SIAL: Dit zijn de foodinnovaties die nu het verschil maken

SIAL: Dit zijn de foodinnovaties die nu het verschil maken

Ruim 70% van de consumenten heeft de afgelopen twee jaar haar eetgewoonten fundamenteel veranderd. De veranderende eetpatronen zijn goed terug te zien in de foodproducten die SIAL Innovation Award hebben gekregen. Gezondheid, genieten en duurzaamheid staan centraal. Een overzicht.

Komende week vindt in Parijs de tweejaarlijkse foodbeurs SIAL plaats. Uit het overweldigende aanbod aan exposerende foodproducenten, zijn er inmiddels 21 producenten beloond met een SIAL Innovation Award, uit een selectie van in totaal 1800 nieuwe producten.

De 21 winnaars spelen allemaal op een of andere manier in op een van de megatrends in voeding op dit moment. Belangrijke trends die boven drijven in het innovatiepalet zijn:

  1. Alternatieve ingrediënten (alternatieven voor bijvoorbeeld vlees, vis en kaas)
  2. Genieten op nummer 1 (premiumproducten, comfort food, intense smaaksensaties en bijzondere texturen)
  3. Gezondheid (natuurlijke ingrediënten, plantaardig, superfruits, supergroenten, zaden, algen, microalgen)
  4. Minder processed (zonder controversiële additieven, minder suiker en zout, biologisch verliest iets terrein)
  5. Milieuvriendelijkere verpakking (recyclebaarheid volstaat niet meer. Drastische reducering van plastic en karton)
  6. Gemak in de keuken (Koken succesvoller of makkelijker gemaakt)
  7. Lage prijzen (Inflatie-effect, basic ranges)

De Sial Innovation Awards 2022

Innovaties toegelicht tijdens persconferentie SIAL

Willem Paul de Mooij

Willem Paul de Mooij

Hoofdredacteur VMT

Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.

Beeld: Van Delft

Van Delft zet met innovatie in op jaarrond en wereldwijd kruidnoten:...

Van Delft staat bekend om de vele smaken kruidnoten. Elk jaar komt de producent met verschillende nieuwe smaken. Van Delft wil de kruidnoot...

Natuurlijke energiedrank gemaakt van matcha, guarana en groene thee zonder toegevoegd suiker - Elixir

Rondje innovaties SIAL: vooral eiwitverrijking, functionele...

VMT bezoekt de SIAL in Parijs en liep een rondje op het innovatieplein. Hier zet de beursorganisatie dé in hun ogen innovaties van dit jaar...

Bezuinigingen nieuwe kabinet raken Voedingscentrum: 'We moeten pijnlijke keuzes maken'

Bezuinigingen nieuwe kabinet raken Voedingscentrum: 'We moeten...

Het kabinet kondigt bezuinigingen aan op preventie. Deze bezuinigingen hebben ook gevolgen voor het Voedingscentrum, stelt de organisatie. "Met...

SIAL 2024 in Parijs vindt plaats van 19 tot en met 23 oktober.

Trends SIAL 2024: eiwitverrijkt lijkt het toverwoord (podcast)

De SIAL 2024 in Parijs, een van de grootste voedingsmiddelenbeurzen ter wereld, brengt dit jaar opnieuw duizenden bedrijven en merken uit de...

Productinnovaties oktober: chocoladereep met de smaak van gevulde speculaas

Productinnovaties oktober: chocoladereep met de smaak van gevulde...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De productinnovaties van oktober: sint-chocoladereep melk spijs speculaas,...

Foodtrends 2025 met fooddesigner Marielle Bordewijk: 'Zoek de grotere trends achter de kortstondige hypes, die zijn er zeker'

Foodtrends 2025 met fooddesigner Marielle Bordewijk: 'Zoek de grotere...

Trendwatcher Mariëlle Bordewijk bespreekt met Dionne Irving van VMT een aantal trends die 2025 zullen vormgeven. Van de groeiende invloed van AI in...

Laurens Hoedemaker, voorzitter van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en onderzoeker Klaas Dijkstra van Zest (rechts) deelden tijdens de presentatie hun inzichten over de vleesconsumptie en de perceptie ervan in Nederland.

'Vleesindustrie moet meer lef tonen om identiteit en kwaliteit te...

De grote aandacht die er is voor negatieve gevolgen van vleesconsumptie, heeft niet geleid tot minder vleeseters in Nederland. Nog altijd 95% van de...

foto: Kalver-Liefde.nl

Diervriendelijk zuivel? Jumbo verkoopt melk van start-up Kalverliefde

Jumbo heeft vanaf vandaag melk van start-up Kalverliefde opgenomen in het assortiment.