Friesche Vlag zet eerste schreden op plantaardige markt met opschuimbare haverdrank

Friesche Vlag zet eerste schreden op plantaardige markt met opschuimbare haverdrank
Friesche Vlag: “De introductie van de plantaardige haverdrank is een belangrijke stap voor ons."

De groeiende populariteit van havermelk heeft zuivelreus FrieslandCampina doen besluiten ook actief te worden in deze markt. Het merk Friesche Vlag komt met een eigen plantaardige opschuimmelk 'Barista Haver'.

Friesche Vlag speelt met de lancering van de plantaardige haverdrank naar eigen zeggen in op de vraag naar plantaardige alternatieven en geeft koffieliefhebbers nu keuze uit ‘een breder assortiment’. Het eerste product van Friesche Vlag is daarmee een tegenhanger van bijvoorbeeld Oatly en Alpro die ook een opschuimmelk verkopen.

‘Stevige schuimlaag’

Volgens FrieslandCampina zorgt het product voor een stevige schuimlaag. Belangrijk volgens de producent, want “de kwaliteit van de schuimlaag wordt door de helft van de consumenten als een van de belangrijkste factoren gezien om te kiezen voor een bepaalde melk- of plantaardige drank.” 79% van de Nederlandse huishoudens drinkt koffie, waarvan 43% cappuccino's en 13% macchiato's, meldt FrieslandCampina.

Cappuccino-met-Hartje

Belangrijke stap

Robbert Kleiren, Brand Leader Chocomel, Fristi en Friesche Vlag: "De introductie van de plantaardige haverdrank is een belangrijke stap voor ons. We zien dat veel mensen behalve een uitgebreid zuivelassortiment, ook plantaardige producten willen - onder andere voor het maken van een heerlijke cappuccino."

Willem Paul de Mooij

Willem Paul de Mooij

Hoofdredacteur VMT

Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.

Credit: PlantFWD

Nieuwe startups zetten in op minder bewerkte vlees-, vis- en...

Voorheen ontwikkelden startups vleesvervangers die heel erg op vlees moesten lijken, een lange ingrediëntenlijst maakte niet uit. Jonge startups...

5 trends: cruciale R&D-ontwikkelingen in zuivel en zuivelalternatieven

5 trends: cruciale R&D-ontwikkelingen in zuivel en zuivelalternatieven

Ingrediëntenleverancier International Flavors & Fragrances (IFF) heeft minutieus in kaart gebracht wat de leidende trends gaan worden voor zuivel en...

Onderzoek: stabielere olie-emulsie maakt voedingsmiddel minder snel ranzig

Onderzoek: stabielere olie-emulsie maakt voedingsmiddel minder snel...

Oxidatie van olie is een groot probleem in voedselemulsies, want het tast de kwaliteit van het product aan. In veel levensmiddelen zijn kleine...

Young R&D: 'Hoe vul je missende kennis en ervaring aan als ervaren collega's druk zijn?'

Young R&D: 'Hoe vul je missende kennis en ervaring aan als ervaren...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Productinnovaties april: GiG Hard Seltzer Orange Anthem

Productinnovaties april: GiG Hard Seltzer Orange Anthem

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van april: GiG Hard Seltzer Orange Anthem, CêlaVíta Rode Opbakkers,...

Gebakken lucht of eiwitwonder? Finnen bouwen fabriek voor microben die hard gaan op CO₂, H₂ en O₂

Gebakken lucht of eiwitwonder? Finnen bouwen fabriek voor microben...

Het Finse Solar Foods heeft de start aangekondigd van een eerste commerciële fabriek voor de productie van het eiwit Solein®. Dit eiwit, afkomstig...

Cargill zet vol in op fermentatie

Cargill's antwoord op vraag naar minder ultraprocessed is...

Niels Boetje, leider van Cargill Nederland vertelt aan VMT dat de multinational inzet op fermentatie als antwoord op de consumentenvraag naar...

IFF nestelt zich met co-creatiecentrum naast voedselfabrikanten in Wageningen

IFF nestelt zich met co-creatiecentrum naast voedselfabrikanten in...

IFF, een wereldwijde producent van smaak- en geurstoffen voor de voedingsindustrie, opent donderdag 18 april een nieuw co-creatiecentrum in...