Food Future Event: Hoe vliegen andere productontwikkelaars herformulering aan?

Food Future Event: Hoe vliegen andere productontwikkelaars herformulering aan?
Het Food Future Event van 2022 was druk bezocht door vele productontwikkelaars.

Hoe ga je van idee naar product? Hoe gaan productontwikkelaars met herformulering om? En wat kan je als productontwikkelaar met AI? Dit zijn enkele vragen die aan bod komen tijdens het Food Future Event op 26 september.

Het Food Future Event gaat in op trends maar ook op de dagelijkse praktijk van productontwikkeling.

Productherformulering

Dit blijft een belangrijk onderwerp voor productontwikkelaars: van het Akkoord Productverbetering naar het NAPV met Nutri-Score daarboven op. 

Maar producten ontwikkelen met minder vet, suiker en zout blijft een complex thema. Hoe vliegen bedrijven dit aan, waar lopen ze tegenaan en wat kunnen ze van elkaar leren? Sander Turk, senior category manager food NS, Ruud Luiten, manager product development Luiten Vleeswaren en Ingrid Mol, Development Director Consumer Dairy FrieslandCampina gaan met elkaar en met het publiek in gesprek.

Alles over suikerreductie

En een deep dive in suikerreductie komt aan bod tijdens de kennissessie van Rimmer Woudstra, Researcher Product Physics & Application van Wageningen Food & Biobased Research. Het onderzoeksinstituut deed jarenlang onderzoek naar de rol van suiker(vervangers) en ontrafelde welke parameters de functionaliteit beïnvloeden. Deze kennis is gebundeld in een tool die kan worden gebruikt om recepturen te ontwikkelen met behoud van de gewenste eigenschappen. 

Woudstra werkte eerder als productontwikkelaar bij een industriële bakkerij. Hij zal tijdens deze kennissessie meer vertellen over hoe je het herformuleringsproces kunt vereenvoudigen en producten met minder suiker op efficiënte wijze op de markt kunt zetten. 

Smaak

Smaak is een van de belangrijkste aspecten aan voedingsmiddelen. Dat is een van de redenen waarom het zo lastig is om producten te herformuleren. Zout, suiker en vet hebben als een van de belangrijkste functies dat ze eten lekker maken. Daarom is het complex om deze ingredienten te verminderen en nog steeds een goede smaak te behouden.

Het zou kunnen met umami. De vijfde smaak is essentieel voor hartige producten zoals vleesvervangers. Hoe helpt umami bij smaak van hartige producten met minder zout? Hoe kan je de smaak van vleesvervangers verbeteren? Leer alles over umami en proef zelf tijdens deze kookdemo met Martijn Muijsers van Yama Products.

Bekijk het hele programma

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Productinnovaties mei: koffiedrop van Klepper & Klepper

Productinnovaties mei: koffiedrop van Klepper & Klepper

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van mei: dropje koffie, biodivers biertje, plantaardige producten op...

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op...

Hoe beïnvloeden duurzaamheid en gezondheid het aankoopgedrag van de consument? CPS GfK | YouGov onderzocht de belangrijkste winkelstrategieën van...

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg 

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg

Suiker reduceren in voedingsmiddelen is nog niet zo makkelijk. Het dient niet alleen voor de zoete smaak, maar heeft ook vele functionele...

Foto: Kentaur op Free From Food Expo

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch: 9 spelers die innovatie...

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch. Het zijn consumententrends waar producenten uit de bakkerijsector op hun eigen manier een draai aan kunnen...

Plus Retail over plantaardig: 'We moeten versnellen, maar hoe nemen we de klant maximaal mee?'

Plus Retail over plantaardig: 'We moeten versnellen, maar hoe nemen...

'Als we vegan op de verpakking plaatsen, schoppen we de bal voor de grote massa te ver weg'. Aan het woord is Petra Morssinkhof, manager...

'Groei in plantaardig zit in wraps of pokebowls, niet in nuggets of hamburgers' (podcast)

'Groei in plantaardig zit in wraps of pokebowls, niet in nuggets of...

'Startups in plantaardig hebben een nog langere adem nodig dan die van 10 jaar geleden. Retailers worden steeds kritischer.' Aan het woord is Remko...

foto: shutterstock

Albert Heijn over hybridevlees en CO2-reductie: 'Door rundvlees deels...

Half-om-halfgehakt kennen de meeste producenten wel. Albert Heijn introduceert een nieuw soort hybride product: rundkip. De supermarkt wil met deze...

Productinnovaties april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met smaak van koffiecocktail

Productinnovaties april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met...

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van april: alcoholvrije frisdrank en chocoladereep met smaak van...