Nieuw innovatiecentrum moet smaak en textuur plantaardige producten verbeteren

Nieuw innovatiecentrum moet smaak en textuur plantaardige producten verbeteren

Marel en ADM bouwen samen met Wageningen Campus een nieuw innovatiecentrum. Het centrum wordt een plek waar producten op basis van plantaardige eiwitten worden ontwikkeld. De opening is gepland voor 2024.

Het innovatiecentrum voor smaak en textuur, inclusief een proeffabriek en laboratorium komt op de campus in Wageningen te staan. Dit is volgens Marel en ADM ‘het hart van de Nederlandse voedseltechnologievallei'.

Van ruw ingrediënt tot eindproduct

In het centrum kunnen voedselproducenten samen met voedingswetenschappers nieuwe plantaardige producten ontwikkelen. Verwerkingstechnieken zoals extrusie- en droogsystemen zijn beschikbaar in de proeffabriek.

Technologie

Marel brengt onder andere de extrusie- en droogsystemen van Marel Wenger en andere Marel-apparatuur in. Het bedrijf nam in 2022 Wenger -producent van extrusie-apparatuur over. Extrusie- en droogtechnologieën zorgen voor de juiste textuur- en vochtgehalte in vleesvervangers. De machines van Marel voor onder andere wegen, inspectie en verhitting passen bij die van Wenger. Door middel van de technologieën kunnen producenten het volledige productieproces van vleesvervangers, gespecialiseerde voeding, kant-en-klaarmaaltijden en snacks ontwikkelen en testen in het laboratorium.

ADM

ADM brengt de alternatieve eiwitten in. “Met het innovatiecentrum kunnen we nog meer innoveren op het gebied van alternatieve eiwitten,” zegt Allyson Fish. “De samenwerking met Marel is een belangrijke stap voor groei in plantaardig.”

Trainingen en workshops

Daarnaast biedt het innovatiecentrum op Wageningen Campus ook de mogelijkheid voor trainingen en workshops. “Door een complete verwerkingslijn te ontwikkelen, kunnen smakelijke, hoogwaardige voedingsproducten veilig worden verwerkt.”

Productinnovaties september: warme chocolademelk, desembol en sandwich, plantaardige chocopasta

Productinnovaties september: warme chocolademelk, desembol en sandwich, plantaardige chocopasta

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De productinnovaties van september: Productinnovaties september: warme chocolademelk, desembol en sandwich, plantaardige chocopasta.

Herformulering is niet genoeg: 6 drempels bij de ontwikkeling van een gezond voedingsassortiment

Herformulering is niet genoeg: 6 drempels bij de ontwikkeling van een gezond voedingsassortiment

Wat is echt nodig om een gezonder voedingsassortiment te ontwikkelen? Volgens het Food&Health Team van Foodvalley is meer nodig dan alleen herformulering. Na gesprekken met bijna 100 mensen uit de hele foodketen formuleerden ze 6 drempels die de ontwikkeling van een gezonder voedselaanbod in de weg staan.

Productinnovaties juni en juli: Go Vega!, Macadamia olie en Wilhelmina's frisse producten

Productinnovaties juni en juli: Go Vega!, Macadamia olie en Wilhelmina's frisse producten

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van juni en juli: Het nieuwe assortiment Go Vega!, macadamia olie, Wilhelmina's frisse producten en Chewy Dat Bars.

Foodtrends 2024 met Marielle Bordewijk: 'Zie trends niet als een lange to-do-lijst, kijk wat past bij jouw merk'

Foodtrends 2024 met Marielle Bordewijk: 'Zie trends niet als een lange to-do-lijst, kijk wat past bij jouw merk'

Op welke foodtrends moeten productontwikkelaars letten in 2024? Fooddesigner Marielle Bordewijk identificeert 15 foodtrends voor het nieuwe jaar. In deze podcast spreken we over de trends van 2024. Ze vertelt ook hoe productontwikkelaars foodtrends kunnen vertalen naar de praktijk.

Beeld: PeelPioneers

Zo bouwt PeelPioneers een nóg grotere schillenfabriek: 'Uiteindelijk...

Sinds PeelPioneers in 2021 verhuisde naar de huidige fabriek in Den Bosch, groeide het bedrijf hard. Na een investeringsronde waarin het bedrijf €4...

Beeld: Luiten vleeswaren

R&D'er over ervaringen wetgeving: 'Ga niet over-reguleren waardoor...

VISIE OP WETGEVING - Wetgeving verschilt hier en daar voor grote voedselproducenten en kleine ambachtelijke bedrijven als bakkers en slagers. Wel...

Food Future Event: met Meatable, Verstegen Spices&Sauces en Phycom praten over risico's nemen in productontwikkeling

Food Future Event: met Meatable, Verstegen Spices&Sauces en Phycom...

Wat is nodig om succesvol duurzame en/of gezonde ingrediënten in te zetten in productontwikkeling? Hoe ontwikkel je een product voor een heel nieuwe...

Marcel Kerschbaumer van EKV geeft op de Anuga FoodTec 2024 de ins en outs van hyperspectral imaging en de voedselveiligheidsvoordelen in de industrie.

Graatjes, schilletjes, botjes, hout, bederf en schimmel detecteren...

Fabrikanten gebruiken regelmatig in line detectiesystemen zoals metaaldetectie en RGB-detectie om verontreinigingen en afwijkingen in hun producten...

Productinnovaties augustus: vega parmezaanse kaas, vis- en kreeftsoep en plantaardig visassortiment

Productinnovaties augustus: vega parmezaanse kaas, vis- en kreeftsoep...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De nieuwe producten: vega parmezaanse kaas, vis- en kreeftsoep en plantaardig...

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor productontwikkelaars

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor...

Nieuwe concepten ontwikkelen, die ook nog gezond zijn. Creatief blijven maar toch voldoen aan de wetgeving. Wat wil de consument nu echt? Hoe gaan...

Vlaamse voedingstechnologen vinden focus op ultrabewerkte voeding misplaatst

Vlaamse voedingstechnologen vinden focus op ultrabewerkte voeding...

Voedingstechnologen en voedingsgezondheidsdeskundigen kijken anders naar voeding, zo bleek tijdens een levendig debat van Fevia in Antwerpen. De...

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op...

Hoe beïnvloeden duurzaamheid en gezondheid het aankoopgedrag van de consument? CPS GfK | YouGov onderzocht de belangrijkste winkelstrategieën van...