Nieuw innovatiecentrum moet smaak en textuur plantaardige producten verbeteren

Nieuw innovatiecentrum moet smaak en textuur plantaardige producten verbeteren

Marel en ADM bouwen samen met Wageningen Campus een nieuw innovatiecentrum. Het centrum wordt een plek waar producten op basis van plantaardige eiwitten worden ontwikkeld. De opening is gepland voor 2024.

Het innovatiecentrum voor smaak en textuur, inclusief een proeffabriek en laboratorium komt op de campus in Wageningen te staan. Dit is volgens Marel en ADM ‘het hart van de Nederlandse voedseltechnologievallei'.

Van ruw ingrediënt tot eindproduct

In het centrum kunnen voedselproducenten samen met voedingswetenschappers nieuwe plantaardige producten ontwikkelen. Verwerkingstechnieken zoals extrusie- en droogsystemen zijn beschikbaar in de proeffabriek.

Technologie

Marel brengt onder andere de extrusie- en droogsystemen van Marel Wenger en andere Marel-apparatuur in. Het bedrijf nam in 2022 Wenger -producent van extrusie-apparatuur over. Extrusie- en droogtechnologieën zorgen voor de juiste textuur- en vochtgehalte in vleesvervangers. De machines van Marel voor onder andere wegen, inspectie en verhitting passen bij die van Wenger. Door middel van de technologieën kunnen producenten het volledige productieproces van vleesvervangers, gespecialiseerde voeding, kant-en-klaarmaaltijden en snacks ontwikkelen en testen in het laboratorium.

ADM

ADM brengt de alternatieve eiwitten in. “Met het innovatiecentrum kunnen we nog meer innoveren op het gebied van alternatieve eiwitten,” zegt Allyson Fish. “De samenwerking met Marel is een belangrijke stap voor groei in plantaardig.”

Trainingen en workshops

Daarnaast biedt het innovatiecentrum op Wageningen Campus ook de mogelijkheid voor trainingen en workshops. “Door een complete verwerkingslijn te ontwikkelen, kunnen smakelijke, hoogwaardige voedingsproducten veilig worden verwerkt.”

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij portfolio passen

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij...

Hein Schumacher zegt tegen het FD dat ze voedingsmerken met in totaal €1 mrd aan omzet in de verkoop. Het gerucht dat De Vegetarische Slager daaronder valt, bevestigt hij niet tegen de krant. Volgens Jeroen Willemsen van de Green Protein Alliance hebben merken in plantaardig het moeilijk. "De opwaartse lijn zit er voorzichtig weer in bij merken, het zijn evengoed vooral private label en ingrediënten die momenteel groeien."

Beeld: Shutterstock

Nieuw product ontwikkelen? 4 trends om in de gaten te houden voor 2025

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Beeld: Shutterstock

Column: Voedingsproducent heeft beperkt zicht op...

De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot hersluitbare blikjes

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot...

Reduce, reuse and recycle (3R), PPWR-wetgeving: bekende begrippen in de verpakkingswereld. Hoe spelen verpakkingsproducenten in op de wens voor minder plastic, meer gerecycled materiaal en de wens voor hergebruik? Op de All4Pack, een Parijse verpakkingsbeurs, was een aantal innovaties te zien.

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

Wageningen Food & Biobased Research (WFBR) lanceert Flavour-AI, een methode om met Artificial Intelligence smaakstoffen ontstaan uit fermentatie te screenen. Het doel? Een optimaal smaakprofiel ontwikkelen voor bijvoorbeeld vleesvervangers.

Startup King Konjac

15 startup innovaties op de SIAL: van cacao- en koffievervangers tot...

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut de boventoon. VMT liep een rondje over het startupplein en zet 15 innovaties op een rij.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.