek voor microben...

Het Finse Solar Foods heeft de start aangekondigd van een eerste commerciële fabriek voor de productie van het eiwit Solein®. Dit eiwit, afkomstig...

Plantaardig versus zuivel: deze plantaardige variatie op melk is een goed alternatief voor halfvolle melk (podcast)

Plantaardig versus zuivel: deze plantaardige variatie op melk is een...

Hoe vergelijk je de verschillende plantaardige alternatieven op melk zoals soja, haver en amandel met halfvolle melk? Onderzoeker Peter de Jong...

Beeld: Rival Foods

Rival Foods opent nieuwe productielocatie om productie plantaardige...

Rival Foods opent deze zomer een nieuwe productielocatie. Met de nieuwe locatie is het volgens de producent mogelijk om de distributie van de...

Foto: ProVeg

Minder weerstand bij 'stille eiwittransitie', zo blijkt uit onderzoek...

Consumenten leggen de verantwoordelijkheid voor eiwittransitie bij supermarkten, voedselfabrikanten en cateraars. Ze verwachten goedkopere...

Beeld: Shutterstock

Sneller en duurzamer eiwitten te ontwikkelen: 'De kans is groot dat...

Cradle biedt bedrijven een softwareplatform waarmee ze sneller eiwitten kunnen ontwerpen, enzymen kunnen optimaliseren en fermentatieprocessen kunnen...

Eiwitmeting: zo brengen 6 supermarkten de verkochte dierlijke en plantaardige eiwit in kaart

Eiwitmeting: zo brengen 6 supermarkten de verkochte dierlijke en...

In Nederland is 39,7% van de eiwitten die de consument koopt in de supermarkt plantaardig en 60,3% dierlijk. Zo blijkt uit de eerste gezamenlijke...

De potentie van personalized nutrition: 'Fitnesstrackers zijn zo populair geworden, kan dat ook met voedingsadvies?'

De potentie van personalized nutrition: 'Fitnesstrackers zijn zo...

Krijgt Personalized Nutrition (PN) een boost door de recente ontwikkelingen in Artificial Intelligence? 3 startups actief in PN en een expert...