Young R&D: 'Hoe blijf je op de hoogte van nieuwe procesinnovaties en machines?'
In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start een onderzoek naar prijzen van levensmiddelen in Nederlandse supermarkten. Hierbij kijkt ACM naar de prijsopbouw en prijsvorming van levensmiddelen die consumenten dagelijks kopen. Dit doet de ACM na signalen dat de prijzen in Nederlandse supermarkten hoger zijn dan in het buitenland.

Aardappelproducent CêlaVíta is failliet, meldt Omroep Gelderland. Dinsdagmiddag is het personeel op de hoogte gebracht van het faillissement. Het bedrijf verkeerde al langere tijd in financieel zwaar weer.

De wereldwijde voedselprijzen zijn in juli gestegen naar het hoogste niveau in ruim twee jaar. De stijging wordt aangejaagd door hogere prijzen voor vlees en plantaardige oliën, meldt de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO).
Voor abonneesPrecisiefermentatie maakt de weg vrij voor een transformatie van de voedingsmiddelenindustrie. Het biedt een nieuwe methode om voedsel te produceren door de kracht van micro-organismen te benutten. Op 28 maart 2025 publiceerde de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) een verhelderend rapport over deze snel evoluerende technologie. De focus ligt hierbij op de bijbehorende voedselveiligheidsaspecten.
Voor abonneesNestlé lanceerde in februari de KitKat® Tablets. Deze chocoladerepen worden geproduceerd in een nieuwe fabriek van Nestlé in Bulgarije. VMT kreeg de gelegenheid om de fabriek te bezoeken en sprak onder andere met Louise Barrett, Head of R&D bij Nestlé, over de ontwikkeling van het product.
Voor abonneesMatcha staat wereldwijd in de belangstelling, maar achter het groene poeder schuilt een groeiend probleem. Door een combinatie van schaarste, stijgende vraag en handelsspanningen komt niet alleen de prijs, maar ook de voedselveiligheid van matcha onder druk te staan. Goedkope varianten overspoelen de markt — en die zijn niet zonder risico.
Voor abonneesInnovatie in food is risicovol. Naar schatting zijn 70-80% van de gelanceerde producten niet succesvol (1). Daarnaast worden veel innovaties nooit gelanceerd. Deze stranden vaak al gedurende de opschalingsfase. In dit artikel komen kritische aspecten aan bod die de kans op het lanceren van innovaties kunnen vergroten.
Voor abonneesTegenwoordig kijken consumenten steeds vaker op social media voor kookinspiratie. Op TikTok en Instagram vind je binnen no time de smakelijkste maaltijden en nieuwste foodtrends, gebracht door influencers. Wellicht promoten influencers ook jouw product. Waar moet je als levensmiddelenbedrijf op letten bij het inschakelen van influencers?

COLUMN - Vorige week opperden verschillende Nederlandse supermarktketens de invoering van één Engelstalig etiket voor levensmiddelen. Dit voor betere prijsonderhandelingen met multinationals en producenten. Minister Beljaars van Economische Zaken steunde deze oproep en gaf aan al in Brussel te pleiten voor een etiket in één taal. Maar waar één Engelstalig etiket wellicht de onderhandelingspositie van supermarkten iets versterkt om de inkoopkosten verder te drukken, wordt de consumenten er uiteindelijk alleen maar slechter van.