VMT
VMT
Investeringen in startups steeds populairder: Roquette en Beneo stappen in startups

Investeringen in startups steeds populairder: Roquette en Beneo stappen in startups

Steeds meer multinationals investeren in veelbelovende startups. Roquette, producent van plantaardige ingrediënten, kondigt een investering in het Japanse Diaz Inc. aan. Beneo kondigt daarnaast aan 14% van de aandelen in Duitse startup Grillido aan te schaffen.

Investeringen in startups steeds populairder: Roquette en Beneo stappen in startups
Roquette en Beneo investeren in buitenlandse startups

Roquette investeert in Japanse startup Diaz Inc. De startup ontwikkelde een technologie om de textuur, smaak en het voedingsprofiel van plantaardige voedingsmiddelen te verbeteren. Dit doen zij door gebruik te maken van ontkieming van plantenzaden in combinatie met een extrusieproces. Door de samenwerking willen de bedrijven consumenten voorzien van kwalitatieve plantaardige producten.

Ontkiemingstechnologie

Diaz Inc. ontwikkelde de technologie initieel voor soja-eiwitten, maar inmiddels is de technologie ook toepasbaar voor erwteneiwit. De bedrijven kijken nu gezamenlijk naar verdere uitbreiding van de samenwerking om zo ook vis- en zuivelvervangers te ontwikkelen. “We zijn blij met ons partnerschap met Roquette. Erwteneiwit is een onmisbaar ingrediënt voor plantaardige vleesvervangers. Wij verwachten dat onze ontkiemingstechnologie door deze partnerschap kan bijdragen aan de verdere verbetering van de functionaliteiten van erwteneiwit in de markt van plantaardige alternatieven”, aldus Tsuyoshi Ide, eigenaar van DIAZ Inc.

Plantaardige eiwitten strategie

Beneo, producent van functionele ingrediënten, kondigt daarnaast aan 14% van de aandelen te kopen van Duitse startup Grillido. De startup maakt hybride, vegetarische en vegan producten. Door de aanschaf van de aandelen neemt de producent van functionele ingrediënten naar eigen zeggen ‘de volgende stap in haar plantaardige eiwitten strategie’.

Consumenten inzichten

Grillido ontwikkelt en produceert plantaardige producten en doet ook de marketing en distributie hiervan. Daardoor heeft Grillido volgens Beneo toegang tot consumenteninzichten vanuit verkopen in verschillende kanalen. De producent wil deze inzichten gebruiken voor directe feedback en inzichten in plantaardige voorkeuren en behoeften. “Zo kunnen we onze plantaardige producten verbeteren en een belangrijke stap maken in onze plantaardige eiwitten roadmap”, stelt Dominic Speleers van Beneo.