Pieter Pot stopt nieuwe wijn in oude flessen

Pieter Pot stopt nieuwe wijn in oude flessen

Pieter Pot introduceert een circulaire wijnfles. Ten opzichte van een reguliere, eenmalig bruikbare wijnfles stoot de circulaire fles zo'n 36% minder CO2 uit, zegt de verpakkingsvrije online supermarkt.

Het bedrijf begint met een hervulbare wijnflessen voor zes varianten biologische wijn. Het statiegeld op de fles bedraagt maar liefst 2 euro. Jouri Schoemaker, CEO van Pieter Pot licht de keuze voor een hervulbare fles toe: “Glas wordt vaak gepositioneerd als duurzame keuze, terwijl het enorm veel energie kost om glas te recyclen, wat resulteert in een hoge CO2-uitstoot.”

Life Cycle Assessment

Pieter Pot liet een Life Cycle Assessment (LCA) uitvoeren voor circulaire wijnflessen en daaruit blijkt dat het herbruikbare systeem 36% minder CO2 uitstoot dan het wegwerpsysteem.

Bierflessen

Hiernaast introduceert Pieter Pot ook hervulbare bierflesjes gevuld met biologisch en aardgasvrij geproduceerd speciaalbier. Schoemaker: “Een volledige ommezwaai naar statiegeld op álle speciaalbieren ontbreekt nog altijd in de sector.  Door een statiegeldsysteem volledig te omarmen kunnen bierflesjes gemiddeld wel 25 keer hergebruikt worden. De markt voor speciaalbier groeit nog altijd en daarom is een statiegeldsysteem extra belangrijk”, vindt Schoemaker. “In 2021 werd in Nederland een kleine anderhalf miljoen hectoliter speciaalbier verkocht. Dat zijn zo’n 1 op de 8 verkochte bierflesjes, waarvan het leeuwendeel nu in de glasbak belandt”.

Over Pieter Pot

Pieter Pot, opgericht in 2019, is de eerste online supermarkt die verpakkingsvrij boodschappen bij de consument bezorgt door producten in glazen weckpotten te verpakken. Lege potten worden weer mee teruggenomen om te wassen en opnieuw te vullen; een circulair proces dat het grote aantal (plastic) verpakkingen terugdringt. Het bedrijf hoopt in 2022 met de circulaire wijn- en bierflessen 200.000 verpakkingen te besparen.

Willem Paul de Mooij

Willem Paul de Mooij

Hoofdredacteur VMT

Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.

EU bant bisfenol A (BPA) uit voedselcontactmaterialen in 2026

EU bant bisfenol A (BPA) uit voedselcontactmaterialen in 2026

De Europese Commissie staat vanaf halverwege 2026 geen gebruik van bisfenol A (BPA) in voedselcontactmaterialen meer toe. De stof wordt nog altijd op verschillende manieren gebruikt in de voedselindustrie, zoals in blikjes en plastic.

Een Carrefour in België (foto: Shutterstock).

Belgische voedingsproducenten kunnen samen met supermarkten gezonde...

Supermarkten en voedingsproducenten zijn gezamenlijk in staat om consumenten aan te sporten om gezondere voeding te kopen. Dit blijkt uit een experiment van Be4Life, het onderzoekscentrum van de Universiteit Gent, in samenwerking met de sectorfederaties Fevia en Comeos, en bedrijven uit de voedingsindustrie en de retailhandel.

Food Law Event gemist: Dit zijn de aandachtspunten van het VWS op gebied van voeding en voedselveiligheid (video)

Food Law Event gemist: Dit zijn de aandachtspunten van het VWS op...

Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)? Wat is de stand van zaken op gebied van onderwerpen als de Nutri-Score, het nieuwe allergenenbeleid, verpakkingsmaterialen en duurzaamheid? Sander Baljé, plaatsvervangend directeur directie Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), geeft in deze video een update over deze actuele onderwerpen.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

De eerste 20 afspraken in het kader van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) staan online. Deze gaan over zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.