Investeringen in startups steeds populairder: Roquette en Beneo stappen in startups

Investeringen in startups steeds populairder: Roquette en Beneo stappen in startups
Roquette en Beneo investeren in buitenlandse startups

Steeds meer multinationals investeren in veelbelovende startups. Roquette, producent van plantaardige ingrediënten, kondigt een investering in het Japanse Diaz Inc. aan. Beneo kondigt daarnaast aan 14% van de aandelen in Duitse startup Grillido aan te schaffen.

Roquette investeert in Japanse startup Diaz Inc. De startup ontwikkelde een technologie om de textuur, smaak en het voedingsprofiel van plantaardige voedingsmiddelen te verbeteren. Dit doen zij door gebruik te maken van ontkieming van plantenzaden in combinatie met een extrusieproces. Door de samenwerking willen de bedrijven consumenten voorzien van kwalitatieve plantaardige producten.

Ontkiemingstechnologie

Diaz Inc. ontwikkelde de technologie initieel voor soja-eiwitten, maar inmiddels is de technologie ook toepasbaar voor erwteneiwit. De bedrijven kijken nu gezamenlijk naar verdere uitbreiding van de samenwerking om zo ook vis- en zuivelvervangers te ontwikkelen. “We zijn blij met ons partnerschap met Roquette. Erwteneiwit is een onmisbaar ingrediënt voor plantaardige vleesvervangers. Wij verwachten dat onze ontkiemingstechnologie door deze partnerschap kan bijdragen aan de verdere verbetering van de functionaliteiten van erwteneiwit in de markt van plantaardige alternatieven”, aldus Tsuyoshi Ide, eigenaar van DIAZ Inc.

Plantaardige eiwitten strategie

Beneo, producent van functionele ingrediënten, kondigt daarnaast aan 14% van de aandelen te kopen van Duitse startup Grillido. De startup maakt hybride, vegetarische en vegan producten. Door de aanschaf van de aandelen neemt de producent van functionele ingrediënten naar eigen zeggen ‘de volgende stap in haar plantaardige eiwitten strategie’.

Consumenten inzichten

Grillido ontwikkelt en produceert plantaardige producten en doet ook de marketing en distributie hiervan. Daardoor heeft Grillido volgens Beneo toegang tot consumenteninzichten vanuit verkopen in verschillende kanalen. De producent wil deze inzichten gebruiken voor directe feedback en inzichten in plantaardige voorkeuren en behoeften. “Zo kunnen we onze plantaardige producten verbeteren en een belangrijke stap maken in onze plantaardige eiwitten roadmap”, stelt Dominic Speleers van Beneo.

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

foto: shutterstock

Oekraïne moet weer invoerrechten betalen voor export eieren naar EU

De Europese Commissie gaat invoerrechten heffen op eieren uit Oekraïne. Het land exporteert er meer naar de EU dan voorheen, en de unie wil de eigen...

Brussel niet bezorgd over onderzoek China naar dumping varkensvlees, vleessector wel

Brussel niet bezorgd over onderzoek China naar dumping varkensvlees,...

De EC maakt zich "geen enkele zorgen" over het onderzoek dat China heeft aangekondigd naar te goedkoop Europees varkensvlees. Dat geldt niet voor de...

Vion brengt CO2-uitstoot in kaart en stoot activiteiten Duitsland af 

Vion brengt CO2-uitstoot in kaart en stoot activiteiten Duitsland af

Vion is er naar eigen zeggen in geslaagd de CO2-uitstoot in kaart te brengen voor de gehele keten van varkensvlees. "Vanaf het zaadje voor het...

Beeld: Vandemoortele

Bedrijfsovernames in voeding 2024: Vandemoortele neemt Italiaanse...

Binnen de voedingsindustrie vinden regelmatig bedrijfsovernames plaats. In dit artikel enkele opvallende bedrijfsovernames van dit jaar op een rij....

Belgische kaasproducent St. Paul mag smeerkaasproducent ERU overnemen

Belgische kaasproducent St. Paul mag smeerkaasproducent ERU overnemen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft toestemming voor de overname van Koninklijke ERU, bekend van Goudkuipje-smeerkaas, door de Belgische...

Zo wil Lidl België de verkoop van plantaardige eiwitproducten verdubbelen 

Zo wil Lidl België de verkoop van plantaardige eiwitproducten...

Supermarktketen Lidl België geeft aan de verkoop van plantaardige eiwitproducten te willen verdubbelen tegen 2030. Uit eigen onderzoek blijkt dat...

130 banen op de tocht bij Milcobel door moeilijk zuiveljaar

130 banen op de tocht bij Milcobel door moeilijk zuiveljaar

Zuivelcoöperatie Milcobel gaat reorganiseren. Ze willen het bedrijf efficiënter en weerbaarder te maken voor de toekomst. Dat betekent onder andere...

Doorstart Ladessa onder Belgische vleugels van The Spreadmaker

Doorstart Ladessa onder Belgische vleugels van The Spreadmaker

Ladessa, Nederlands producent van filet américain en diverse spreads, gaat na een faillissement een doorstart maken. Deze nieuwe kans komt er dankzij...