FreshRecruitment
Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.
In de laatste week van december is het weer tijd voor de jaaroverzichten over de vijf hoofdthema's van VMT (voedselveiligheid, wetgeving, duurzaamheid, R&D en technologie). Deze keer: R&D.
Supermarkten staan in de rij voor hybride zuivelproducten. Die moeten consumenten die de overstap naar vegan alternatieven te groot vinden, alsnog over de streep trekken naar een plantaardiger dieet. De smaak van hybride producten lijkt meer op die van zuivel, de producten zijn soms ook goedkoper te produceren en toch duurzamer. 'Mensen willen niet altijd binnen een dag veganist of vegetariër worden, maar wel hun steentje bijdragen aan het milieu.'
MaGie Creations verwaardt brouwgraan - een restproduct dat overblijft na het brouwen van bier - tot natuurlijke voedingsingrediënten. Ditmaal introduceert de startup een emulgator op basis van brouwgraan.
STARTUP BELICHT - Startup Farmless maakt eiwitten door wilde culturen te fermenteren. Ze voeden deze microbiële culturen met alcohol uit hernieuwbare energie. Momenteel doet de startup dit vanuit een pilotlocatie in Amsterdam, maar zij hopen snel op te schalen naar eigen 'brouwerijen'. VMT sprak met oprichter Adnan Oner over het productieproces en de opschaling van de startup.
VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van juni: Liefmans introduceert Peach 0.0 zomerdrank, Verkade vernieuwt chocoladeklassiekers in een eigentijds jasje en HEMA en XXL Nutrition lanceren nieuwe smaken limited edition eiwitrepen.
Welke veiligheidsrisico's kunnen zich voordoen bij de toepassing van precisiefermentatie door producenten? De Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO) publiceerde onlangs een rapport over de aandachtspunten van deze voedseltechnologie. VMT dook in het rapport en zette drie belangrijke punten op één rij.
Waar een brand marketeer wil weten wat de consument wil, kijkt een trademarketeer hoe de consument zich als shopper gedraagt in de supermarkt. Trademarketeer Bart Bikker vertelt wat de discipline inhoudt en hoe productontwikkelaars er hun voordeel mee kunnen doen.
Het was geen positief verhaal waar de tiende editie van F&A Nest mee aftrapte. Van oorlogen en droogte tot voedselzekerheid, alles kwam aan bod. De pitches van startups zorgden voor wat licht aan de horizon.
VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van mei: Tot introduceert nieuwe granola's, Rewind lanceert maïschips in Nederland, Hak lanceert Limited Edition Kidneybonen, en Jumbo nieuwe chocoladerepen.
Meer bezoekers en meer exposanten. De groeiende populariteit van huismerken gafde PLMA-beurs in Amsterdam weer een impuls. Meer dan 30.000 bezoekers dompelden zich onder in het grote aanbod aan private label-producten.
Nieuwe producten ontwikkelen zonder je lijn stil te leggen of machines aan te passen? Machinebouwer GEA en Griffith Foods laten zien hoe dat kan. In een gezamenlijke zoektocht naar een hybride burger van deels kip en deels biet ontdekten ze hoe je sneller, goedkoper én flexibeler innoveert. 10 tips voor productontwikkelaars.
De supermarkt ligt vol met producten waarop 'proteïne' staat: van kwark tot pizza, van Snickers tot pannenkoekenmix. Maar volgens Arjen Lubach zijn deze zogenaamd gezonde keuzes vaak niets meer dan dure marketingtrucs.
STARTUP BELICHT - Insecten: Europese consumenten zijn nog steeds huiverig voor de consumptie hiervan. Willem Lieberwirth wil mede met zijn insectenbier de angst hiervoor wegnemen. Het ontwikkelen van bier met insecten is volgens hem niet gemakkelijk. Het vet uit de insecten kan de schuimkraag negatief beïnvloeden. VMT sprak met Lieberwirth over het ontwikkelen en produceren van het bier.