R&D: meest gelezen in 2021

In de laatste week van december is het weer tijd voor de jaaroverzichten over de vijf hoofdthema's van VMT (voedselveiligheid, wetgeving, duurzaamheid, R&D en technologie). Deze keer: R&D.

1. Margarinemerk Sense is terug van weggeweest

APRIL 2021 - Superunie herintroduceert het merk Sense met de campagne ‘dat maakt Sense’. Het margarinemerk is volgens de inkooporganisatie verbeterd en duurzamer geworden. Zo is het product plantaardig en bevat het geen palmolie.
Lees het hele artikel hier

2. Jupiler voegt rode kleurstof toe aan bier tijdens EK voetbal

APRIL 2021 - Het bier van Jupiler kleurt in België tijdens het EK voetbal twee maanden rood. Met Jupiler Red support Jupiler de Rode Duivels, het nationaal voetbalelftal van België. De smaak van het bier blijft hetzelfde, stelt de brouwerij.
Lees het hele artikel hier

3. On Topic: De ideale jonge productontwikkelaar moet deze vinkjes kunnen zetten

FEBRUARI 2021 - Jonge productontwikkelaars stromen vaak direct van school naar de eerste R&D functie in de voedingsindustrie. Gewapend met de kennis van de studie lopen veel jonge productontwikkelaars tegen vragen aan over welke competenties ze nu moeten beschikken en hoe zij zich die eigen kunnen maken. Na het lezen van dit artikel weet je welke vinkjes een jonge productontwikkelaar moet kunnen zetten.
Lees het hele artikel hier

4. R&D’ers over vleesvervangers: ‘Er worden nogal wat shortcuts genomen wat zorgt voor mindere kwaliteit’

JUNI 2021 - Het aanbod van vleesvervangers blijft stijgen, en steeds meer verschillende voedingsproducenten stappen in de productie van plantaardige alternatieven. Maar wat is nu eigenlijk het belangrijkst bij de ontwikkeling van vleesvervangers? VMT deed een rondvraag langs verschillende productontwikkelaars. Drie productontwikkelaars geven een uitgebreidere reactie.
Lees het hele artikel hier

5. De R&D’er die deze 10 trends opvolgt is spekkoper in 2021

FEBRUARI 2021 - De coronacrisis leidt wereldwijd tot veranderende consumentenbehoeften. Euromonitor signaleert in haar trendrapport 10 trends voor 2021 als gevolg van de coronapandemie. In dit artikel de tien trends op een rij om rekening mee te houden bij het ontwikkelen van nieuwe producten.
Lees het hele artikel hier

6. McDonald’s plantaardige burger van Beyond Meat komt tijdelijk naar Nederland

SEPTEMBER 2021 - De McPlant is het eerste plantaardige rundvleesalternatief van de snackketen in Nederland. Ze maakten gebruik van het erwteneiwit van Beyond Meat.
Lees het hele artikel hier

7. Vleesvervangers lokken soms agressieve reacties uit bij vleeseters: ‘Je hebt echt haters en lovers’

MAART 2021 - Vion is producent van vleesproducten en produceert sinds ongeveer een jaar ook vleesvervangers onder de startup ME-AT the alternative. Hoewel vleesvervangers enorm in populariteit stijgen, is er ook veel negativiteit rondom de productgroep. “Je ziet dan mensen soms agressief reageren op vleesvervangers, terwijl zij ze zelf nooit zouden eten”, vertelt Thea Smit van Vion aan VMT.
Lees het hele artikel hier

8. Ruim 40 startups maken vuist tegen gevestigde producenten en retailers: ‘Aanbod supermarkten moet radicaal verbeteren’

SEPTEMBER 2021 - Ruim 40 startups zetten zich gezamenlijk in om opschudding in het voedsel- en supermarktlandschap te veroorzaken. De startups willen naar eigen zeggen het aanbod in de supermarkt radicaal verbeteren. Begin september openen de startups een pop-up supermarkt, waarin ‘voor vrijwel ieder ouderwets product een nieuwerwets en duurzamer alternatief te vinden is’. VMT sprak met Annabel Hoogendoorn, woordvoerder van de campagne.
Lees het hele artikel hier

9. Zes trends en ontwikkelingen in de voedingsindustrie: ‘Radicale transparantie wordt nieuwe norm’

AUGUSTUS 2021 - De ontwikkelingen in de voedingsindustrie gaan nog steeds snel. Consumentenbehoeften veranderen constant, wat gevolgen heeft voor de productie en innovatie in de voedingsindustrie. De Rabobank geeft 6 trends en ontwikkelingen in de voedingsindustrie. “We gaan niet meer eten, maar wel anders.” VMT zet ze op een rij.
Lees het hele artikel hier

10. Zeelandia: 'Gezond eten is nog belangrijker geworden tijdens coronacrisis'

MEI 2021 - Leverancier van bakkerij-ingrediënten Zeelandia maakte onlangs bekend de bakkerijtak van Wouters over te nemen. Directeur Zeelandia Belux Marc Cuypers en hoofd Marketing en R&D Christien van Beusekom leggen uit wat deze overname voor het bedrijf betekent. Ook vertellen ze hoe de huidige trends van gezondheid en duurzaamheid productontwikkeling beïnvloedt. “Lokaal en vegan en zout-, suiker- en vetarm en lekker, dat gaat niet allemaal lukken in één product.”
Lees het hele artikel hier